Dan heb ik een kleine aanvulling, voor zover ik weet zijn nosegear en rudder wel degelijk gekoppeld maar alleen in groundmode, de maximum uitslag met rudderpeddals van het nosegear is ongeveer 7 graden (waarschijnlijk type afhankelijk, maar dit voorbeeld werdt tijdens de les gebruikt), wil je een grotere uitslag bijvoorbeeld tijdens taxien dan gebruik je inderdaad het "stuurwieltje", rudder wordt vooral gebruikt tijdens de take-off roll voor kleine correcties want dan heb je een hand op de throttles en een hand aan je controll collumn en dus is het stuurwiel ongebruikt.Flyboy wrote:Hierbij een reactie in stappen:
De rudder en neuswiel zijn niet altijd gekoppeld, wel bij de kleine luchtvaart (cessna, piper etc.)
Bij de fighters is de rudder en neuswiel gekoppeld, maar is er een neuswiel disconnect op het moment dat de rudder effectiever wordt dan de wielen. Hoe dat precies gaat is afhankelijk van het type, ik weet dat er bij sommige types een schakelaar onderaan de stick zit (te bedienen met de pink) om het nosegear los te koppelen. De staart wordt namelijk effectiever als de snelheid hoger wordt. Ik kan me voorstellen dat bij de fly-by-wire generatie dit allemaal automatuisch gebeurt.
Bij de grote luchtvaart is er volgens mij geen koppeling (maar er is vast wel iemand die daar uitsluitsel over kan geven.) Als je kijkt op cockpit foto's van verschillende types (bijvoorbeeld de F100/70) dan zie je een stuur'wiel' (bij de linkerstoel linksvoor op heuphoogte) die de nosewheelsteering doet. Je kan dan dus de rudder maximaal uitzetten terwijl de wielen gecentreerd blijven. sturen op de grond doe je met dat wieltje, niet met de voeten.
Overigens is het vrij normaal dat als je corrigerend voor de wind (dus in een hoek ten opzichte van de baan) komt aanvliegen, je vlak boven de baan 'vol' voeten geeft om de kist op te lijnen. Je probeert de neus op te houden om aerodynamisch te remmen en dan is het neuswiel nog niet aan de grond. Op het oment dat de nes gaat zakken is het rudder toch niet meer effectief en is het tijd om te centreren. Overigens corrigeer je croswind op de baan door de 'stick in de wind' te zetten. M.a.w. de aelerons doen dan het werk, niet het rudder.
Op en aanvullingen als altijd welkom...
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more