Rudder v/s voorwiel Fokker F70

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
js51672
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2279
Joined: 04 Nov 2002, 08:46
Type of spotter: ..
Subscriber Scramble: no more
Location: EHEH and EHBD area

Rudder v/s voorwiel Fokker F70

Post by js51672 »

--
Last edited by js51672 on 06 May 2009, 15:57, edited 1 time in total.
Malolo LaiLai daarvoorbij gaan is dichterbij komen..
.
.
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Re: Rudder v/s voorwiel Fokker F70

Post by kiwi »

Boven bepaalde snelheden en zonder grond contact doet het voorwiel inderdaad niks. Stel je voor dat je toestel landt, gaat zo'n 200 knopen op de baan met voorwiel op de grond en de piloot wil een beetje corrigeren, wat denk je dat zo'n wiel doet als je het met 200 knopen iets scheef zet? Op hoge snelheden is de rudder daar efficiënt genoeg voor en tegelijkertijd subtieler.

En met deze foto als voorbeeld:
Het toestel heeft nog een vrij grote snelheid, zoals je ziet corrigeert de piloot zo goed als maximaal. Zie voor je wat er gebeurt als het neuswiel maximaal mee zou draaien en de grond raakt..
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2719
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: Rudder v/s voorwiel Fokker F70

Post by Flyboy »

Hierbij een reactie in stappen:

De rudder en neuswiel zijn niet altijd gekoppeld, wel bij de kleine luchtvaart (cessna, piper etc.)

Bij de fighters is de rudder en neuswiel gekoppeld, maar is er een neuswiel disconnect op het moment dat de rudder effectiever wordt dan de wielen. Hoe dat precies gaat is afhankelijk van het type, ik weet dat er bij sommige types een schakelaar onderaan de stick zit (te bedienen met de pink) om het nosegear los te koppelen. De staart wordt namelijk effectiever als de snelheid hoger wordt. Ik kan me voorstellen dat bij de fly-by-wire generatie dit allemaal automatuisch gebeurt.

Bij de grote luchtvaart is er volgens mij geen koppeling (maar er is vast wel iemand die daar uitsluitsel over kan geven.) Als je kijkt op cockpit foto's van verschillende types (bijvoorbeeld de F100/70) dan zie je een stuur'wiel' (bij de linkerstoel linksvoor op heuphoogte) die de nosewheelsteering doet. Je kan dan dus de rudder maximaal uitzetten terwijl de wielen gecentreerd blijven. sturen op de grond doe je met dat wieltje, niet met de voeten.

Overigens is het vrij normaal dat als je corrigerend voor de wind (dus in een hoek ten opzichte van de baan) komt aanvliegen, je vlak boven de baan 'vol' voeten geeft om de kist op te lijnen. Je probeert de neus op te houden om aerodynamisch te remmen en dan is het neuswiel nog niet aan de grond. Op het oment dat de nes gaat zakken is het rudder toch niet meer effectief en is het tijd om te centreren. Overigens corrigeer je croswind op de baan door de 'stick in de wind' te zetten. M.a.w. de aelerons doen dan het werk, niet het rudder.

Op en aanvullingen als altijd welkom...
User avatar
Starbucks
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 495
Joined: 10 Mar 2008, 20:27
Type of spotter: Female (Cabin) Crew
Subscriber Scramble: Starbucks
Location: Hillegom, Netherlands
Contact:

Re: Rudder v/s voorwiel Fokker F70

Post by Starbucks »

Flyboy wrote:Hierbij een reactie in stappen:

De rudder en neuswiel zijn niet altijd gekoppeld, wel bij de kleine luchtvaart (cessna, piper etc.)

Bij de fighters is de rudder en neuswiel gekoppeld, maar is er een neuswiel disconnect op het moment dat de rudder effectiever wordt dan de wielen. Hoe dat precies gaat is afhankelijk van het type, ik weet dat er bij sommige types een schakelaar onderaan de stick zit (te bedienen met de pink) om het nosegear los te koppelen. De staart wordt namelijk effectiever als de snelheid hoger wordt. Ik kan me voorstellen dat bij de fly-by-wire generatie dit allemaal automatuisch gebeurt.

Bij de grote luchtvaart is er volgens mij geen koppeling (maar er is vast wel iemand die daar uitsluitsel over kan geven.) Als je kijkt op cockpit foto's van verschillende types (bijvoorbeeld de F100/70) dan zie je een stuur'wiel' (bij de linkerstoel linksvoor op heuphoogte) die de nosewheelsteering doet. Je kan dan dus de rudder maximaal uitzetten terwijl de wielen gecentreerd blijven. sturen op de grond doe je met dat wieltje, niet met de voeten.

Overigens is het vrij normaal dat als je corrigerend voor de wind (dus in een hoek ten opzichte van de baan) komt aanvliegen, je vlak boven de baan 'vol' voeten geeft om de kist op te lijnen. Je probeert de neus op te houden om aerodynamisch te remmen en dan is het neuswiel nog niet aan de grond. Op het oment dat de nes gaat zakken is het rudder toch niet meer effectief en is het tijd om te centreren. Overigens corrigeer je croswind op de baan door de 'stick in de wind' te zetten. M.a.w. de aelerons doen dan het werk, niet het rudder.

Op en aanvullingen als altijd welkom...
Dan heb ik een kleine aanvulling, voor zover ik weet zijn nosegear en rudder wel degelijk gekoppeld maar alleen in groundmode, de maximum uitslag met rudderpeddals van het nosegear is ongeveer 7 graden (waarschijnlijk type afhankelijk, maar dit voorbeeld werdt tijdens de les gebruikt), wil je een grotere uitslag bijvoorbeeld tijdens taxien dan gebruik je inderdaad het "stuurwieltje", rudder wordt vooral gebruikt tijdens de take-off roll voor kleine correcties want dan heb je een hand op de throttles en een hand aan je controll collumn en dus is het stuurwiel ongebruikt.
User avatar
js51672
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2279
Joined: 04 Nov 2002, 08:46
Type of spotter: ..
Subscriber Scramble: no more
Location: EHEH and EHBD area

Re: Rudder v/s voorwiel Fokker F70

Post by js51672 »

--
Malolo LaiLai daarvoorbij gaan is dichterbij komen..
.
.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”