Hoi Mark,
lappie wrote:Ik vertrouw wel erg op de automaat van Nikon, en daar komt Richard dan ook, geheel terecht, met de sunny16.
De sunny16 geeft aan: ISO100 - F16 - 1/100
Klopt. Het uitgangspunt is: zonnig, helder weer
sluitertijd = 1/ISO bij f/16. En dan compenseer je voor licht bewolkt, schaduw, zwaar bewolkt enz.
De 'vliegtuigequivalent' is voor mij, als vuistregel, altijd 1/500 bij f/8 met ISO100 bij direct zonlicht (komt ook overeen met de waardes die Andras geeft). F/8 is twee stops lichter dan f/16, sluitertijd zou dus eigenlijk 1/100 / 2 / 2 = 1/400 zijn maar schaduwdetail is met vliegtuigen vaak niet het belangrijkste, en weerkaatsing vaak hoog, dus 1/500 werkt uitstekend.
Je berekening voor ISO400 en f/8 klopt, idd. 1 stop overbelicht. Wel gaaf dat het weer goed is wanneer je de RAW als zodanig omzet!
Nu vraag ik me dan toch af waarom mijn kamera hier een foute belichting maakt?
Ja, ik ook. Ik zie dat je hem in matrix genomen hebt (moet ook wil ADL het doen), dus ik zou het niet verwachten. Maar kennelijk laat de camera zich toch foppen door de donkere bomen en de donkere kist (die bij panning als onderwerp in beeld blijft) en compenseert de belichting om die neutraal uit te laten komen.
Mijn eigen ervaring is dat automatisch belichten met bewegende vliegtuigen heel vaak fout gaat, daarom werk ik ook betrekkelijk vaak met handmatige belichting. Zeker met telelenzen en vliegend tuig, waarbij de lichtopval en achtergrond dus snel en ingrijpend kunnen veranderen, raakt een camera gauw de kwijt kluts.
Wat ik in de praktijk vaak doe is op basis van wat testmetingen (testopnames met digi, o wat makkelijk) besluiten of ik de automaat laat werken of niet.
Of mischien omdat ik geen UV-filter gebruik?
Nee, dat is het volgens mij niet. Zou een beetje gek zijn als die mooie lens en body alleen goed werken met een filter!
Succes woensdag, en het is leuk om hierover na te denken.
Erik