Gedrag Trigion medewerkers

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Marcelb
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 916
Joined: 05 Apr 2004, 21:22
Subscriber Scramble: Marcelb

Gedrag Trigion medewerkers

Post by Marcelb »

Enige tijd geleden hebben een aantal medewerkers van Trigion zich misdragen op Schiphol Oost tijdens hun dienst. Er werd een klokhuis gegooid naar spotters en diverse keren werd de bus dusdanig geparkeerd dat spotters het fotograveren onmogelijk werd gemaakt.
Ik heb een email naar de directeur van Trigion gestuurd om hem te wijzen op dit gedrag. Hij heeft dit doorgegeven aan de verantwoordelijken.

Vandaag kreeg ik een email van hem met de vraag of er nog incidenten zijn geweest de afgelopen tijd. Als iemand nog last heeft gehad van Trigion medewerkers laat het even aan mij weten via een persoonlijk bericht of via dit forum.

Marcel
User avatar
joost1990
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 768
Joined: 13 Nov 2004, 10:15
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: joost1990

Re: Gedrag Trigion medewerkers

Post by joost1990 »

Jazeker!

Met de aankomst van de president uit Chili maandag op Rotterdam Airport stond ik op het terras. Een medewerker van Trigion ging rustig zitten en onder werktijd gezellig met z'n vriendjes in Marokkaans zitten bellen. :? Toen kwam een andere Trigion medewerker (bleek later zijn chef te zijn) vertellen dat iedereen van het terras af moest. :shock: Dit was ongeveer 10 minuten voor aankomst van de 767 en in stond er al ruim een uur. :!: Iedereen was verbaasd waaronder ik ook en ik vroeg waarom we nu opeens weg moesten. Daarop zei de medewerker dat hij alleen maar opdracht had gekregen om iedereen weg te sturen en er verder niets over wist. Dat was natuurlijk geen goed antwoord op mijn vraag en daarom vroeg ik en nog een keer en daarbij zei ik dat ik het toch wel erg raar vond. Zoals te verwachten volgende het zelfde antwoord als de eerste keer. Ik vroeg daarom of hij voor mij het telefoonnummer van zijn leidinggevende had zodat ik naderhand nog even kon bellen.
Hij zei hierop schreeuwend: "Jij gaat niet het telefoonnummer van me baas vragen..ben je niet goed"
Ik: "Zo hoef jij mij niet aan te spreken want ik vraag gewoon normaal iets en ik spreek jou ook gewoon normaal aan"
Hij wees mij toen uiteindelijk op een andere medewerker wat zijn chef bleek te zijn. Maar de 767 hing voor de baan en als ik die nog op de foto wilde hebben moest ik doorlopen. Het was daarom kiezen of delen en heb voor de foto gekozen. Naderhand heb ik nog wel het telefoonnummer van de leidinggevende gevraagd per e-mail. Hem zal ik vandaag even bellen.

Mij lijkt het een goed idee om dit ook even door te geven
Groeten, Joost
User avatar
joost1990
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 768
Joined: 13 Nov 2004, 10:15
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: joost1990

Re: Gedrag Trigion medewerkers

Post by joost1990 »

Hallo,

Na aanleiding van het bovenstaande voorval en contact tussen mij en forummember "Glidepath" heb ik besloten om dit kenbaar te maken bij zowel luchthaven Rotterdam, beveiligingbedrijf Trigion en de Marechaussee. Na enige tijd kreeg ik van de marechaussee een telefoontje over mijn klacht. Dit voorval wekte hun interesse en er werd een officiel onafhankelijk onderzoek naar dit voorval ingesteld. Na enkele weken kreeg ik van de marechaussee de resultaten van het onderzoek. Het beveiligingsbedrijf Trigion had laten weten deze situatie te betreuren en dat de medewerker zo agressief tegen mij reageerde omdat dit bij mensen van Marokaanse komaf normaal is :? Maargoed, dat te zijde, de betreffende medewerker is niet meer bevoegd om op Rotterdam Airport te werken. De vriendelijke medewerker van de marechaussee vertelde mij dat ze open stonden voor zulke klachten doordat op deze manier onderzocht kon worden of de principes door de beveiligingsbedrijven nageleeft worden.

Het heeft dus wel degelijk zin om na aanleiding van een vervelende ervaring met een medewerker van een beveilingsbedrijf hier melding van te maken. Ik ben zelf helemaal niet iemand die op elke slak zout legt maar ik kan niet tegen machtsmisbruik. Sommige medewerkers van beveiligingsbedrijven voelen zich gelijk helemaal het mannetje op het moment dat ze in een uniform lopen. Als de betreffende medewerker gewoon netjes tegen mij was geweest was er wat mij betreft niets aan de hand geweest. Ik denk dat het verschil tussen de marechaussee en medewerkers van een beveiligingsbedrijf is dat de marechaussee precies weet wat ze kunnen doen/zeggen en waar de grens ligt. En als ze deze grens over gaan het hun baan kan kosten. Met de marechaussee heb ik nog nooit last gehad.
Tenslotte wil ik nog zeggen dat de marechaussee mijn klacht zeer goed heeft behandeld en ik door de marechaussee zeer goed ben behandeld.

Groeten,
Joost Snijders
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2314
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Re: Gedrag Trigion medewerkers

Post by adz »

joost1990 wrote:Een medewerker van Trigion ging rustig zitten en onder werktijd gezellig met z'n vriendjes in Marokkaans zitten bellen. :?
Ik ben toch benieuwd hoe je weet dat hij aan het werk was?
Misschien had hij wel even pauze. Daarnaast zie ik de toegevoegde waarde van het feit dat hij het gesprek in het Marokkaans voerde niet.

Gr.
Ard
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
User avatar
joost1990
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 768
Joined: 13 Nov 2004, 10:15
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: joost1990

Re: Gedrag Trigion medewerkers

Post by joost1990 »

Beste Ard,

Uit het onderzoek van de marechaussee is inderdaad gebleken dat deze medewerker op dat moment pauze had. Op dat moment heb ik dus te snel een conclusie getrokken.
Aangezien de medewerker vlak daarna het terras ontruimde leek het mij dat hij gewoon aan het werk was. De marechaussee heeft mij verteld dat vanwege het lage aantal medewerkers op dat moment, een beroep is gedaan op deze medewerker die pauze had.

Het ging mij er ook niet om dat deze medewerker zat te bellen onder werktijd ja of nee maar op de manier waarop hij met mensen omgaat. Als ik op een nette manier een normale vraag stel verwacht ik daar ook op een nette manier een antwoord op te krijgen.

Groeten, Joost
User avatar
Janos
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 720
Joined: 28 Oct 2004, 11:54
Location: Alphen aan den Rijn
Contact:

Re: Gedrag Trigion medewerkers

Post by Janos »

Deze beveiligingsmedewerker is een gediplomeerd beveiligingsbeambte, anders mag hij daar niet werken.
Van welke nationaliteit deze medewerker is, is daarom totaal niet van belang.
Wat hij doet hoeft hij beslist niet aan een spotter te verantwoorden.
Als deze medewerker zegt dat iedereen van dat terras moet verdwijnen,
dan heeft hij daar op een of andere manier opdracht van gekregen van een wettelijke instantie.
Een beveiligingsbedrijf kan hier zelf nooit over beslissen.
In verband met deze veiligheidsaktie hoeft hij zich totaal niet tegenover jou te verantwoorden waarom je wordt weggestuurd.
Als jij hier niet op reageerd breng je de veiligheid in gevaar en is hij gerechtigd en ook verplicht de Marechaussee te waarschuwen
die dan eventueel gerechtigd is de nodige stappen tegen je te ondernemen.
Deze jongen heeft gewoon zijn werk gedaan maar jij zorgt door je irritante gedrag dat de spotters een slechte naam krijgen.
Een spotter moet zich ten allen tijde aan de regels van het vliegveld houden en zonder pardon de aanwijzingen van het bevoegde personeel opvolgen.
In België of Duitsland (en zeker ook in andere landen) wordt je zonder meer opgepakt als je dit soort akties zou doen.

Denk hier de volgende keer maar eens over na.

Een gepensioneerd beveiligingsmedewerker met 33 jaar ervaring.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11221
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Gedrag Trigion medewerkers

Post by Key »

Janos wrote:jij zorgt door je irritante gedrag dat de spotters een slechte naam krijgen.
Beste Janos,

Je vraagt in principe om begrip voor het beveiligingswerk, en dat is goed want gebrek aan begrip is waar het meestal om draait bij dit soort aanvaringen. Je valt daarbij wel Joost persoonlijk aan, en dat is tegen onze huisregels.

Wanneer we spreken van begrip denk ik wel aan wederzijds begrip. Als de Trigion-man op Joost's vraag geantwoord had "Dat moet u aan de Marechaussee vragen, die geeft de opdracht" was daarmee de kous af geweest. Hij kan ook gewoon antwoord weigeren denk ik, en dan verloopt het proces evengoed maar iets stroever. Je hebt natuurlijk 100% gelijk dat zo'n aanwijzing opgevolgd moet worden, leuk of niet leuk, uitleg of geen uitleg.
Uitvallen was echter niet goed, en dat hebben de instanties dus achteraf ook bevestigd. Joost heeft ook wat verkeerde conclusies getrokken, en dat eveneens toegegeven.

Zoals gezegd kan wederzijds begrip dit soort situaties voorkomen. Het idee dat spotters een bedreiging voor de beveiliging van een luchthaven zijn is achterhaald, en 'zero tolerance'-situaties met gezagsdragers is ook niet waar we in NL op zitten te wachten, denk ik.


Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
joost1990
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 768
Joined: 13 Nov 2004, 10:15
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: joost1990

Re: Gedrag Trigion medewerkers

Post by joost1990 »

Nog even een reactie van mijn kant:

Dat het terras vanwege veiligheidsredenen ontruimd moest worden heb ik alle begrip voor en zal ik ook aan dit bevel gehoor geven. Maar op het moment dat ik dan een vraag stel verwacht ik wel normaal behandelt te worden. Of die vraag nou beantwoord wordt of niet wat Key ook al aanhaalde. De manier waarop dat gebeurd is door de desbetreffende medewerker vind ik niet kunnen. Zo ga je gewoon niet met elkaar om.
Nogmaals, ik heb alle begrip voor beveiligingsmedewerkers en als ik naar de luchthaven ga dan ga ik voor de vliegtuigen en niet om ruzie te zoeken.

De reden dat ik dit verhaal hier op dit forum heb gezet is enerzijds het voorval op schiphol wat zich daar heeft voorgedaan waarbij medewerkers van het beveiligingsbedrijf Trigion een klokhuis zouden hebben gegooid. Er werd toen gevraagd of er zich nog meer vervelende incidenten hadden voorgedaan en hier heb ik op gereageerd. Daarnaast waren er andere forumleden die benieuwd waren naar de resultaten van het onderzoek en daarom heb ik dat hier geplaats.

Groeten, Joost
User avatar
Janos
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 720
Joined: 28 Oct 2004, 11:54
Location: Alphen aan den Rijn
Contact:

Re: Gedrag Trigion medewerkers

Post by Janos »

Volgens mij staat hier duidelijk hoe de situatie verlopen is:

,,Daarop zei de medewerker dat hij alleen maar opdracht had gekregen om iedereen weg te sturen en er verder niets over wist. Dat was natuurlijk geen goed antwoord op mijn vraag en daarom vroeg ik en nog een keer en daarbij zei ik dat ik het toch wel erg raar vond.,,

De medewerker heeft normaal antwoord gegeven gezien hij zelf ook niet meer wist.
En als Joost dit geen normaal antwoord vindt, dan is dat jammer, maar hij moet zonder meer
gehoor geven aan de opdracht om het terras te ontruimen.
En ik kan me voorstellen dat de medewerker geïrriteerd wordt als men toch blijft doorvragen en dan ook nog gaat dreigen zijn meerdere te bellen.
Die medewerker heeft zijn opdrachten en moet zijn werk doen.
Als dit gelezen wordt als een persoonlijke aanval op Joost dan is dit beslist niet mijn bedoeling
maar ik denk dat een beveiligingsmedewerker daar niet loopt om koffie te verkopen maar toch wel degelijk
bezig is met de veiligheid op het veld, zowel voor de vliegtuigen en dergelijke als voor de passagiers.
En daarom ben ik van mening dat ook (en misschien zelfs vooral) een spotter zich aan de regels moet houden.
In dit geval gaat het om een burger vliegveld maar iedereen weet dat er tegenwoordig verhoogde veiligheidsregels gelden
zeker bij speciaal bezoek. En als iemand dit doet op een militair vliegveld in België bijvoorbeeld, dan weet ik bijna zeker dat hij met zijn handen op de rug achter in de auto gezet wordt.
Nogmaals sorry aan Joost en anderen die zich eventueel aangevallen voelen, maar dit is mijn mening.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11221
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Gedrag Trigion medewerkers

Post by Key »

Janos wrote:De medewerker heeft normaal antwoord gegeven gezien hij zelf ook niet meer wist.
Sorry Janos, daar had ik overheen gelezen. De man had bij Joost's doorvragen wel kalm moeten blijven, maar het eerste antwoord was op zich zeker netjes. Wederzijds begrip...


Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1987
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Gedrag Trigion medewerkers

Post by Glidepath »

dank je voor de feed-back.
goed dat je de stappen hebt gezet, die gezet mochten worden en misschien wel gezet moesten worden. Al is het maar om te voorkomen dat dingen nog verder escaleren in de toekomst.

Je hebt 't voorval gemeld op scramble en de nodige stappen gezet om jouw ongenoegen via de geijkte kanalen te ventileren. Die zijn er voor!
Ik hoop dat iedereen die nare ervaringen heeft dat eveneens doet. ook als kost het tijd en krijg je kritiek van derden.

je hebt nu gemeld dat jij van de instanties gelijk gekregen. Wat méér heb je nodig? niets toch?
meneer Kaktus zegt: "Applaus voor jezelf."

tip.
Misschien is het nog nuttig de door jou gebruikte adressen en telefoonnummers hier op te sommen, zodat anderen die drempel niet hoeven te nemen mocht hen iets soortgelijks overkomen.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: Gedrag Trigion medewerkers

Post by SPL »

Glidepath wrote:tip. Misschien is het nog nuttig de door jou gebruikte adressen en telefoonnummers hier op te sommen, zodat anderen die drempel niet hoeven te nemen mocht hen iets soortgelijks overkomen.
Weet niet of dit handig is en noodzakelijk. Je verlaagd de drempel voor mensen om dan om elk kleinigheidje te gaan klagen en dat lijkt me niet handig. Joost heeft de gegevens, misschien via een prive berichtje, dat Joost die gegevens kan geven? Je moet er voor waken dat niet elk wissewassje wordt doorgegeven.


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
joost1990
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 768
Joined: 13 Nov 2004, 10:15
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: joost1990

Re: Gedrag Trigion medewerkers

Post by joost1990 »

SPL wrote:
Glidepath wrote:tip. Misschien is het nog nuttig de door jou gebruikte adressen en telefoonnummers hier op te sommen, zodat anderen die drempel niet hoeven te nemen mocht hen iets soortgelijks overkomen.
Weet niet of dit handig is en noodzakelijk. Je verlaagd de drempel voor mensen om dan om elk kleinigheidje te gaan klagen en dat lijkt me niet handig. Joost heeft de gegevens, misschien via een prive berichtje, dat Joost die gegevens kan geven? Je moet er voor waken dat niet elk wissewassje wordt doorgegeven.
Daar zie ik zelf ook meer in. Indien mensen ook contact willen met de besbetreffende instanties kunnen diegene mij een privébericht sturen.

Groeten, Joost
User avatar
United
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 410
Joined: 11 Oct 2005, 17:43
Subscriber Scramble: United
Location: AMS

Re: Gedrag Trigion medewerkers

Post by United »

Hallo,

uit de eerste post haal ik dat er wordt gevraagd naar nieuwe "incidenten" op Schiphol. Letterlijk alle verdere posts gaan over een voorvalletje op Rotterdam. :?
Voor zover ik weet zijn er geen voorvallen meer geweest op Schiphol (Oost). Maar ik neem aan dat jullie dat ook melden en niet alleen maar azijnz##kers zijn.

Groet
United
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11221
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Gedrag Trigion medewerkers

Post by Key »

United, zoals de titel van dit topic vrij duidelijk aangeeft, en het ook in de eerste post staat: het gaat om Trigion. De directeur zelf heeft gevraagd of er nog incidenten geweest zijn, en daarbij dook een gevalletje R'dam op.

Het staat iedereen natuurlijk vrij om ook goede ervaringen hier te melden. Dat zal alleen niet zo gauw gebeuren, omdat correct gedrag nu eenmaal de norm is. Als het helpt voor je gevoel: van de week nog een vrolijke zwaai teruggekregen uit een Trigion-bus op Schiphol-Oost. 8)

Erik
What four words, Jimmy!?!
Post Reply

Return to “'t Praethuys”