De milieueffectrapportage (MER) van Lelystad Airport is goedgekeurd door de ministers Camiel Eurlings (Verkeer) en Jacqueline Cramer (Milieu). Uitbreiding van de luchthaven is hiermee een stuk dichterbij gekomen. Dat maakte luchthavendirecteur Lex Oude Weernink woensdag (8 juni) bekend.
In de MER wordt beschreven wat voor invloed de uitbreiding van Lelystad Airport heeft op het milieu. “De minister kan nu niet anders dan een aanwijzingsbesluit nemen”, reageerde Oude Weernink maandag. Hij verwacht nog dit jaar goedkeuring te krijgen om de start- en landingsbaan tot 2100 meter te mogen verlengen zodat ook Airbus-toestellen en Boeing 737's in Lelystad kunnen opstijgen en landen.
In het rapport wordt nu van twee mogelijke vliegroutes uitgegaan. De zogenoemde 'linksomroute' is bedoeld als alternatief wanneer de route over natuurgebied de Oostvaardersplassen toch negatieve gevolgen voor de dieren blijkt te hebben. Voordeel van de 'linksomroute' is dat een vliegtuig niet over stiltegebied, bewoond gebied of natuur vliegt.
Als minister Eurlings in oktober een aanwijzingsbesluit neemt, is het aan de gemeente Lelystad om het bestemmingsplan te wijzigen zodat de startbaan kan worden verlengd.
In de plannen voor de uitbreiding wordt uitgegaan van een vliegveld met negenduizend vliegbewegingen van grotere vliegtuigen. Er is ook ruimte voor 120.000 vliegbewegingen voor klein vliegverkeer. In totaal gaat het om 1,5 miljoen passagiers per jaar.
(c) ANP
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=30910" onclick="window.open(this.href);return false;