http://www.nu.nl/algemeen/2088057/kamer ... ssing.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kamer wil druk op Duitsers om AWACS-oplossing
Uitgegeven: 23 september 2009 18:23
Laatst gewijzigd: 23 september 2009 19:13
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil dat het kabinet alles uit de kast haalt om een oplossing te forceren voor de geluidsoverlast van de AWACS-verkenningsvliegtuigen in Limburg.
Vooral de druk op de Duitsers moet omhoog om hen te laten instemmen met een verlenging van de start- en landingsbaan op de NAVO-basis bij Geilenkirchen.
Dat bleek woensdag tijdens een debat over de AWACS. Als de baan 900 meter langer wordt in oostelijke richting, zal het geluid voor de omwonenden flink afnemen.
Dat blijkt uit een onderzoeksrapport dat de komende maanden wordt behandeld binnen NAVO-kringen, die daarover in december gaan vergaderen en een besluit neemt.
Meerderheid
Een Kamermeerderheid van in ieder geval CDA, PvdA, VVD en GroenLinks voelt wel voor de verlenging van de baan als dat de oplossing kan zijn.
Probleem is dat de Duitsers hierover verdeeld zijn. De burgmeester van Geilenkirchen is in ieder geval fel tegen.
De Kamer wil dat staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) op alle niveau's met de Duitsers in contact treedt.
Medestanders
De Vries riep tegelijk ook de Kamerleden zelf op hun Duitse politieke medestanders op lokaal en regionaal niveau aan te spreken.
Zo komt er binnenkort een nieuwe (partijloze) burgemeester in Geilenkirchen die lokaal vooral wordt gesteund door de Grünen.
Geluid
De Vries zei dat hij nog steeds uitgaat van de doelstelling om in 2012 een derde minder geluid afkomstig van de AWACS te hebben. Deze afname van 35 procent is vastgelegd door de Tweede Kamer in een motie van de VVD en PvdA.
De staatssecretaris denkt niet alleen aan een langere baan maar ook aan een vermindering van het aantal vliegbewegingen.
Het kabinet streeft al naar een afname van 3600 naar 2600 bewegingen per jaar door zware vliegtuigen. Maar dat aantal wordt nog niet gehaald en schommelt rond de 2850.
Na jarenlange pogingen is het mislukt om de NAVO zover te krijgen de verouderde motoren van de AWACS te vervangen. Het liefst ziet De Vries daarom dat vluchten worden overgeheveld naar Polen of Hongarije. Hij ziet daar ''reële kansen''. De optie in Polen wordt onderzocht en binnenkort praat hij erover met de Hongaren.