Het mooiste is als mensen opnames maken tijdens de openingstijden van een veld (wat bij militaire velden wellicht wat makkelijker is). Dit levert zeer zeer complete logs op, zeker als die aangevuld kunnen worden met
eyeball Mk1 waarnemingen!
Op Leeuwarden en Gilze gebeurd dat nu nog! Zeer goede resultaten boekte ik in een recent verleden met
digitale memorecorders die via een usb kabel data naar de computer kan verzenden. Een van de vele voordelen is dat je het beluisteren tot een later tijdstip kan uitstellen en weer nieuwe opnames kan maken. Als je er drie hebt is dat ook wel zo prettig...Je moet wel minimaal anderhalf uur spraakgestuurde opnames kunnen maken anders heb je kans om een stuk van de dag te missen.
Voorbeeld >
http://soesty.mafkees.nu/sounds/Bluebir ... er2008.mp3" onclick="window.open(this.href);return false;
Nadeel is dat het erg arbeidsintensief is en aardig wat tijd kost, maar je kunt wel logs als deze
presenteren:
Soesterberg 24 juli 2008
Locals:
SA316B 300Sqn: -
AS532U2 300Sqn: Wildcat22, Wildcat35, Wildcat10, Wolfhound66(S-400), Wildcat71, Wildcat32(S-453)
CH-47D 298Sqn: Corona2(D-101), D664, D101, D662(local testflight).
Note: Wolfhound66 met bambi-bucket naar Veluwemeer. SBS-1 logs from locals today > S-419, S-400, D-101, D-664
Visitors:
Diamond03, * crossing via overhead at 900 feet AGL
Beast21, * Hi-TACAN rwy 09 followed by a low approach/overshoot
PHOKE, * very low fly-by along Soesterberg TWR twice
PHKGJ, * overhead from Kootwijkerbroek to Noordwijk vv
Bullets, * VFR straight in rwy 09 holding hands followed by a low approach
(FOP255 T-255 crossing south abeam Soesterberg but no contact with EHSB)
Lion39 EHSB/EHSB (to De Peel area). Afterwards dep to EHKD
ADB5473 departured to UTAA (Turkmenistan): ATC-clearance:
"ADB5473 is cleared to Ashgabat on an ARNEM1J-departure out of Soesterberg. Climb to FL 60, level change on route. The squawk is <3146>. When released to Schiphol Amsterdam, Schiphol approach on 119.05".