Nee, dat is gewoon de keuze van motoren.Erik Brouwer wrote:Zou dat een reden kunnen hebben? De A340-300 is behoorlijk underpowered, zou dat te maken kunnen hebben met die lage bypass ratio?
Er zijn regels over hoeveel power je over moet hebben bij een engine failure. Een 777 die moet nadat één motor er mee op houdt nog steeds de lucht in kunnen op de andere motor. Bij een 340 is het dat als er één kapot gaat, er nog steeds 3 over zijn die het werk kunnen doen. Dus kun je ongeveer in verhouding aannemen dat 50% van de total thrust van de 777 evenveel is als de 75% total thrust van de 340 daarom is de 100% van de 777 veel meer als de 100% van de 340. Daarom is de 777 of enkel ander twin engine veel meer overpowerd dan de 340 of 747.
Bypass ratio maakt een engine efficiënter, stiller en een klein beetje sterker maar ook zwaarder dus het is maar net wat je wilt.
Bypass van de CFM56-5C is 6,6:1 (A340)
Bypass van de GE90 is 9:1 (B777)
Bypass van de P&W F100 is 0,34:1 (F16)