JAL to end service to Amsterdam ???

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
User avatar
Marco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 618
Joined: 21 Feb 2006, 15:45

JAL verlaat mogelijk Schiphol? Skycruiser?

Post by Marco »

het volgende kwam ik tegen op http://www.airlineroute.net" onclick="window.open(this.href);return false;. Het betreft nog een plan.

JAL 50 Routes Cancellation List
Japanese media Manichi on 24SEP09 reported a list of 50 routes that JAL plans to suspend in the next 3 years. It is canceling 21 International and 29 Domestic routes. The cancellation also sees the pull out for 9 International destinations and 7 domestic ports.

Osaka Kansai Airport takes the hardest hit as JAL plans to cut over 50% of its International service. Although the list is reported, it is expected that strong objections for local communities in Japan as service by JAL is seen as their "lifeline" for air traffic service.

The Fiscal Year noted below ends the March 31 of the following year. For Instance, FY2009/2010 runs from 01APR09 to 31MAR10.

The affected Routes are following:
Note that for FY2009/10, some of the route suspension has been announced already

INTERNATIONAL
FY2009/10
Tokyo - Hangzhou
Tokyo - Mexico City (service currently via Vancouver, but the latter not affected)
Tokyo - Qingdao
Tokyo - Xiamen
Osaka - Dalian
Osaka - Hanoi
Osaka - London
Osaka - Busan
Osaka - Seoul Incheon
Osaka - Singapore*
Nagoya - Paris CDG
Nagoya - Seoul Incheon

*Assuming service to Kuala Lumpur will also be suspended as it operates Osaka - Singapore - Osaka

FY2010/11
Tokyo - Amsterdam
Tokyo - Brisbane
Tokyo - Rome
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

JAL to end service to Amsterdam ???

Post by streep »

According the usually reliable source, Airline Route Blog

JAL plans to terminate 50 routes over the next 3 years.... This list includes ..Amsterdam


http://www.airlineroute.net/2009/09/jal ... -list.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Streep
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by B767-300ER »

Eric????(Skycruiser)
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: JAL verlaat mogelijk Schiphol? Skycruiser?

Post by skycruiser »

Goedenavond,

1..: Dit zijn geruchten vanuit de Japanse ' Telegraaf ' , de Asahi krant.
2..: Ik kan bevestigen dat er grote veranderingen gaan komen binnen de JAL.
3..: Er is GEEN enkele officiele mededeling gedaan vanuit JAL richting media, laat staan personeel, dus wordt er hier ook niks bevestigd.

Wel bevestig ik dat:

NGO-CDG per eind october niet meer vliegt.
KIX-LHR per eind october niet meer vliegt.
LHR geen cargo operations meer heeft, en alles via AMS en FRA wordt gedaan.

Verder geen mededelingen.
SPL wrote:IK denk overigens dat Eric hier nog geen antwoord op kan én wil geven...
Dat heb jij heel goed gedacht ...
Ik zou het graag eerst zelf willen weten overigens :?

Grt,
Eric
Last edited by skycruiser on 23 Sep 2009, 19:20, edited 1 time in total.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: JAL verlaat mogelijk Schiphol? Skycruiser?

Post by B767-300ER »

skycruiser wrote:Goedenavond,

3..: Er is enkele officiele mededeling gedaan vanuit JAL richting media, laat staan personeel, dus wordt er hier ook niks bevestigd.

Grt,
Eric
Ik neem aan dat hier nog het woordje "geen" tussen moet? :wink:
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: JAL verlaat mogelijk Schiphol? Skycruiser?

Post by skycruiser »

B767-300ER wrote:
skycruiser wrote:Goedenavond,

3..: Er is enkele officiele mededeling gedaan vanuit JAL richting media, laat staan personeel, dus wordt er hier ook niks bevestigd.

Grt,
Eric
Ik neem aan dat hier nog het woordje "geen" tussen moet? :wink:
Check :wink: Moest ff wat richting onze machine uplinken...

Grt,
Eric
hmv
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 335
Joined: 19 Jun 2007, 18:55

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by hmv »

Ik denk dat hierbij ook van belang is hoe de situatie afloopt wat betreft de mogelijke samenwerking met Delta, AF/KLM en een mogelijke toetreding tot Skyteam.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5413
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by Hurricane »

De Telegraaf; :uhuh: ; van vandaag meld dat er onderzoek word gedaan om JAL te splitsen (waarschijnlijk hebben ze het dan over JAL Pax en JAL Cargo) en dat zo de winst moet terug keren.

Spijtig te zien dat zo'n gerenommeerde airline in deze lastige situatie verkeerd.

Adios, H.
Groeten,
Ron
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by skycruiser »

Hurricane wrote:er onderzoek word gedaan om JAL te splitsen (waarschijnlijk hebben ze het dan over JAL Pax en JAL Cargo) en dat zo de winst moet terug keren.
Nee, JAL Cargo en Japan Airlines International zijn reeds enkele jaren 2 verschillende ondernemingen.

Wat de Telegraaf ongetwijfeld wil zeggen is, wederom gebasseerd op een gerucht vanuit de Japanse media, dat JAL een doorstart wil maken met slechts de winstgevende onderdelen binnen de huidige bedrijfsvoering. De verliesgevende takken moeten worden afgestoten.
Ach ja, dat lijkt me sowieso geen groot nieuws, want dat wordt eigenlijk altijd gedaan in dergelijke situaties...

Heren, alles is nog een speculatie. Half october komt er een persconferentie met meer nieuws (waarschijnlijk op 16/10).

Grt,
Eric
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by ehusmann »

Het lijkt toch meer dan een gerucht te zijn, helaas. Volgens Luchtvaartnieuws heeft een topman van JAL het inmiddels bevestigd.

Erwin
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by skycruiser »

ehusmann wrote:Het lijkt toch meer dan een gerucht te zijn, helaas. Volgens Luchtvaartnieuws heeft een topman van JAL het inmiddels bevestigd.
Lezen is erg moeilijk hè :evil:
Volgens Mainichi beëindigt JAL in 2010 onder meer de lijndiensten van Tokio Narita naar Amsterdam en Rome.
De Mainichi is een Japanse media.

De JAL topman heeft dit dus ook niet bevestigd.

Het enige dat bevestigd is dat de JAL om een kapitaalinjectie heeft gevraagd en een herstuctureringsplan aan het opstellen is. De inhoud daarvan is onbeslist en bij een ieder nog onbekend.

Luchtvaartnieuws is overigens alleen een portal dat nieuws van elders in het Nederlands vertaald aan ons doorgeeft. Ik zou aan dit bericht weinig waarde toekennen.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by ehusmann »

Je hebt gelijk. Die JAL topman heeft alleen bevestigd dat er een kapitaalinjectie nodig is.
Te snel gelezen danwel conclusie getrokken.

Maar over Luchtvaartnieuws, dat is net als alle media een doorgeefluik. Je zal hier in Nederland weinig nieuws uit Japan vinden dat door een journalist direct uit de mond van een Japanner is opgetekend. Wat dat betreft is Luchtvaartnieuws zet zo betrouwbaar als het NRC of het NOS journaal. Die sneer deel ik dus niet.

Erwin
User avatar
Thon
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 25 Dec 2008, 17:34
Type of spotter: civiele fotospotter (F2)
Location: Alphen aan den Rijn

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by Thon »

Ongeveer een maand geleden stond er in het Nieuwsblad Transport onderstaand artikel:

JAL overweegt fusie vrachtcapaciteit met NCA
Japan Airlines (JAL) wil haar vrachtactiviteiten samenvoegen met die van haar Japanse concurrent NCA. Volgens de luchtvaartmaatschappij worden er al gesprekken gevoerd met de moeder van NCA, de Japanse rederij NYK over een fusie van de vrachtcapaciteit. Volgens JAL maakt de scherpe daling van het vrachtaanbod over het laatste half jaar de stap noodzakelijk.
JAL zag het vrachtaanbod over het eerste kwartaal van het lopende boekjaar dalen met bijna 39 procent. Het tweede kwartaal werd afgesloten met een verlies aan lading van 23,4 procent. Ook concurrent NCA is aan het reorganiseren. Recent kondigde het aan Frankfurt niet meer met freighters te bedienen en alle vrachtvluchten in Europa op Amsterdam te concentreren.

JAL en NCA werken onder een codeshare-overeenkomst al samen. Hierdoor kan JAL bijvoorbeeld ruimte boeken op de vluchten van NCA.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
skycruiser wrote:
Hurricane wrote:er onderzoek word gedaan om JAL te splitsen (waarschijnlijk hebben ze het dan over JAL Pax en JAL Cargo) en dat zo de winst moet terug keren.
Nee, JAL Cargo en Japan Airlines International zijn reeds enkele jaren 2 verschillende ondernemingen.

Wat de Telegraaf ongetwijfeld wil zeggen is, wederom gebasseerd op een gerucht vanuit de Japanse media, dat JAL een doorstart wil maken met slechts de winstgevende onderdelen binnen de huidige bedrijfsvoering. De verliesgevende takken moeten worden afgestoten.
Ach ja, dat lijkt me sowieso geen groot nieuws, want dat wordt eigenlijk altijd gedaan in dergelijke situaties...

Heren, alles is nog een speculatie. Half october komt er een persconferentie met meer nieuws (waarschijnlijk op 16/10).

Grt,
Eric
Rookworst zonder R is ook worst
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by SPL »

Nou de kogel is door de kerk.
In een officieel persbericht heeft de JAL bekend gemaakt wat er gaat gebeuren.
En wat er gaat gebeuren is erg ingrijpend.
Zo uit het bericht op te maken, veranderd er niets voor Amsterdam.

http://press.jal.co.jp/en/release/200911/001360.html

Hier onder het hele (lange) bericht.

===========================================================================================

Tokyo, November 5, 2009: The JAL Group announced today, further changes to its overall route and flight frequency plan for the second half of FY2009, and plans for a portion of its domestic passenger operations for the first half of FY2010.

With a focus on improving profitability and reducing costs, a bold review of underperforming routes was conducted, as slated in the Progress Report of its Medium Term Corporate Plan issued June 19, 2009. As a result, the JAL Group will discontinue operations on 8 international and 8 domestic routes, as well as 1 cargo route. Flight frequency on 2 international routes will also be reduced, and the total effect of these changes is a trim down of 61, 91 and 3 weekly return flights in the international, domestic and cargo networks respectively.

In summary, within the three fiscal half-years of April 2009 to September 2010, reductions and suspensions were decided to be carried out on a total of 13 international, 15 domestic and 2 cargo routes, along with the closure of 4 overseas and 2 domestic offices.

Aircraft used on a total of 5 routes will be also be downsized as JAL progressively renews its fleet with more fuel-efficient aircraft.


International Passenger Operations

Route Suspension

Route Details Date Effective Remarks

Osaka (Kansai) = Hangzhou Service suspension of 7 weekly flights Dec 7, 2009 Closure of Hangzhou office

Tokyo (Narita) = Hangzhou Service suspension of 7 weekly flights Dec 7, 2009

Tokyo (Narita) = Qingdao Service suspension of 7 weekly flights Dec 7, 2009 Closure of Qingdao office

Tokyo (Narita) = Xiamen Service suspension of 3 weekly flights Dec 7, 2009 Closure of Xiamen office

Osaka (Kansai) = Busan Service suspension of 7 weekly flights Jan 12, 2010

Osaka (Kansai) = Hanoi Service suspension of 7 weekly flights Jan 12, 2010

Osaka (Kansai) = Singapore = Kuala Lumpur Service suspension of 7 weekly flights Jan 17, 2010

Tokyo (Narita) = Vancouver = Mexico City Service suspension of 2 weekly flights Jan 18, 2010 Closure of Mexico City office

Suspensions already announced: Osaka (Kansai) = London, Incheon, Dalian, and Nagoya (Chubu) = Paris, Incheon (5 routes / 35 weekly flights)


Decrease in flight frequency

Route Details Date Effective

Tokyo (Narita) = Taipei Decrease flight frequency from 28 to 21 flights per week. Dec 7, 2009

Tokyo (Narita) = London Decrease flight frequency from 14 to 7 flights per week. Dec 7, 2009

Reductions already announced: Tokyo (Narita) = New York, Bangkok, Guangzhou, Incheon, New Delhi / Osaka (Kansai) = Guangzhou, Shanghai / Nagoya (Chubu) = Guangzhou / Tokyo (Haneda) = Hong Kong (9 routes / 47 weekly flights)


Increase in flight frequency

Route Details Date Effective

Tokyo (Narita) = Vancouver Increase flight frequency from 5 to 7 flights per week. Jan 18, 2010

Increments already announced: Tokyo (Haneda) = Beijing (1 route / 7 weekly flights)


Aircraft Change

Route Current aircraft Aircraft after change Date effective

Tokyo (Narita) = Taipei (JL645/646) 767-300ER 737-800 December 7, 2009

Nagoya (Chubu) = Taipei (JL655/656) 767-300ER 737-800 December 7, 2009

Osaka (Kansai) = Taipei (653/652) 767-300ER 737-800 January 12, 2010

Osaka (Kansai) = Beijing 767-300ER 737-800 January 12, 2010

Tokyo (Narita) = Hong Kong (JL735/736) 747-400 767-300ER January 12, 2010


Domestic Passenger Operations

Route Suspension

Route Details Date Effective Remarks

Nagoya (Chubu) = Kumamoto Service suspension of 2 daily flights February 1, 2010 Included in FY09 Plans

Tokyo (Haneda) = Kobe Service suspension of 2 daily flights April 1, 2010

Nagoya (Chubu) = Iwate-hanamaki Service suspension of 2 daily flights May 6, 2010

Nagoya (Chubu) = Kushiro Service suspension of 1 daily flights May 6, 2010

Kitakyushu = Okinawa (Naha) Service suspension of 1 daily flights May 6, 2010

Kobe = Sapporo Service suspension of 2 daily flights June 1, 2010 Closure of Kobe office

Kobe = Okinawa (Naha) Service suspension of 2 daily flights June 1, 2010

Kobe = Ishigaki Service suspension of 1 daily flights June 1, 2010

Suspensions already announced: Osaka (Kansai) = Memanbetsu, Obihiro, Kushiro, Aomori, Asahikawa / Okinawa (Naha) = Aguni (Closure of Aguni office) / Osaka (Itami) = Tanegashima (7 routes / 9 daily flights)


Cargo Operations

Route Suspension Route Details Date Effective Remarks

Tokyo (Narita) = Qingdao Service suspension of 3 weekly flights December 7, 2009 Closure of Qingdao office

Suspensions already announced: Tokyo (Narita) = London (1 route / 3 weekly flights)

JAL apologizes for any inconvenience caused as a result of the above changes and seeks the kind understanding of its passengers as the airline strives toward improving profitability with continued emphasis on providing valuable customers with the highest levels of safety, on-time performance and service.

===========================================================================================


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by skycruiser »

Hi,

verwacht nog verdere aanpassingen in de de nabije toekomst en vanaf de zomerdienst.

Overigens verwacht ik dat alles heel positief gaat uitpakken voor Amsterdam. Momenteel zijn wij het enige station in Europa dat al jaren gestaag uitbreidt (qua cargo), waar de voorheen belangrijkste luchthavens (CDG en LHR) met slechts 1 dagelijkse vlucht nu achterblijven.
Dit positieve resultaat wordt mede mogelijk gemaakt door Schiphol als transit-luchthaven en onze goede aansluitingen met enkele oneworld partners. Qua vracht is het 'fijn' dat in Nederland alles mogelijk is en je hier ook in de nacht gewoon welkom bent. LHR, CDG en FRA zitten 's nachts gewoon dicht, en daar kan je dus niet terecht...

Wordt vervolgd... er is binnenkort vast nog wel wat te melden 8)

Grt,
Eric
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”