Moderator: gatso76
... and I like it!Volgens Schiphol zullen door dit aangepaste baangebruik met name de inwoners van Aalsmeer en Uithoorn en van Amstelveen meer geluidbelasting ondervinden.
Er is een nieuw stelsel in ontwikkeling waarbij gestuurd wordt op het meest preferent baangebruik ipv handhavingspunten. In het kader van de Aldertafel is dit opgebracht. Er wordt in 2010 een experiment uitgevoerd met dit nieuwe stelsel. Als het werkt kan het vanaf 2012 worden geïmplementeerd.Jaapschaaf wrote:Het is toch werkelijk van de zotte?! We gaan banen die veel meer geluidsoverlast geven dan de Kaagbaan extra veel gebruiken omdat er onder de uitvliegroutes van de Kaagbaan hier en daar wat overschrijdingen dreigen. Wat mij betreft schrappen we alle handhavingspunten onder de Polder- en Kaagbaan, zodat de twee minst hindergevoelige banen (hoewel veel mensen onder de aanvliegroute van de Polderbaan daar anders over denken) gewoon onbeperkt gebruikt kunnen worden. Wat dat betreft is het ook heel vreemd dat de 18C tijdens landingspieken veel intensiever wordt gebruikt dan de 18R. Ik snap wel dat piloten graag wat minder taxieën, maar vanuit het oogpunt van geluidsbelasting is de gang van zaken heel vreemd.
Groetjes, Jaap-Jan
Het gaat om geluidhandhavingspunten voor starts linksom van de Kaagbaan (in de startrichting 24). Starts rechtsom zijn niet het probleem. Vandaar dat deze starts vanaf de 18C rechtsom ook geen probleem zijn.frank kramer wrote:.......... waarbij de toestellen ter hoogte van de Kaagbaan (al) een rechterbocht maakten om vervolgens uit te klimmen alsof ze van de Kaagbaan waren opgestegen... Zoveel meetpunten kan dat niet gescheeld hebben
Hoe merkwaardig ook, maar in de luchtvaart in Nederland zijn milieu-vraagstukken voornamelijk gerelateerd aan geluidsproductie in plaats van uitstoot van schadelijke stoffen. Dat vliegtuigen langer onderweg zijn maakt niet uit, als ze maar zo min mogelijk geluid boven bewoond gebied produceren.frank kramer wrote: Wat overigens ook betekent dat verkeer vanaf de Polderbaan NOG verder moest taxiën dan normaal; alsof DAT zo goed is voor het milieu...
Ik maak daar al jaren gretig gebruik van. Helaas gebeurt deze vertrek configuratie maar zeer zelden en kan je alleen 's middags na 3-en leuk fotografen ivm de zon. Nadeel is dan ook dat er dan weinig West-bound verkeer is in de piek van 3 uur. Afgelopen zaterdag een handjevol KLM 737's en F70's, 2 NW A330s en misschien een KLM 777. Midden in de zomer na 8-en is perfect. Als AMS deze uitvliegroute nou eens wat vaker zou gebruiken!? (...ben ik een blij man!)frank kramer wrote:Afgelopen zaterdag werd er in ieder geval al vanaf de Zwanenburgbaan in zuidelijke richting gestart (tegelijk met landingen in zuidelijke richting op de Polderbaan en take-offs in zuidelijke richting vanaf de Aalsmeerbaan), waarbij de toestellen ter hoogte van de Kaagbaan (al) een rechterbocht maakten om vervolgens uit te klimmen alsof ze van de Kaagbaan waren opgestegen... Zoveel meetpunten kan dat niet gescheeld hebben, maar het zag er wel gaaf uit. "Nusty-waardig", zal ik maar zeggen.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more