Tom Tiger wrote:Natuurlijk, even advocaat van de Duivel spelen, Hoe goed is het Russische S300 systeem, hoe goed is het passieve radarsysteem. Kun je werkelijk een lock krijgen op iets wat formaat golfbal en voetbal langskomt?
Hmm.. ik denk niet dat je je vijand moet onderschatten (ik ga even NIET uit van Afghanistan) stel dat de vijand beschikt over een aantal "adviseurs" of dat de vijand een goede training heeft gehad of dat je toevallig een operator hebt die weet wat hij doet en niet de handige flowchart uit het manual volgtCoati wrote:Tom Tiger wrote:Natuurlijk, even advocaat van de Duivel spelen, Hoe goed is het Russische S300 systeem, hoe goed is het passieve radarsysteem. Kun je werkelijk een lock krijgen op iets wat formaat golfbal en voetbal langskomt?
Ik ben geen deskundige, maar laat me raden: zo iets kleins vinden en locken zou wel met een soort kruispeiling mogelijk moeten zijn van een gekoppeld hypermodern radarsysteem. De kans dat de potentiele vijanden waar de KLu mee te maken kan krijgen KLu echter met dit soort systemen op de proppen komen en er ook nog mee weten om te gaan, is IMHO nihil.
Battlefield survivability zal ongetwijfeld hoger zijn met een stealth toestel, zeker tegen een vijand met inferieur materieel.
Absoluut, als je dan toch moet vechten, dan op elke manier en elk voordeel benuttend.Polecat wrote:ik gok er op dat alle kleine beetjes helpen, en als ik vlieger was zou ik elk voordeel, hoe klein ook, aan mijn kant willen hebben.. en als stealth de komende decennia nog steeds het verschil maakt tussen door een niet zo ervaren radar-operator wel of niet opgepikt worden zou ik er maar wat blij mee zijn!
Ik zou niet eens verbaasd zijn als de dollar-rate wel een rol gaat spelen in prijs, en als de F136 , die nu onder budgetr en above specs lijkt te presteren een serieuze optie wordt...
Let's face it, de JSF zal geen super toestel zijn misschien, maar de Gripen heeft teveel tegen om ooit serieuze kanshebber te worden... dan zou het nog eerder alsnog de rafale worden, zeker als die exportorders gaat scoren en -against all odds- toch nog in ardige aantallen gebouwd gaat worden...
skinnystyle wrote:Ik weet niet waarom wij zaken doen met de yanken wij zijn europeanen en we moeten gewoon voor een goed europees produkt kiezen of voor meerdere als dat beter is voor onze misies
Ik weet het wel: er bestaan geen Europese producten. Wel een Zweeds product, een Frans product en een Spaans-Italiaans-Engels-Duits poduct. En dan heeft één zo een land een product ontworpen, dan zie je idd wat Polecat aangeeft: hele kleine aantallen in productie en al snel weer verouderd van het toneel verdwenen. Helaas maar waar.skinnystyle wrote:Ik weet niet waarom wij zaken doen met de yanken wij zijn europeanen en we moeten gewoon voor een goed europees produkt kiezen of voor meerdere als dat beter is voor onze misies
Okay, ik verander mijn mening: de Gripen is niet meer mijn favoriet, we gaan nu voor de F105!Tom Tiger wrote:F105 .... a Lead Sled....
. |
/O\
\_______[|(.)|]_______/
o ++ O ++ o
Op welk schema ligt de F-35? Op dat dat is vastgesteld vlak voor deze mensen naar Nederland zijn gekomen? (en wanneer is het toestel leverbaar volgens dat schema?). De Nederlandse industrie blijft dus voor LM een belangrijke partner. Blijkbaar dus ook als we niet tot aanschaf overgaan. Dan wordt het nu tijd om de oude truc Tornado weer uit de kast te toveren. We hebben de compensatieorders van de ene kist binnen, dan moeten we nu ook die van de andere binnenhalen.http://www.defensie.nl/luchtmacht/actueel/nieuws/2009/10/06/46136747/JSF_programma_ligt_op_schema wrote:Het JSF-programma ligt volledig op schema en ook over de prijs hoeft Nederland niet wakker te liggen. Met die boodschap kwamen topman Tom Burbage van Lockheed Martin en generaal-majoor C.D. Moore, de opvolgend directeur van het F-35 Lightning-II programma in Arlington, deze week naar ons land.
Tijdens een briefing in Den Haag stelden zij dat het in principe ook niet veel uitmaakt hoeveel toestellen de Koninklijke Luchtmacht zal afnemen. “Nederland is een belangrijke partner, ook waar het de industrie betreft, en dat zal neem ik aan zo blijven”, zei Burbage. De prijs logt volgens generaal Moore “hoog in de 40 miljoen.”
De eerste testtoestellen vliegen al enkele jaren en die hebben volgens Moore geprofiteerd van het F-22 programma. Als voormalig vlieger op de F-16 en testpiloot van de Raptor is Moore toch verrast door de snelheid waarmee de F-35 wordt ontwikkeld. “Er zijn nauwelijks problemen en zeker geen grote. Dat heeft te maken met al het voorwerk dat al is gedaan”, stelt hij.
Daarbij is ook de Nederlandse industrie nadrukkelijk betrokken. Dinsdagmorgen werd bekend dat Stork Fokker weer een grote order heeft binnengehaald voor de productie van onderdelen voor de JSF. Het bedrijf gaat ook de vleugelonderdelen leveren voor de besturing van de Lightning-II. De eerste 5 jaar levert dat zeker 100 man werk en zo’n 140 miljoen euro omzet. Als Nederland partner in het programma blijft kan dat oplopen tot een miljard dollar. Ook tientallen toeleveringsbedrijven profiteren mee, wat nog eens 200 banen kan opleveren.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more