This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble. |
En dit is dus niet waar, hij mag op een luchthaven niet zonder toestemming landen.Copter wrote:Een traumaheli mag immers overal landen, dus ook op een gesloten heliport.
Ik denk dat dat de reden is waarom ziekenhuizen soms de "heliport" sluiten zodat deze niet meer aangemerkt kan worden als een luchtvaartterrein.En dit is dus niet waar, hij mag op een luchthaven niet zonder toestemming landen.
Wel 75 meter buiten de haven.
.... maar dit geld eigenlijk voor elke landing van een traumahelikopter buiten de aangewezen luchtvaartterrein (zoals op wegen, in weilanden enz.)Doet hij dat wel is het volledig onder zijn eigen verantwoordelijkheid en zouden daar ernstige consequenties aan verbonden kunnen worden.
Dat zou typisch nederlands zijn, oei het kost geld, een, twee hupsakee, overboord met de veiligheid. En als er wat mis gaat jammer dan, dan maar een gesprekje met Pieter. (Volgens mij ging het ook zo met de Herculesramp.)Ik denk dat dat de reden is waarom ziekenhuizen soms de "heliport" sluiten zodat deze niet meer aangemerkt kan worden als een luchtvaartterrein.
Dat klopt, maar een luchthaven is nog een tikje erger omdat je tegen een nee ingaat. Met name een landingszone op een ziekenhuis..... maar dit geld eigenlijk voor elke landing van een traumahelikopter buiten de aangewezen luchtvaartterrein (zoals op wegen, in weilanden enz.)
Zeg maar 100.00 euro.Copter wrote:Ik denk ook dat de traumacentra, die veel vaker een helikopter ontvangen dan een gemiddeld streekziekenhuis (soms maar enkele malen per jaar), er goed aan doen om een goed uitgeruste heliport te hebben met proffesioneel personeel. Als ik de foto's van de oefening zie dan zit dat in Enschede wel goed Ik kan me voorstellen dat een streekziekenhuis geen tienduizenden Euro's gaat investeren in een heliport die maar zo'n drie keer per jaar gebruikt wordt.
Wat ik van de Duitse piloten hoor is dat soms een huismeester, in Duitsland, een poort open doetCopter wrote:Weet iemand of dit principe (goed opgeleid heliport personeel, blusinstallaties enz.) echt iets Nederlands is of wordt deze werkwijze ook in het buitenland wordt toegepast ?
We doen er ook veel aan, al hoewel dat voor sommige managers een een raar onderdeel is (BHV), maar zoals ik al zei, praat niet over geld met managers, die gaan meteen in de risico calculatie-mode. (lees ongeluk met heli komt toch niet voor en zeker niet bij ons ).Copter wrote:Ik ben vaker in Duitsland en Frankrijk bij ziekenhuizen met een heliport geweest en heb eigenlijk nog nooit zo'n professionele en goed uitgeruste heliport (met personeel e.d.) gezien zoals bijvoorbeeld op de foto's uit Enschede te zien is.
Dat zou zo maar kunnen daar vliegen er echt veel.Copter wrote:Ik geloof zelfs dat Duitsland op nummer 1 staat in de wereld m.b.t. dekking van traumaheli's.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more