Thijs wrote:Quote:
Maar even tussen door, Is de LVNL een commercieel bedrijf of enigszins staats gerelateerd?
Semi bij mijn weten.
Het is een Zelfstandig Bestuursorgaan. Dus het is een overheidsinstelling met eigen bevoegdheden en een eigen bestuur, dat wel weer verantwoording aflegt aan de Minister van V&W. Het bestuur wordt ook benoemd door de Minister. LVNL mag geen winst maken.
Het probleem bij de LVNL (en vele andere luchtverkeersleidingorganisaties) zit hem niet zozeer in de verkeersleiders zelf (die goed werk leveren), maar meer in wat de instantie als geheel kost, met een verhouding van 4 staf/grondmedewerkers op 1 verkeersleider. Dat is een nogal grote overhead. Verder zijn verkeersleidingdiensten monopolisten, waardoor het vrij gemakkelijk is voor besturen om jaar na jaar kostenstijgingen door te voeren en steeds verder uit te breiden. Wat ook vrijwel altijd gebeurde. Als luchtvaartmaatschappij kan niet zomaar naar een andere dienst overstappen. Vergelijk het maar met je energieleverancier die ieder jaar met een verhoging van de kosten komt, terwijl je zelf steeds zuiniger bent en minder verstookt. En overstappen mag niet.
De meeste luchtvaartmaatschappijen hebben al talloze saneringen meegemaakt, voor LVNL is het voor zover ik weet de eerste keer dat eens kritisch naar de kosten wordt gekeken.