Lelystad Airport mag baan verlengen

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Lelystad Airport mag baan verlengen

Post by Rockville »

LELYSTAD - De luchthaven Lelystad mag de start- en landingsbaan verlengen naar 2100 meter. Daardoor gaat er ook een ruimere geluidszone gelden en kunnen op termijn grotere vliegtuigen zoals de Boeing 737 en Airbus 320 Lelystad Airport aandoen. De gemeente heeft dat dinsdag bekendgemaakt.

De baanverlenging is onderdeel van het aanwijzingsbesluit dat door de ministers Camiel Eurlings (Verkeer) en Jacqueline Cramer (Milieu) is ondertekend. Met dat besluit kan Lelystad Airport zich al op korte termijn ontwikkelen tot een zakenluchthaven waarbij middelgrote toestellen met vijftig tot zeventig zitplaatsen kunnen landen en opstijgen.

De ministers hebben in het besluit gekozen voor een uitvliegroute naar het oosten. De gemeente Lelystad en provincie Flevoland geven nog steeds de voorkeur aan een route over de Oostvaardersplassen. Die gaat niet over bewoond gebied en zou geen grote nadelige effecten op de natuur hebben.

Schiphol Group, eigenaar van Lelystad Airport, heeft al eerder aangegeven de luchthaven in verband met de economische crisis gefaseerd te zullen ontwikkelen. Volgens een woordvoerder van de provincie beslist Schiphol over het moment waarop de baan verlengd wordt. Tot het moment dat de start- en landingsbaan wordt verlengd, zal de luchthaven zich met de bestaande baan van 1250 meter ontwikkelen tot zakenvliegveld.

Telegraaf, di 03 nov 2009, 12:10
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Lelystad Airport mag baan verlengen

Post by Coati »

Nog wel even kamerbehandeling en Raad van State afwachten.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Lelystad Airport mag baan verlengen

Post by ehusmann »

Rockville wrote:zal de luchthaven zich met de bestaande baan van 1250 meter ontwikkelen tot zakenvliegveld.
Deze begrijp ik alleen niet. Bij zakenvluchten is tijd belangrijker dan geld. Als je Lelystad vergelijkt met Schiphol en Rotterdam, dan biedt het geen enkel voordeel. Veel te ver van de zakencentra en ook tijdwinst op het veld is niet veel meer (Schiphol-Oost is iets anders dan centrum). Lagere landingskosten is het enige wat ik me kan voorstellen, maar ik heb zo´n idee dat dat niet het grootste probleem is voor zakenvluchten.
Voor low cost en vakantievluchten is het een ander verhaal en dat zou best eens een succes kunnen worden (goedkoper parkeren, redelijk makkelijk per trein bereikbaar, weinig gedoe op de luchthaven zelf).

Zie ik iets over het hoofd hier? Volgens mij is het wishful thinking.

Erwin
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Lelystad Airport mag baan verlengen

Post by aviodromefriend »

ehusmann wrote:redelijk makkelijk per trein bereikbaar,
:roll: Mogen ze de dienstregeling van de bus tussen de treinstations van zowel Lelystad als Harderwijk en het vliegveld eerst wel eens zeer ernstig verbeteren.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Custom addict
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 17 May 2009, 19:21
Type of spotter: F3
Location: Tienhoven

Re: Lelystad Airport mag baan verlengen

Post by Custom addict »

aviodromefriend wrote:
ehusmann wrote:redelijk makkelijk per trein bereikbaar,
:roll: Mogen ze de dienstregeling van de bus tussen de treinstations van zowel Lelystad als Harderwijk en het vliegveld eerst wel eens zeer ernstig verbeteren.
ik had begrepen dat als lelystad uitgebreid zou worden (baan verlengd plus nieuwe charter terminal) er ook
een spoorlijn zou worden aangelegd naar het vliegveld. Voor zover ik weet alleen een verbinding met de huidige
lijn, maar het is misschien niet onoverkomelijk om als het daadwerkelijk zover komt er ook een lijn naar het noorden
komt. Als dat zo zou worden dan heeft lelystad wel een zeer goede ligging, zo centraal in het land
Always a different day with aviation
ph-krs
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 26 May 2006, 23:11
Type of spotter: photos; vintage aircraft/classic aviation
Location: Gouda; EHLE; EHHV

Re: Lelystad Airport mag baan verlengen

Post by ph-krs »

er ook
een spoorlijn zou worden aangelegd naar het vliegveld. Voor zover ik weet alleen een verbinding met de huidige
lijn, maar het is misschien niet onoverkomelijk om als het daadwerkelijk zover komt er ook een lijn naar het noorden
komt. Als dat zo zou worden dan heeft lelystad wel een zeer goede ligging, zo centraal in het land
Die spoorlijn naar het noorden is al lang in aanleg... weliswaar niet rechtstreeks, maar via Zwolle: de Hanzelijn via Dronten. En tussen Station Lelystad en de luchthaven wordt gedacht aan een hoogwaardige busverbinding, zodra de uitbreiding er echt komt.
User avatar
Custom addict
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 17 May 2009, 19:21
Type of spotter: F3
Location: Tienhoven

Re: Lelystad Airport mag baan verlengen

Post by Custom addict »

ph-krs wrote:
er ook
een spoorlijn zou worden aangelegd naar het vliegveld. Voor zover ik weet alleen een verbinding met de huidige
lijn, maar het is misschien niet onoverkomelijk om als het daadwerkelijk zover komt er ook een lijn naar het noorden
komt. Als dat zo zou worden dan heeft lelystad wel een zeer goede ligging, zo centraal in het land
Die spoorlijn naar het noorden is al lang in aanleg... weliswaar niet rechtstreeks, maar via Zwolle: de Hanzelijn via Dronten. En tussen Station Lelystad en de luchthaven wordt gedacht aan een hoogwaardige busverbinding, zodra de uitbreiding er echt komt.
Na ik bedoelde dan wel rechstreeks, dat hij word doorgetrokken naar zwolle bijvoorbeeld. Maar dat van die buslijn is
nieuw voor mij. Echter moet ik wel toegeven dat ik niet bepaald dagelijk in lelystad kom. De laatste keer is alweer zeker
anderhalf tot 2 jaar geleden
Always a different day with aviation
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Lelystad Airport mag baan verlengen

Post by Hurricane »

ehusmann wrote:Zie ik iets over het hoofd hier? Volgens mij is het wishful thinking.
Zodra ze Schiphol- Lelystad airport gaan voeren als naam moet je je pas zorgen gaan maken; tot die tijd moeten ze eerst n airline zo gek zien te krijgen dat ik SPL inruild voor Lelystad en dat lijkt me nog wel even duren;

En nog iets; zie je het voor je; als zakenman in de limo over de A9 richting A'dam; die word helemaal leip in de file (of ze gaan daar met n heli service weer op in maar das allemaal dubbel op kosten dus dat werkt ook niet)

Adios, H.
Groeten,
Ron
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: Lelystad Airport mag baan verlengen

Post by ssb-spotting »

Het kan best werken hoor. Maar nu is het zo dat de stoptrein van Leiden Centraal via Schiphol naar Lelystad er net zolang over doet als de intercity. En dan moet je dus nog met de bus of per taxi naar het vliegveld. Het zou best kunnen, maar dan zouden ze een soort van "snelbus-lijn" aan moeten leggen die je momenteel van Schiphol naar Haarlem hebt lopen (via Hoofddorp). Daar rijd iedere 5 minuten MINSTENS 1 bus. Dan zou Lelystad best uit kunnen groeien tot "volwaardige regionale luchthaven". Op zich niet zo gek, want mensen uit Friesland moeten een behoorlijke tijd reizen voor ze bij Schiphol zijn. Voor de mensen die binnen Europa willen blijven wordt het dan aantrekkelijk om met een maatschappij als Easyjet, RyanAir of welke maatschappij er dan ook wil gaan vliegen op vakantie te gaan. Ook zie ik VLM bijvoorbeeld wel vanaf Lelystad opereren.

Er is veel mogelijk met vliegveld Lelystad, alleen moet de infrastructuur massaal aangepast worden. en persoonlijk vind ik wat geluidsoverlast en zulke klachten betreft; de mensen moeten eens stoppen met zeuren. Kijk naar vliegvelden als London City waas de vliegtuigen ook gewoon over de stad heen vliegen. Dan zal die enkele 737 die vanaf Lelystad vertrekt of aankomt ook wel meevallen, want zo druk als Schiphol kan het er nooit worden.

Ik sta absoluut achter de uitbreiding en zie het als extra kansen voor een betere economie, het levert tenslotte ook weer heel veel extra werk op. Van het realiseren van de infrastructuur en het aanleggen ervan tot de operationele diensten die de luchthaven er bij zal krijgen.

Wel zal het voor de plezier luchtvaart een stuk minder aangenaam worden op Lelystad omdat men ineens met heel veel extra regels te maken krijgt. Bovendien al veel meer ATC, maar ook landingsgelden en zulke dingen zullen drastisch veranderen op de luchthaven. Ik ben heel erg benieuwd hoe het vliegveld er over 10 jaar bij zal liggen, maar ik vind persoonlijk dat het alleen maar beter wordt op die manier. Ook voor dagjesmensen. Een bezoekje aan het Aviodrome gecombineerd met vliegtuigspotten, net als vroeger op Schiphol, wordt weer mogelijk! Ik zie de terrassen zomers al vol zitten met dagjesmensen ;) Voor spotters blijft Schiphol natuurlijk interessanter!
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Lelystad Airport mag baan verlengen

Post by ehusmann »

Hurricane wrote:Zodra ze Schiphol- Lelystad airport gaan voeren als naam moet je je pas zorgen gaan maken; tot die tijd moeten ze eerst n airline zo gek zien te krijgen dat ik SPL inruild voor Lelystad en dat lijkt me nog wel even duren;

En nog iets; zie je het voor je; als zakenman in de limo over de A9 richting A'dam; die word helemaal leip in de file (of ze gaan daar met n heli service weer op in maar das allemaal dubbel op kosten dus dat werkt ook niet)
Voor de goede orde, ik zie Lelystad zich niet ontwikkelen als zakenveld, wel voor charters en low cost. De afstand van Lelystad tot de dam is nauwelijks meer dan de afstand van Charles de Gaulle tot de Champs Elysees, dus dat kan het grootste probleem niet zijn.

Erwin
User avatar
frankdc8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 152
Joined: 18 May 2005, 21:07
Subscriber Scramble: frankdc8

Re: Lelystad Airport mag baan verlengen

Post by frankdc8 »

Morge

Ook even van mijn kant.....
waarom Lelystad uitbreiden (is er op schiphol geen plaats meer? Eindhoven en Rotterdam al vol? Maastricht ???? Twente ook zoiets......)
er is nog zat ruimte zat in dat kleine kikkerland.
Kijk maar eens hoe Maastricht kapot is gemaakt door Luik , maarja de Belgen pakken het beter aan...


vg Frank
User avatar
Wildpicture
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 806
Joined: 06 Apr 2008, 13:57
Type of spotter: F5 Military
Location: Flevoland
Contact:

Re: Lelystad Airport mag baan verlengen

Post by Wildpicture »

ssb-spotting wrote:persoonlijk vind ik wat geluidsoverlast en zulke klachten betreft; de mensen moeten eens stoppen met zeuren. Kijk naar vliegvelden als London City waas de vliegtuigen ook gewoon over de stad heen vliegen. Dan zal die enkele 737 die vanaf Lelystad vertrekt of aankomt ook wel meevallen, want zo druk als Schiphol kan het er nooit worden.
Makkelijk gezegd als je zelf in Soest woont......

Als je in de buurt van Schiphol gaat wonen, weet je dat er geluidsoverlast is. Dat vliegveld ligt daar al een eeuwigheid. Dan maak je een keuze en kun je daarin de consequenties betrekken. In Lelystad is dat anders. Mensen gingen daar o.a. wonen vanwege de rust en natuur. Er lag een klein vliegveldje met wat sportvliegtuigjes die vooral op zondagmiddag over komen, maar meer niet. Dat kan nu flink veranderen.

Wat gaat er gebeuren? Eerst wordt de baan verlengd en uitgebreid omdat Schiphol uit zijn jasje groeit. Daar willen ze graag af van de kleine maatschappijen waar ze niks aan verdienen. De prijsvechters en de maatschappijen die meer geluid dan geld inbrengen. Die gaan naar Lelystad. Daar worden de gemeente en provincie gek gemaakt met schattingen van nieuwe banen, die over het algemeen nergens op gebaseerd zijn. Maar er zitten in gemeenten en provincie altijd wel mensen die het geweldig vinden een "eigen" vliegveld te hebben. Soort van overtrefeende trap van gemeente die een "eigen" afrit op de snelweg wil hebben. Ja, dan tel je mee als gemeente.

Maar wat gebeurt er straks in de praktijk. Het "afval" van Schiphol komt naar Lelystad en na een paar jaar blijkt dat toch weinig op te brengen, zowel financieel als qua nieuwe banen. En dat terwijl er wel flinke investeringen gedaan zijn met steun van gemeente en provincie. Toch zonde van al dat geld. Vervolgens gaan die partijen dreigen weg te gaan als ze op één of ander onderwerp hun zin niet krigen. En dus dreigen met verlies van de (weinige) arbeidsplaatsen. Dat wil gemeente en provincie zeker niet. Zeker niet de partijen aan de linkerzijde. Dus gaat er langzaamaan gemorreld worden aan eerdere afspraken over: geluidsoverlast, geen vrachtverkeer, vluchten in de avond, vroege ochtend en nacht. En over een aantal jaren staan de lawaai-bakken van de budget vrachtvervoerders die vooral in de nacht vliegen dus op Lelystad. Schiphol zal er niet rouwig om zijn.....
User avatar
Custom addict
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 17 May 2009, 19:21
Type of spotter: F3
Location: Tienhoven

Re: Lelystad Airport mag baan verlengen

Post by Custom addict »

frankdc8 wrote:Morge

Ook even van mijn kant.....
waarom Lelystad uitbreiden (is er op schiphol geen plaats meer? Eindhoven en Rotterdam al vol? Maastricht ???? Twente ook zoiets......)
er is nog zat ruimte zat in dat kleine kikkerland.
Kijk maar eens hoe Maastricht kapot is gemaakt door Luik , maarja de Belgen pakken het beter aan...


vg Frank
Schiphol word te duur voor de charters, op Eindhoven en Rotterdam zit voor zover ik weet tegen hun geluidsnormen
(lang leven de klagers :evil: :roll: ) en maastricht is te ver van de rest van nederland. Voor de charters ligt
Lelystad daarbij ook lekker centraal dus bijna heel Nederland kan er zonder al te veel reizen komen
Always a different day with aviation
User avatar
Bassie76
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 377
Joined: 25 Sep 2003, 21:04
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Bassie76
Location: Oldenzaal
Contact:

Re: Lelystad Airport mag baan verlengen

Post by Bassie76 »

Van Rotterdam weet ik het niet, maar Eindhoven zit volgens mij nog niet vol. Dit veld is namelijk samen met Lelystad aangewezen door dhr. Alders om de overloop (lees low-cost-carriers) van Schiphol op te vangen.
Voor de rest van de velden in Nederland zou hierin geen rol weggelegd zijn. Aan de ene kant wel begrijpelijk, want ten opzichte van Lelystad liggen Eelde, Maastricht en Twente niet echt centraal.
Ben trouwens wel benieuwd hoe het met Twente af gaat lopen. Voor het einde van het jaar moet er een beslissing worden gemaakt wat er met het veld gaat gebeuren. De gemeente Enschede is voor een doorstart maar wil de cijfers die dit zouden moeten ondersteunen niet vrijgeven. Voor zover ik weet is er ook nog steeds geen investeerder gevonden die voor het geld zou moeten gaan zorgen. In het achterhoofd houdend dat de luchthaven in het verleden nooit rendabel is geweest zie ik het, voor wat de doorstart betreft, somber in.
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: Lelystad Airport mag baan verlengen

Post by ssb-spotting »

Wildpicture wrote: Makkelijk gezegd als je zelf in Soest woont......
Ja natuurlijk. Ik kan geen Boeing 737 vergelijken met F-15's die met full afterburner over mijn huis heen kwamen :S Ik heb nog nooit last gehad van Soesterberg, en al mijn buren ook niet. De grootste klagers woonden het verste van de vliegbasis af. Mensen die hier op het forum de berichtgeving in de gaten hielden om ze te kunnen klagen.

Zo was er een keer een man die op een forum had gelezen dat er op Soesterberg een C130 Hercules zou landen. De man diende een klacht in wegens geluidsoverlast. Maar de man woonde zo ver weg van de vliegbasis, dat hij niet heeft gemerkt dat deze C130 nooit op Soesterberg is geweest omdat deze is uitgeweken naar een ander vliegveld!

Ik bevind mij dagelijks langs de aanvlieg/opstijgroute van Schiphol. De grote jongens komen hier vol power overheen zetten om te kunnen klimmen, het landing gear is pas net ingeklapt, zo laag zitten ze. De eerste weken is het "wennen". Nu hoor ik het niet meer, evengoed als de treinen die iedere 5 minuten langs komen denderen. Dus ik denk dat het allemaal wel mee valt. Daar komt nog bij dat het aanvliegend/opstijgend verkeer niet eens over Lelystad heen hoeft! Als ze nou over het centrum van Lelystad heen zouden komen zou ik de ophef kunnen begrijpen. Maar de baan ligt haaks op de stad, waardoor er dus in principe geen vliegtuigen over de stad zelf heen hoeven.

Allemaal ophef om niks. Maar daar zullen ook wel weer heel veel mensen een tegenwoord op hebben!
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
Post Reply

Return to “'t Praethuys”