Het leek mij wel een leuk idee om eens n klein overzicht te maken van de recente veranderingen in de luchtvaartsektor die te danken zijn aan de beroerde economie; ik hou dan alleen wel de luchtvaartmaatschappijen even buiten beschouwing want die komen zelf wel aardig in het nieuws hier voorbij bij chapter 11's of opdoeken van ... Het gaat mij dan meer om kisten / types die in de woestijnen worden geparkeerd of gesloopt worden (geeft misschien ook wat beter inzicht in de omvang en impact)
- KLM; de F50/100 verdwijnen samen met de 737 classics.
- AF; de eerste 320 series zijn al gesloopt, 744F's in de verkoop (ABC Cargo).
- LH; MD-11F vloot is gehalveerd, die kist die in MEX een harde landing heeft gehad (D-ALCO) word nu in VCV bijgezet. De A300 is ook foetsie en de 737 vloot staat ook onder druk.
- BA; 5x 747 staan al stored en de 757 is ook aanstaande historie, de 737-500's zijn verdwenen. De Avro's die verdwijnen bij Cityflyer.
- VS; 1x 744 verleased naar Bolivia, 2x A346 stored in Frankrijk.
- SK; De MD-80 series worden hard uitgedund, diverse aan Spanair geleasde kisten komen terug en daarna ??
- EZY en RYR; de 737's worden bij EZY vervangen en bij RYR ingewisseld voor nieuwere exemplaren.
- AZ; de MD-82 vloot is stevig aan het uitdunnen.
- SU; de Russische hardware verdwijnt in snel tempo en word vervangen door westerse overvloeden. SU Cargo gaat ook niet zo als gepland met minder kisten vliegend dan ze zouden willen.
- LX; vervanging van A330-200 door -300's.
- OA; krijgt een kompleet nieuwe vloot ivm nieuwe eigenaar.
- EI; de A330-200's worden ook -300's met verhouding 2:1.
- PY; die 340 komt niet voor niets.
Adios, Hurricane