Op vallende zaken op Casper.

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Edwin AN124
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 119
Joined: 25 Feb 2007, 17:21
Type of spotter: Civiel

Op vallende zaken op Casper.

Post by Edwin AN124 »

Vrienden.

Zit al even naar Capser te kijken, 23-11-2009 16.00 LT, en het valt me op dat er 3 kisten van British Aiways rondjes lijken te draaien boven Zeeland.

Verder de laatste veel kisten van EHAM zien weg gaan met de tekst dat ze naar EHAM vliegen of omgekeerd? Hoe ontstaat deze fout?

Groet Edwin
User avatar
Henk Voortwijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3590
Joined: 13 Jan 2004, 20:56
Type of spotter: Radio monitoring
Subscriber Scramble: Henk
Location: Vogelwaarde, The Netherlands
Contact:

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by Henk Voortwijs »

Edwin AN124 wrote:Zit al even naar Capser te kijken, 23-11-2009 16.00 LT, en het valt me op dat er 3 kisten van British Aiways rondjes lijken te draaien boven Zeeland.
Holding Area RIVER; 130.9500 MHz.
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
joost
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3303
Joined: 10 Jan 2003, 20:09
Location: Grave
Contact:

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by joost »

Edwin AN124 wrote:Vrienden.

Zit al even naar Capser te kijken, 23-11-2009 16.00 LT, en het valt me op dat er 3 kisten van British Aiways rondjes lijken te draaien boven Zeeland.

Verder de laatste veel kisten van EHAM zien weg gaan met de tekst dat ze naar EHAM vliegen of omgekeerd? Hoe ontstaat deze fout?

Groet Edwin
Dat van die 3 BAW kisten kan ik alleen maar raden, wellicht zaten ze in de wacht voor Heatrhow?

Die tweede lijkt mij een fout(je) in de database waar het programma zijn gegevens vandaan haalt. Ander kan zijn dat als de kist tevoorschijn komt op het beeld het programma nog de laatst bewaarde gegevens bewaard van die kist ophaalt. Met andere woorden de vlucht ervoor.
Pas later, als alle signalen van deze vlucht weer goed binnenkomen zal het veranderen naar correcte vluchtnummer.

Maar dan ga ik uit van mijn eigen SBS-1.
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5085
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by Thijs »

Hopelijk neemt men de topic titel niet al te letterlijk :wink:
Assume makes an ASS of U and ME.
User avatar
Henk Voortwijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3590
Joined: 13 Jan 2004, 20:56
Type of spotter: Radio monitoring
Subscriber Scramble: Henk
Location: Vogelwaarde, The Netherlands
Contact:

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by Henk Voortwijs »

joost wrote:Dat van die 3 BAW kisten kan ik alleen maar raden, wellicht zaten ze in de wacht voor Heatrhow?
Holding Area RIVER..... :roll: ., ter hoogte van Haamstede in Zeeland. De holding area voor Heatrow in Londen UK ligt niet boven Zeeland NL..... :idea:
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
joost
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3303
Joined: 10 Jan 2003, 20:09
Location: Grave
Contact:

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by joost »

Henk Voortwijs wrote:
joost wrote:Dat van die 3 BAW kisten kan ik alleen maar raden, wellicht zaten ze in de wacht voor Heatrhow?
Holding Area RIVER..... :roll: ., ter hoogte van Haamstede in Zeeland. De holding area voor Heatrow in Londen UK ligt niet boven Zeeland NL..... :idea:

Alles is mogelijk Henk, Zou ook kunnen zijn dat Britse ATC dat verkeer nog gewoon niet kon Accepteren met welke reden dan ook. Dan moeten ze toch wel ergens gaan holden buiten Brits Luchtruim. Maar wie weet was het wel inbound verkeer voor AMS en toevallig 3x BAW tegelijk..Ik ben niet meer zo op de hoogte wat er allemaal op Schiphol binnenkomt aan BAW bakken. :oops:

Het is een hersenspinsel op de vraag van Edwin, en daar vroeg hij al helemaal niet om een frequentie :wink: buiten het feit dat ze alle 3 op FL300+ zaten is een Amsterdam Freq uitgesloten zie onderstaand:

En wat ook zo leuk is aan Casper, je kan een replay vragen... dus terug schuiven naar 1600 en hey daar hebben we de BAW969 (Hamburg- Heatrow) BAW168 (Shanghai-Heathrow) BAW893 (Bremen- Heathrow) alle 3 idd boven Zeeland

Kijk nu even vanaf 1530.. BAW969 en BAW168 zijn tegen 1532 in de buurt van Groningen, BAW893 tegen 1535 bij Enschede
Daar waar de 2 Ryanairs die voor de BAW168 zitten al zakken, blijft 168 op FL390.
Om 1552 zie je ze alle 3 in de linkerbocht gaan. 893 boven River, 969 en 168 boven de Noordzee. om 1603 is het rondje compleet en gaan ze alle 3 weer richting de UK..Holden is dus overdreven maar er is zeker een soort van vertragings techniek toegepast op inbound verkeer voor Heathrow.
Last edited by joost on 23 Nov 2009, 20:03, edited 1 time in total.
User avatar
James
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2340
Joined: 26 Aug 2003, 20:29
Type of spotter: NIET
Location: Almere

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by James »

De bestemmingen komen vooral bij transit vluchten voor.... lijkt erop dat Casper automatisch het eerste gedeelte van
het vliegplan pakt transit als in bijv NRT-AMS-FRA :)
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
User avatar
Boudewijn van Oirschot
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2746
Joined: 16 Feb 2007, 18:16
Type of spotter: Wat niet?
Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
Location: Tilburg, NB

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by Boudewijn van Oirschot »

joost wrote:Alles is mogelijk Henk, Zou ook kunnen zijn dat Britse ATC dat verkeer nog gewoon niet kon Accepteren met welke reden dan ook. Dan moeten ze toch wel ergens gaan holden buiten Brits Luchtruim. Maar wie weet was het wel inbound verkeer voor AMS en toevallig 3x BAW tegelijk..Ik ben niet meer zo op de hoogte wat er allemaal op Schiphol binnenkomt aan BAW bakken. :oops:
Soms twee achter elkaar, vaak een 737 uit Gatwick en een Airbusje uit Heathrow. Maar het kunnen ook twee Airbussen zijn.

Het zou ook kunnen dat de derde kist voor Brussels is. Maar zoals aangegeven is het goed mogelijk dat de kisten in de queue zaten om het Engelse luchtruim te betreden. Als het daar heel druk is door bijvoorbeeld slecht weer zou het kunnen dat ze die kisten hierboven laten cirkelen om ze uiteindelijk toch nog kunnen laten diverteren naar AMS of BRU, dan hoeven ze vanuit Engels luchtruim niet helemaal terug te vliegen of door te vliegen naar Manchester of Ierland.

Maar goed, ik weet er ook echt niet veel van. Er zullen wel professionals op het forum zitten die het wel uit kunnen leggen.
ronnie59
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 74
Joined: 15 Apr 2006, 03:01
Subscriber Scramble: ronnie59
Location: Leiden

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by ronnie59 »

hallo allemaal,

Sinds kort ook Casper ontdekt, hele mooie site.
Ik heb toch een vraag: in hoeverre zijn de foto's die worden getoond ook betrouwbaar.
Vanuit mijn zolderraam zie ik veel kisten voorbijkomen en sommige zijn zelfs met de kijker "te lezen".
Ben dus benieuwd of die info klopt.

Groeten, Ron, Leiden.
Raymond
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 362
Joined: 12 Mar 2004, 16:29

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by Raymond »

Sinds kort ook Casper ontdekt, hele mooie site.
Ik heb toch een vraag: in hoeverre zijn de foto's die worden getoond ook betrouwbaar


Casper laat soms oude foto"s zien
een goed voorbeeld is de D-ABUB waarbij Casper een Lufthansa B 707 laat zien (was dat maar waar :lol:) terwijl het een Condor B 767 is.
Ik woon in Ede en kan van hieruit redelijk de maatschappij zien maar nooit registraties.
Ik weet ook niet of alle registraties kloppen die Casper laat zien de maatschappij tot nu toe wel.
Casper laat niet alle civiele toestellen zien zoals eergisteren kwam er een Martinair MD-11 over en een Air Berlin A 321 en die gaf Casper niet aan.
Groeten Raymond :roll:
User avatar
Elferen1
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 53
Joined: 05 Jun 2009, 18:27
Contact:

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by Elferen1 »

Ik was laatst gaan spotten bij de Polderbaan. Toen ik later thuis kwam, ging ik ook de vluchten even terug kijken op Casper. En die klopte.

Ik zag laatst ook een A380 van Qantas met als eindbestemming EHAM =D.
Flown: 319, 332, 333, 343, 346, 736, 737, 738, 744, 763, 772, 773, Q400, E145
Image
User avatar
Elferen1
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 53
Joined: 05 Jun 2009, 18:27
Contact:

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by Elferen1 »

Je kan ook kijken wat Casper zegt en daarna even op de Schiphol website kijken :), daar staan de regi's ook sinds kort.
Flown: 319, 332, 333, 343, 346, 736, 737, 738, 744, 763, 772, 773, Q400, E145
Image
User avatar
Edwin AN124
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 119
Joined: 25 Feb 2007, 17:21
Type of spotter: Civiel

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by Edwin AN124 »

Vrienden.

Casper zit er soms goed naast. Gister kwam via Groningen een KLM 738 uit de USA!!!!!!!!!!!!!

Wat met verder erg verbaasd is dat ik heel veel kisten niet zie. Ik woon echt onder een knooppunt en het rommelt dan ook hele tijd door van de vele kisten (vooral s'avonds tussen 19.30 en 22.30) en dan zie ik soms maar een 1 kist in Casper!!!!!!

De Fokker 50, Transavia en Martinair zie ik nooit op Casper!

Wel grappig is dat je kisten ziet landen in Rotterdam (Ryanair) en Maastricht (ABC). Jammer dan alleen weer dat deze velden niet speciaal zichtbaar zijn in Casper.

Groet Edwin
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

EHAM 04-12-2009, off topic Casper

Post by Hurricane »

Indien Caspar Frontier gelijk loopt dan is momenteel onderweg naar AMS ?? ;

QR003; A7-AAG, A320CJ, inkomend vanaf VCE ... Kist is momenteel in de daling boven MST (bevestiging is zeer welkom via CISS of hij daadwerkelijk komt, hij cruised nu iig aardig stabiel richting Antwerpen dus persoonlijk zou het me ook niet verbazen als hij door gaat naar LHR ... maar dat is persoonlijk ...)

Adios, H.
Groeten,
Ron
User avatar
Seagull
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 512
Joined: 02 Mar 2003, 01:02
Type of spotter: S5 (since 1978)
Location: 6nm SE of SPL or at WP

Re: EHAM 04-12-2009

Post by Seagull »

Hurricane wrote:Indien Caspar Frontier gelijk loopt dan is momenteel onderweg naar AMS ?? ;

QR003; A7-AAG, A320CJ, inkomend vanaf VCE ... Kist is momenteel in de daling boven MST (bevestiging is zeer welkom via CISS of hij daadwerkelijk komt, hij cruised nu iig aardig stabiel richting Antwerpen dus persoonlijk zou het me ook niet verbazen als hij door gaat naar LHR ... maar dat is persoonlijk ...)

Adios, H.

Beetje voorbarige conclusie..... Is gewoon op weg naar Engeland zo te zien.

helaas....
Erik
Post Reply

Return to “'t Praethuys”