eindhoven is primair een vliegbasis met civiel medegebruik, en niet andersom! Dus de KLu zou nog eerder het civiele verkeer laten verhuizen naar twente dan dat ze zelf weggaan van hun eigen veld...nilsko wrote:En wat is er nou uiteindelijk terecht gekomen van het idee om de Klu te verhuizen naar Twenthe vanuit Eindhoven? Daarmee geef je EHV meer ruimte en wordt Twenthe weer militair (of vooruit dan maar.. gecombineerd militair/civiel )
Gelet op dit quoteje "Volgens Klaas Kopinga, vertegenwoordiger van de omwonenden in het overleg, kan bijvoorbeeld in geval van verplaatsing van F16-vluchten worden gedacht aan de kosten van bouw van bunkers op een vliegveld dat nog niet over die voorzieningen beschikt" hecht ik ff niet zo heel veel waarde aan het artikel.Bassie76 wrote:Toch lijkt het erop dat men wel van plan is militaire activiteiten te gaan verplaatsen van Eindhoven naar.......... (wie het weet mag het zeggen).
Zie o.a. het volgende nieuwsbericht:
http://eindhoven.kliknieuws.nl/nieuws/9 ... iegverkeer
Ik weet niet of Twenthe daar ook voor in beeld was. Logischer zou zijn Volkel of Woensdrecht. Misschien wel Deelen ......... Daar schijnen ze ook weer flink aan het (ver)bouwen te zijn.
natuurlijk is niets onmogelijk, maar dan is -zoals altijd- het geld weer smeermiddel. De Klu heeft fantastische faciliteiten gebouwd op Ehv, en als iemand zo gek zou wilen zijn om die ergens andersvoor de KLu te financieren denken ze er wellicht aan. Maar het lijkt mij simpeler om civiele vluchten van spl (arke?) naar twente te verplaatsen dan om een nieuwe vliegbasisinfrastructuur uit de grond te stampen...Bassie76 wrote:Toch lijkt het erop dat men wel van plan is militaire activiteiten te gaan verplaatsen van Eindhoven naar.......... (wie het weet mag het zeggen).
Zie o.a. het volgende nieuwsbericht:
http://eindhoven.kliknieuws.nl/nieuws/9 ... iegverkeer
Ik weet niet of Twenthe daar ook voor in beeld was. Logischer zou zijn Volkel of Woensdrecht. Misschien wel Deelen ......... Daar schijnen ze ook weer flink aan het (ver)bouwen te zijn.
couldn't agree more.....Gelet op dit quoteje "Volgens Klaas Kopinga, vertegenwoordiger van de omwonenden in het overleg, kan bijvoorbeeld in geval van verplaatsing van F16-vluchten worden gedacht aan de kosten van bouw van bunkers op een vliegveld dat nog niet over die voorzieningen beschikt" hecht ik ff niet zo heel veel waarde aan het artikel.
nieuwsbank 17-11-2009 wrote:Onderwerp Voortgang Aldersproces in de regio
-
Geachte voorzitter,
In antwoord op het verzoek van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat van 11 november 2009 geef ik u hierbij, mede namens de staatssecretaris van Defensie, de stand van zaken weer met betrekking tot de regionale Alderstafels in de regio's Eindhoven en Lelystad en het moment waarop uw Kamer het advies van de regionale Alderstafels tegemoet kan zien.
Medio februari 2009 heb ik u geïnformeerd over mijn verzoek aan de heer Alders om te adviseren inzake de ontwikkelingsmogelijkheden op de regionale luchthavens Eindhoven en Lelystad. Eind maart 2009 heeft de heer Alders mij, na gesprekken met partijen in de regio, aangegeven samen met deze partijen de opdracht ter hand te nemen.
Naar aanleiding van de Kamervragen over de luchtvaartnota heb ik medio juli 2009 aan de heer Alders verzocht om op korte termijn gezamenlijk met marktpartijen te komen tot een tijdpad van de ontwikkeling van het aantal vliegbewegingen tot 580.000. Dit gevraagde advies is mij op 1 oktober 2009 toegezonden en vervolgens aan uw Kamer aangeboden.
Begin augustus 2009 heeft de heer Alders, mede namens de partijen aan de regionale Tafels, mij verzocht om meer tijd om tot een advies te komen voor de regionale luchthavens. Daarbij heeft de heer Alders ook de stand van zaken aan de beide regionale Alderstafels aangegeven, deze brief heb ik eveneens doorgeleid aan uw Kamer.
In deze brief heeft de heer Alders aangegeven dat voor Eindhoven eerst meer helderheid gewenst is over de marktontwikkeling en de verplaatsing van militaire functies. Met het advies over de marktprognose is de helderheid over de marktontwikkeling inmiddels geboden. Voor de verplaatsing van militaire functies heeft de heer Alders aan de Rijkspartijen verzocht om te bezien hoe de door Defensie getoonde bereidheid om de civiele businesscase mogelijk te maken, concreet kan worden ingevuld en samen met andere partijen te bezien op welke wijze kan worden voorzien in de eventuele middelen die bij afspraken over de militaire functies aan de orde zijn.
a
Pagina 1 van 2
Datum De gesprekken aan Rijkszijde over de militaire functies bevinden zich thans in een
afrondende fase. Vervolgens zal overeenstemming moeten worden bereikt met de Ons kenmerk andere partijen over de financiering van de verplaatsing van de militaire functies V&W/DGLM 2009/4638 die aan de orde zijn. Daarna kunnen finale besprekingen plaatsvinden aan de Alderstafel over het uit te brengen advies over de ontwikkeling van de luchthaven in Eindhoven. Gegeven de voortgang van de gesprekken aan Rijkszijde voorzie ik op dit moment een afronding van het advies Eindhoven voor het einde van dit jaar.
De situatie in Lelystad heeft zijn eigen dynamiek. Onlangs heb ik met uw Kamer gesproken over het ontwerp-Aanwijzingsbesluit voor Lelystad Airport. In het debat heeft uw Kamer bij motie een uitspraak gedaan over de locatiekeuze bij een uitbreiding van de luchthaven Lelystad. Deze motie raakt aan de opdracht die de regionale Alderstafel eerder heeft meegekregen. Ik heb het oordeel over deze motie aan uw Kamer gelaten. Wel heb ik aangegeven dat ik contact zal opnemen met de heer Alders over de consequenties van deze Kameruitspraak voor het vervolgproces. Over het resultaat hiervan zal ik, conform mijn toezegging in het debat, uw Kamer nader berichten. Ik zal de heer Alders vragen om voor het einde van het jaar duidelijkheid te verschaffen door een plan van aanpak voor het vervolgproces in Lelystad voor te leggen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
als de PvdA straks uit het kabinet is gestemd zou het zomaar weer eens kunnen gebeuren...aviodromefriend wrote:Kwam ergens bij het rondklikken nog een andere conclusie tegen: gemeente en provincie hebben zich nu door niet met wat nu voorlag akkoord te gaan helemaal buitenspel gezet, en het rijk mag nu gaan doen wat het zelf wil. Het was dus een soort stikken of slikken actie (waarmee door niet te slikken dus moet worden gestikt). Hm.. Toch nog hoop?
Ik denk dat het verplaatsen van deze vluchten, dus de touch-and-Go F-16's en E-3's, voor Eindhoven weinig zoden aan de dijk zet wat betreft de vermindering van het aantal vliegbewegingen.Thijs wrote:Volgens mij gaat het bij verplaatsing van militaire vluchten om een spraakverwarring. Touch and Go'ende F-16s E-3'en en dergelijke zijn ook militaire vluchten die verplaatst kunnen worden. Door op Eindhoven alleen de vluchten toe te laten die als doel hebben het uitvoeren van de transport taak, zo verplaats je ook al een aantal vluchten. Mijn interpretatie is dat dergelijke overbodige vluchten naar Twente zouden uitwijken.
Polecat wrote: Daarnaast zitten er bij mijn weten toch vrij veel defensie-onderdelen in of dichtbij het brabantse (althans meer dan in 't oosten) dus qua aanreistijd lijkt het me eveneens niet wijs.
Volgens mij was de ooit gevoerde discussie over het brabantse karakter ook vooral op de KLu gericht, niet defensiebreed. (vanuit een stad die al meer dan 200 jaar vlootbasis is in Noord Holland)nilsko wrote:Goed, een aantal is opleiding, maar toch ook wel parate eenheden. Maar goed, daar kan je discussie over hebben. Het HQ KLu zit ook in Breda dus het is, ook al eerder geconstateerd, een redelijk Brabants feestje aan het wordenPolecat wrote: Daarnaast zitten er bij mijn weten toch vrij veel defensie-onderdelen in of dichtbij het brabantse (althans meer dan in 't oosten) dus qua aanreistijd lijkt het me eveneens niet wijs.
Hmm.... en als ik dat dan lees, dan denk ik; we zitten midden in een recessie, we hebben een hele mooie zomer achter de rug (dus weinig last-minute vluchtelingen), het is een vliegveld van de grootte die ze voor twente ongeveer in gedachten hebben....EINDHOVEN - Het aantal passagiers dat in 2009 van de luchthaven Eindhoven gebruik maakt, komt uit op 1,7 miljoen. Dat is een groei van vijf procent ten opzichte van 2008.
http://www.tctubantia.nl/regio/twente/6 ... Twente.eceTCTubantia wrote:F16’s wellicht tijdelijk terug op Twente
ENSCHEDE/ DEN HAAG - Mocht de de politiek besluiten tot een doorstart van de luchthaven, dan keren de F16’s waarschijnlijk tijdelijk terug. Defensie keert niet permanent terug op de luchthaven Twente, maar zal de voormalige vliegbasis in de toekomst mogelijk wel periodiek gaan gebruiken.
Het gaat daarbij een keer in de vijf jaar om de tijdelijke stationering met de bijbehorende operaties van een F16-squadron van veertien vliegtuigen gedurende een periode van zes maanden.
Dat blijkt uit een brief van Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf van het ministerie van Financiën, de huidige eigenaar van de grond van de voormalige basis, aan het provinciebestuur van Overijssel. In de provincie wordt op 16 juni een definitief besluit genomen over het vliegveld.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more