Between 13.40u until 14.00u (local time) there is a CH-47D Chinook busy in the neighborhood of Soesterberg/Soest/Amersfoort. I know, that's isn't very spectacular news.... but I've a question about these movements. It looks like that the Chinook make some landings at the former airbase. I'm sure about the fact that it performs some low passes. But did it also land? Are there people that heard something on the radio, or have seen it (by their selves). When I heard the sound of the Chinook, it sounds exactly the same as that they perform engine runs (when the aircraft stays at the ground) or starts-up of the helicopter when they went out for a flight.
Than another question! Is it nowadays allowed to land on the former airbase with a Chinook or another helicopter of the DHC? I understand that when they have some technical problems they should land on the former airbase because they can land safety overthere, but for normal flight operations.....?
And then question #3:"Who is the owner of the former airbase at this moment? Is it the National Government, the province or the communities Soest and Zeist?
ssb-spotting wrote:
And then question #3:"Who is the owner of the former airbase at this moment? Is it the National Government, the province or the communities Soest and Zeist?
Far as I know it was handed over to the Province of Utrecht last June.
It is. And it's fenced off leaving Camp new Amsterdam as only remaining military domain. Don't know how this impacts the use of the terrain by heli's, but maybe there was an emergency?
Yes that is also possible. But I don't think it was an emergency landing in this case. They where busy with a lot of movements in the neighbourhood of the airbase, and made some low approaches and "fly bye's" over the former airbase. So it looks like it was not an emergency. But thanks for your reaction
As far as I know the former airbase is still off limits. A civil security company is patrolling along the fence and between the 298/ 300 sqn hangars. The old airbase fence is till intact. From what I seen a couple ofweeks ago a new fence is erected left from the old dutch entance in the direction of the runway and folows then the platform where the choppers where parked. Also a new fence is build along the former 32nd shelter area. But as well known this part is still used by military units.
Currently following plans are made with regard to the zweefvliegen and het museum:
2.8 Zweefvliegen
beleid zweefvliegen
Het starten en landen van zweefvliegtuigen is hier toegestaan. Het met een gemotoriseerde
vliegtuigen optrekken van zweefvliegtuigen mag maximaal 500 keer per jaar (1.000
vliegbewegingen). Andere gebruik van gemotoriseerde vliegtuigen is hier niet toegestaan.
Aanvullende infrastructuur voor het zweefvliegen is ongewenst.
Met de vereisten vanuit de EHS-saldobenadering moet worden rekening gehouden.
toelichting zweefvliegen
De reeds lang bestaande zweefvliegactiviteiten kunnen hier worden voortgezet. De
zweefvliegers kunnen gebruik maken van de centrale entree en infrastructuur, onder
dezelfde condities als andere bezoekers. Het aantal gemotoriseerde vliegbewegingen komt
overeen met de huidige vergunning.
Grenzend aan het museumkwartier is een locatie voor een onderkomen en opslag
toegestaan.
2.5 Museumkwartier
beleid museumkwartier
Hier zijn toegestaan:
• een museum met een totale bruto vloeroppervlakte van maximaal 50.000 m2
• een informatiecentrum met een ruimtebeslag van maximaal 1000 m2
• voorzieningen ten behoeve van het museum en het informatiecentrum
• een oppervlakte verharde buitenruimte ten behoeve van evenemententerrein, opstelplaats
collectie en speelplaats van maximaal 31.000 m2 bedragen
• aan het museum gerelateerde horeca
• een recreatieve verbinding met halteplaats
• wandel- en fietspaden
• natuureducatieve voorzieningen (zoals bijvoorbeeld een boomkronenpad)
• de bestaande radarinstallatie
• monumenten en gedenkplaatsen
Met de vereisten vanuit de EHS-saldobenadering moeten worden rekening gehouden.
Duurzaamheid staat voorop bij de inrichting.
Opstallen met cultuurhistorische waarde kunnen een functie krijgen die past bij de
karakteristiek van het gebied, mits daarmee de cultuurhistorische waarde wordt
gegarandeerd, met inachtneming van de vereisten vanuit de EHS-saldobenadering.
Voorzien dient te worden in voldoende parkeerruimte voor museumbezoekers en de nietmuseale
recreanten. Bij grootschalige evenementen is tijdelijk extra parkeerruimte
toegestaan.
toelichting museumkwartier
Het museumkwartier is de hoofdentree voor de voormalige vliegbasis. Vanaf hier vertrekken
wandel- en fietsroutes. Defensie laat hier het defensiemuseum realiseren. In een
samenwerkingsovereenkomst (7 mei 2009) hebben Defensie, provincie en de gemeenten
Soest en Zeist afspraken gemaakt over de inrichting van onder meer het museumkwartier.
De structuurvisie is in overeenstemming met deze afspraken. De afspraken hebben o.m.
betrekking op de oppervlakte aan verharding. Ten behoeve van evenemententerrein,
opstelplaats voor de collectie en een speelplaats mag maximaal 31.000 m2 worden verhard.
Daarnaast is verharding mogelijk voor andere functies zoals ontsluiting, parkeren,
gedenkplaatsen en monumenten en de recreatieve verbinding.
Een informatiecentrum voor de Utrechtse Heuvelrug en natuureducatieve voorzieningen
(bijvoorbeeld een boomkronenpad) horen bij de recreatief/toeristische inrichting.
In het museumkwartier is al een radarinstallatie aanwezig. Het militaire gebruik moet
7
onbelemmerd kunnen worden voorgezet. Dit kan ook gepaard gaan met verlichting
gedurende de nacht.
Daarnaast zijn er enkele aan Defensie gerelateerde monumenten en gedenkplaatsen. Ook
deze blijven bestaan.
In het gebied liggen ook enkele opstallen met cultuurhistorische waarde. Handhaving
daarvan is gewenst, maar alleen zinvol als dit gepaard gaat met gebruik van de opstal. Dit
gebruik moet passen bij de karakteristiek en het beoogde gebruik van het gebied en
garanties bieden dat de cultuurhistorische waarden behouden blijven.
In het gebied wordt een deel van de recreatieve verbinding aangelegd en een halteplaats.
Van belang is dat het betreden van de schraalgraslanden vanaf het museumkwartier wordt
ontmoedigd. Inrichtingsmaatregelen kunnen dit ondersteunen.
Door het informatiecentrum duurzaam te realiseren en te richten op duurzame toepassingen
in het gebied, kan het bezoekers inspireren tot en informeren over duurzame innovaties.
Bij grootschalige evenementen is tijdelijk extra parkeerruimte toegestaan. Zo nodig kan de
verharding van de voormalige runways hiervoor worden benut.
2.6