Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

ImageImageForum for all helicopter related news, background and research.

Moderators: Jack, Copter

Forum rules
Image
Image
This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble.
User avatar
notar
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 266
Joined: 21 Feb 2008, 16:00
Subscriber Scramble: Yes

Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by notar »

Nederlandse NH90 klaar voor grondige inspectie

23 december 2009, 17.18 uur

De eerste Nederlandse NH90 is vandaag in Italië aangeboden aan een zogeheten acceptatieteam van Defensie. Samen met specialisten van het projectbureau NH90 onderwerpt dit team de helikopter de komende maanden aan een uitgebreide inspectie en diverse testen. Daarmee wordt beoordeeld of de helikopter voldoet aan de overeengekomen voorwaarden.

"Een mooier geschenk had ik me zo kort voor kerst niet kunnen wensen", laat projectleider kolonel Jan Verhulst weten. "Het eerste toestel is nu voor acceptatie aangeboden; we gaan hard aan de slag nu de puntjes op de i te zetten."

De Ready for Acceptance, zoals het aanbieden wordt genoemd, van Nederlands eerste NATO Frigate Helicopter (NFH) vond in Italië plaats bij producent Augusta Westland. Luitenant ter zee der eerste klasse Schultz, nam als hoofd van het acceptatieteam de helikopter in ontvangst van leverancier NHIndustries.

Tijdelijke configuratie:
De eerste NH90 (de NNLN03) is in een tijdelijke, zogenoemde Meaningful Operational Capable (MOC), configuratie aangeboden. Dit houdt in dat het nog niet aan alle contractuele specificaties van de eindversie voldoet, maar al wel kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld opleiding, training en kustwachttaken.

Vervolgtraject:
Na acceptatie wordt de helikopter dan ook naar Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder gevlogen, waar het Defensie Helikopter Commando begint met de eerste opleidingen en trainingen in eigen beheer.

(Bron: Defensie.NL)
Rotorspot
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 91
Joined: 13 Nov 2007, 12:46
Subscriber Scramble: Jos Stevens
Location: Amsterdam (Netherlands)
Contact:

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by Rotorspot »

notar wrote:Nederlandse NH90 klaar voor grondige inspectie

23 december 2009, 17.18 uur

De eerste NH90 (de NNLN03) is in een tijdelijke, zogenoemde Meaningful Operational Capable (MOC), configuratie aangeboden. Dit houdt in dat het nog niet aan alle contractuele specificaties van de eindversie voldoet, maar al wel kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld opleiding, training en kustwachttaken.
Dit zou dus c/n 1110 moeten zijn (serial N-110).

Jos Stevens
http://www.rotorspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
DJdeRidder
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1831
Joined: 12 Mar 2004, 15:24
Type of spotter: F4 Mil
Subscriber Scramble: DJdeRidder
Location: Maarssen
Contact:

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by DJdeRidder »

Ik heb ergens anders 1147 / N-147 langs zien komen. Is er een volledige lijst bekend van welke cn's naar Nederland gaan?
Check Out My New FLIGHT Coffee Table Book
User avatar
Melchior Timmers
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1589
Joined: 13 May 2006, 18:06
Subscriber Scramble: Melchior Timmers
Location: Soest
Contact:

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by Melchior Timmers »

Rotorspot wrote: Dit zou dus c/n 1110 moeten zijn (serial N-110).
Jos Stevens
http://www.rotorspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos,

Kan je aangeven hoe je aan dat c/n komt?

Groeten,
Melchior Timmers
Editor Scramble Magazine
-----------------------------------------
PO Box 75545
1118 ZN Schiphol
The Netherlands
E-mail: melchior.timmers@scramble.nl
Internet: http://www.scramble.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Arjan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2730
Joined: 20 Sep 2002, 22:51
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Arjan
Location: Den Haag

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by Arjan »

Is er uberhaupt al een serial reeks bekend?
Scramble member since 1990
User avatar
DJdeRidder
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1831
Joined: 12 Mar 2004, 15:24
Type of spotter: F4 Mil
Subscriber Scramble: DJdeRidder
Location: Maarssen
Contact:

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by DJdeRidder »

Een reeks valt 't niet echt te noemen, maar volgens mij weten we er tot nu toe vier: N-088, N-102, N-110, N-147.
Check Out My New FLIGHT Coffee Table Book
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by aviodromefriend »

DJdeRidder wrote:Een reeks valt 't niet echt te noemen, maar volgens mij weten we er tot nu toe vier: N-088, N-102, N-110, N-147.
Maar dan zonder de streepjes na de N.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Arjan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2730
Joined: 20 Sep 2002, 22:51
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Arjan
Location: Den Haag

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by Arjan »

Hmm dus de serienummers worden de laatste drie van het c/n. Dat is duidelijk. Luchtmachtstijl dus.
Scramble member since 1990
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by ehusmann »

Ze zijn nu toch feitelijk ook van de luchtmacht? In elk geval is het geen marine serial systeem, want dan zouden ze driecijferige serials ergens in de 300 krijgen.

Erwin
User avatar
Melchior Timmers
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1589
Joined: 13 May 2006, 18:06
Subscriber Scramble: Melchior Timmers
Location: Soest
Contact:

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by Melchior Timmers »

Ik had als mogelijke nummers:

N-088
N-102
N-170
N-188
N-193
N-200

Dus N-110 en N-147 zijn nieuwe (voor mij althans).
En over de streepejs, als het luchtmachtstijl is, horen die er wel bij.... (misschien dat ze die even vergeten waren)

Groeten,
Melchior Timmers
Editor Scramble Magazine
-----------------------------------------
PO Box 75545
1118 ZN Schiphol
The Netherlands
E-mail: melchior.timmers@scramble.nl
Internet: http://www.scramble.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Rotorspot
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 91
Joined: 13 Nov 2007, 12:46
Subscriber Scramble: Jos Stevens
Location: Amsterdam (Netherlands)
Contact:

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by Rotorspot »

Melchior Timmers wrote:Ik had als mogelijke nummers:

N-088
N-102
N-170
N-188
N-193
N-200

Dus N-110 en N-147 zijn nieuwe (voor mij althans).
En over de streepejs, als het luchtmachtstijl is, horen die er wel bij.... (misschien dat ze die even vergeten waren)

Groeten,
Officieel bevestigd (100% betrouwbare bron, die dicht bij het vuur zit) zijn de volgende nummertjes:
1088 = N-088
1102 = N-102
1110 = N-110

Veel verwarring ontstaat doordat elke fabrikant (Agusta, ECD, ECF en Fokker) een eigen intern nummeringsysteem hanteert, welke nummers door velen worden aangezien als c/n's. Zo heeft ECD 6-cijferige nummers die beginnen met 44. Zo is bijv. ECD-nummer 440188 bestemd voor Nederland, maar dit is niet c/n 1188 (zoals Melchior in zijn vorige bericht vermeld).

Groeten,
Jos Stevens
http://www.rotorspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick Moonen
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 219
Joined: 25 Jun 2005, 00:59

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by Patrick Moonen »

Hehe eindelijk iemand die weet hoe het in elkaar zit. Voor de volledigheid hier de eerste 2 Nederlanders hoe ze volgens mij zouden moeten zijn.

440058, 1088, NNLN001, N-088
440144, 1102, NNLN002, N-102

Hiebij zijn 440058 & 440144 de ECD-nummers en 1088 en 1102 de constructienummers.

Patrick
Rotorspot wrote:Officieel bevestigd (100% betrouwbare bron, die dicht bij het vuur zit) zijn de volgende nummertjes:
1088 = N-088
1102 = N-102
1110 = N-110

Veel verwarring ontstaat doordat elke fabrikant (Agusta, ECD, ECF en Fokker) een eigen intern nummeringsysteem hanteert, welke nummers door velen worden aangezien als c/n's. Zo heeft ECD 6-cijferige nummers die beginnen met 44. Zo is bijv. ECD-nummer 440188 bestemd voor Nederland, maar dit is niet c/n 1188 (zoals Melchior in zijn vorige bericht vermeld).

Groeten,
Jos Stevens
http://www.rotorspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Rotorspot
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 91
Joined: 13 Nov 2007, 12:46
Subscriber Scramble: Jos Stevens
Location: Amsterdam (Netherlands)
Contact:

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by Rotorspot »

Patrick Moonen wrote:Hehe eindelijk iemand die weet hoe het in elkaar zit. Voor de volledigheid hier de eerste 2 Nederlanders hoe ze volgens mij zouden moeten zijn.

440058, 1088, NNLN001, N-088
440144, 1102, NNLN002, N-102

Hiebij zijn 440058 & 440144 de ECD-nummers en 1088 en 1102 de constructienummers.

Patrick

Jaja, ik heb zelf ook dicht bij dat vuur gezeten (zoniet in het vuur).
NNLN003 (c/n 1110) zou ECD-nummer 440170 moeten zijn.

Jos.
User avatar
sh-14d
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 329
Joined: 21 Jun 2003, 02:59
Type of spotter: Military
Subscriber Scramble: Yes

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by sh-14d »

Hello All,

According to my sources the first 5 Dutch NH-90s will be:

serial factory number construction number

N 088 NNLN001 c/n 1088
N 102 NNLN002 c/n 1102
N 110 NNLN003 c/n 1110
N 164 NNLN004 c/n 1164
N 175 NNLN005 c/n 1175

The serial officialy is without the stripe between N and the last 3 numbers of its construction number.

Harry
User avatar
notar
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 266
Joined: 21 Feb 2008, 16:00
Subscriber Scramble: Yes

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by notar »

Number 10: NNLN10 440249
Post Reply