De Dienst Luchtvaartpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft woensdag (13 januari) acht nieuwe helikopters officieel in gebruik genomen. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Guusje ter Horst, droeg de toestellen tijdens een officiële bijeenkomst formeel over aan Ruud Bik, korpschef van het KLPD.
Korpschef Bik memoreerde aan de beginjaren van de dienst toen gevlogen werd met een Auster Mk3, die in 1954 voor één gulden van de luchtmacht was overgenomen. Sindsdien groeide de vloot naar de huidige omvang, waarbij het aantal piloten in 2009 toenam van veertien naar 32. De dienst zag ook het budget groeien van dertien naar 27 miljoen euro en het totale personeelsbestand naar honderd.
Bik roemde tijdens de overdracht op Schiphol-Oost de mogelijkheden van de geavanceerde videosystemen aan boord van de EC135: ‘Als we bij goed zicht van Schiphol-Oost opstijgen, kunnen we de mensen in de verkeerstoren op Schiphol op drie kilometer gewoon zien zitten’. Het videosysteem is via een grondstation gekoppeld aan de meldkamer van de politie van Amsterdam, zodat deze ook live mee kunnen kijken.
Volgens Bik zou het mogelijk zijn om met veertien grondstations - zeventigduizend euro per stuk - alle meldkamers in Nederland live beelden vanuit de helikopters te laten ontvangen. Op die manier kan een landelijke dekking worden geboden.
Met de komst van de helikopters is de vernieuwing van de luchtvloot voltooid. Volgens gemandateerd korpsbeheerder Dik Schoof heeft het hele traject ongeveer tien jaar in beslag genomen. Wel moeten de onderhandelingen over een onderhoudscontract voor de toestellen nog worden afgerond.
De politie heeft nu de beschikking over een moderne luchtvloot die bestaat uit zes lichte Eurocopter EC135’s en twee middelzware AgustaWestland AW139’s. Ook beschikt het KLPD over drie vleugelvliegtuigen van het type Cessna C182. De zeven oude Bo-105’s, waarvan de eerste dateert uit 1974, worden na 35 jaar trouwe dienst eervol afgestoten.
De nieuwe helikopters worden gestationeerd op de vliegvelden Schiphol, Volkel en Teuge. De EC135’s worden voornamelijk tijdens daglichtperiodes ingezet, de AW139’s zijn het hele jaar rondom de klok beschikbaar.
Overigens zijn nog niet alle helikopters gearriveerd. Eén EC135 bevindt zich nog bij de Eurocopter-fabriek in Duitsland waar het wordt ingezet voor het trainen van piloten. De tweede AW139 staat vast in Italië. Dit toestel kan vanwege de slechte weersomstandigheden de Alpenpassage nog niet maken.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=33443" onclick="window.open(this.href);return false;