Einde productie A340 inzicht?

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Einde productie A340 inzicht?

Post by Gonzo »

Nu Virgin Atlantic de order voor 6 A340-600's heeft geannuleerd staan er geen orders meer voor de A340 bij Airbus in de boeken.
Zou dit dan het einde zijn van de A340 productie?

Gr.
Gonzo
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: Einde productie A340 inzicht?

Post by skycruiser »

Volgens mij is het dezelfde productielijn als de A330, en zou het -zolang de A330s nog worden gebouwd- geen probleem moeten zijn om ook nog een A340 in mekaar te zetten. Ik denk dat er heel sporadisch nog best eentje afgeleverd kan worden, mochten er nog orders geplaatst worden.

Grt,
Eric
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Einde productie A340 inzicht?

Post by ehusmann »

Gonzo wrote:Nu Virgin Atlantic de order voor 6 A340-600's heeft geannuleerd staan er geen orders meer voor de A340 bij Airbus in de boeken.
Volgens mij is dit niet correct. Volgens de orderlijst van Airbus zelf staan er nog 5 orders voor de A340-500 in the boeken en nog 2 orders voor de A340-600. Of die uiteindelijk allemaal worden afgeleverd is een andere vraag, maar er staan dus nog wel orders uit (1 A340-500 order is zelfs nog in 2009 geplaatst).
Gonzo wrote:Zou dit dan het einde zijn van de A340 productie?
Afgezien van de nog uitstaande orders, ja, zou best kunnen. Maar zoals Skycruiser aangeeft is de A340 lijn dezelfde als de A330 lijn. Zolang die lijn open is kunnen er dus in principe nog wel A340 gebouwd worden. Echter, op dit moment is de A330 zo succesvol, dat Airbus waarschijnlijk meer kan verdienen op een A330, dan op een A340. En met de komst van de A350 zal Airbus ook niet veel waarde meer hechten aan de A340 lijn. Als er nog 10 A340s gebouwd worden is het waarschijnlijk al veel....

Erwin
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Einde productie A340 inzicht?

Post by pjotrtje »

Ehm, ben ik de enige die denkt dat er misschien routes zijn waarvoor een ETOPS certificatie niet voldoende is, en dat het wel eens erg vervelend is als je als producent daarvoor alleen de A380 beschikbaar hebt? (Moeten die routes er natuurlijk wel zijn hè. Wat zijn eigenlijk de eisen aan ETOPS? [Zal ik op gaan Google'n])
== All is well, as long as we keep spinning ==
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Re: Einde productie A340 inzicht?

Post by bramos »

Ik meen dat de ETOPS nu op 180 minuten van een uitwijkveld ligt. Ik meen me echter ook iets te herinneren dat Boeing met de 787 wou proberen om daar 240 minuten van te maken (maar dat kan ik ook gedroomd hebben).

Wel jammer dat de A340 er dan mogelijk uitgaat... Niet zo'n gave kist als de 747 of DC-10/MD-11, maar iedere keer toch 'n hoogtepuntje van 'n dag spotten :).
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Einde productie A340 inzicht?

Post by ehusmann »

pjotrtje wrote:Ehm, ben ik de enige die denkt dat er misschien routes zijn waarvoor een ETOPS certificatie niet voldoende is, en dat het wel eens erg vervelend is als je als producent daarvoor alleen de A380 beschikbaar hebt? (Moeten die routes er natuurlijk wel zijn hè. Wat zijn eigenlijk de eisen aan ETOPS? [Zal ik op gaan Google'n])
Ja die zijn er. Bijvoorbeeld de routes Zuid-Amerika naar Australie (vv). Die zijn redelijk moeilijk uit te voeren met een tweemotorige kist, vandaar bijvoorbeeld dat LAN de A340 vliegt. Verder schiet me China AL te binnen die niet naar Amerika wil(de?) vliegen met tweemotorige kisten en daarvoor de B747 en de A340 heeft. Anders dan dat zijn er geloof ik niet zo heel erg veel en in elk geval te weinig om de A340 te laten bestaan. Wellicht dat de B747-8I daar nog een rol kan spelen.

Erwin
User avatar
flying_kiwi
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5451
Joined: 10 Nov 2004, 14:33
Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
Contact:

Re: Einde productie A340 inzicht?

Post by flying_kiwi »

ETOPS raakt toch buitengebruik. EROPS (Extended Range Operations) is de vervanger, en zal gelden voor alle langeafstandsvliegtuigen, ongeacht aantal motors.
Gezien de meeste motors (ook die op de A330 en B777) flink zijn verbeterd op basis van betrouwbaarheid, is de grootste gevaar niet meer 'engine failure', maar brand of andere technische problemen. En dan maakt het niet meer uit of je in een B777/A330 zit of een B747/A340/A380.

Yorden
User avatar
Hans
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4047
Joined: 24 Aug 2002, 11:07
Type of spotter: S5 - Military & Civil
Subscriber Scramble: Yep
Location: The Net
Contact:

Re: Einde productie A340 inzicht?

Post by Hans »

Was EROPS niet juist de voorganger van ETOPS, en wordt LROPS die opvolger zoals jij die beschrijft (maar blijft men toch ETOPS als aanduiding gebruiken omdat iedereen die term al kent)?

Gr

Hans
User avatar
flying_kiwi
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5451
Joined: 10 Nov 2004, 14:33
Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
Contact:

Re: Einde productie A340 inzicht?

Post by flying_kiwi »

Hans wrote:Was EROPS niet juist de voorganger van ETOPS, en wordt LROPS die opvolger zoals jij die beschrijft (maar blijft men toch ETOPS als aanduiding gebruiken omdat iedereen die term al kent)?
Veel landen gebruiken hun eigen aanduiding als vervanger van ETOPS. Ik meende dat EROPS de meest voorkomende was, maar LROPS wordt ook gebruikt. In Nieuw Zeeland (en Australie) heet het EDTO (Extended Diversion Time Operations).

Yorden
User avatar
Hans
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4047
Joined: 24 Aug 2002, 11:07
Type of spotter: S5 - Military & Civil
Subscriber Scramble: Yep
Location: The Net
Contact:

Re: Einde productie A340 inzicht?

Post by Hans »

Gelukkig dat iedereen in deze internationaal georienteerde bedrijfstak dezelfde termen voor hetzelfde gebruikt....

gr

Hans
Post Reply

Return to “'t Praethuys”