ROC Hoofddorp

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
phantom

Re: ROC Hoofddorp

Post by phantom »

Ik denk niet dat het mogelijk is de opleiding in 2 jaar te volgen met welke vooropleiding dan ook want het blijft een MBO 4 opleiding. Ook vind er 2 X een half jaar stage plaats dus dan zou je maar 1 jaar voor je theorie hebben en dat is wel erg weinig voor een nivea 4 opleiding.

Phantom
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: ROC Hoofddorp

Post by EHAM »

Het is dan wel niveau 4, maar 't blijft mbo natuurlijk. Maar ik zal het wel eens vragen op de open dag ofzo mocht niemand het antwoord weten.
Joost de Wit
Image
User avatar
Nielis
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 623
Joined: 22 Dec 2007, 12:22
Type of spotter: Photo's and Serials
Subscriber Scramble: Nielis
Location: Lienden, The Netherlands
Contact:

Re: ROC Hoofddorp

Post by Nielis »

Nu de opleiding van 4 jaar terug gebracht is naar 3 jaar is het niet meer mogelijk voor havo/vwo klanten om het tweede jaar te beginnen.
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: ROC Hoofddorp

Post by EHAM »

Jammer, maar nu hoef ik tenminste niet meer een jaar in te halen :roll: .
Joost de Wit
Image
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: ROC Hoofddorp

Post by EHAM »

Is de opleiding er nog wel in het Engels trouwens?
Joost de Wit
Image
User avatar
sfeyenoord1
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1567
Joined: 05 Mar 2006, 17:40
Type of spotter: An enjoying one
Location: Boskoop (Zuid-Holland, Nederland)
Contact:

Re: ROC Hoofddorp

Post by sfeyenoord1 »

EHAM wrote:Het is dan wel niveau 4, maar 't blijft mbo natuurlijk. Maar ik zal het wel eens vragen op de open dag ofzo mocht niemand het antwoord weten.
Onderschat het niet, zijn nog genoeg dingen die best pittig kunnen zijn :wink:
Zover ik weet is de opleiding voor degene die gaan beginnen grotendeels in het engels.

Zou als ik jou was toch nog even verder leren, op dit moment zijn er weinig banen in de luchtvaart. Bovendien leer je enorm veel al op deze opleiding. Door de stages blijven veel mensen ook bij een bedrijf hangen, en hebben ze nu dus een vaste baan ;) Dit kan als dispatcher zijn, bij operations of bij de havendienst of andere plekken natuurlijk :)

Bij interne opleiding leer je vaak alles wel, maar het waarom en hoe of wat vaak niet helemaal. ;)
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: ROC Hoofddorp

Post by streep »

ssb-spotting wrote:En alles wat the_wingman heeft gemeld is allemaal waar, en het is nog veel erger. Er staan inderdaad veel docenten met veel ervaring voor de klas. Maar ze hebben allemaal bij Fokker gewerkt hun hele leven lang, en staan op de ROC alleen deze kennis over te brengen. Van Boeing, Airbus e.d weten ze vaak niets af. Na mijn stage kon ik dit bevestigen, want ze vertelde dingen die al lang niet meer toegepast worden, gewijzigd zijn of typisch Fokker zijn, en dus alleen nog bij Aviodrome in Lelystad van toepassing zijn (aangezien KLM al bezig is met het uitfuseren van de trouwe Fokkertjes).
Gelukkig komen die "oude" Fokkertjes nog gewoon bij Stork in Hoogerheide de hal in.
Niet iedereen komt na zijn opleiding bij KLM werken !
Ook op Schiphol moeten er nog genoeg oudere vliegtuigen dan die Fokkertjes afgehandeld worden.

Het duurt na je opleiding toch nog een paar jaar voor je echt GWK wordt, en tegen die tijd liggen de huidige Boeings en Airbussen er weer uit.
Dit proces gaat langzaam maar loopt wel continue door.

Verder is het makkelijker en veel beter om bij de basis principes te beginnen, die vaak in de oudere generaties vliegtuigen worden toegepast.
Als je direct aan stuurcomputers de van digitale vliegtuigen van nu gaat beginnen, mis je veel basis principes en kun je bijna onmogelijk nog terug stappen naar oude systemen.

Ik ontken niet dat het ROC geen problemen kent, maar de wetgeving veranderd in Europa zo vaak, dat je dit soort problemen nog lang zal blijven achtervolgen.

Succes
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: ROC Hoofddorp

Post by EHAM »

(even een oud topic omhoog schoppen)

Zijn er nog mensen die zaterdag over een week (de 23e) naar de open dag gaan voor operations officer? Misschien leuk om dan alvast even kennis te maken met toekomstige klasgenoten :) .

groet,
Joost de Wit
Image
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: ROC Hoofddorp

Post by ssb-spotting »

streep wrote:
ssb-spotting wrote:En alles wat the_wingman heeft gemeld is allemaal waar, en het is nog veel erger. Er staan inderdaad veel docenten met veel ervaring voor de klas. Maar ze hebben allemaal bij Fokker gewerkt hun hele leven lang, en staan op de ROC alleen deze kennis over te brengen. Van Boeing, Airbus e.d weten ze vaak niets af. Na mijn stage kon ik dit bevestigen, want ze vertelde dingen die al lang niet meer toegepast worden, gewijzigd zijn of typisch Fokker zijn, en dus alleen nog bij Aviodrome in Lelystad van toepassing zijn (aangezien KLM al bezig is met het uitfuseren van de trouwe Fokkertjes).
Gelukkig komen die "oude" Fokkertjes nog gewoon bij Stork in Hoogerheide de hal in.
Niet iedereen komt na zijn opleiding bij KLM werken !
Ook op Schiphol moeten er nog genoeg oudere vliegtuigen dan die Fokkertjes afgehandeld worden.

Het duurt na je opleiding toch nog een paar jaar voor je echt GWK wordt, en tegen die tijd liggen de huidige Boeings en Airbussen er weer uit.
Dit proces gaat langzaam maar loopt wel continue door.

Verder is het makkelijker en veel beter om bij de basis principes te beginnen, die vaak in de oudere generaties vliegtuigen worden toegepast.
Als je direct aan stuurcomputers de van digitale vliegtuigen van nu gaat beginnen, mis je veel basis principes en kun je bijna onmogelijk nog terug stappen naar oude systemen.

Ik ontken niet dat het ROC geen problemen kent, maar de wetgeving veranderd in Europa zo vaak, dat je dit soort problemen nog lang zal blijven achtervolgen.

Succes

Ja, natuurlijk moet je bij de basis beginnen! Maar als je ondertussen helemaal up-to-date bent wat betreft de moderne systemen en manier van vliegtuigen bouwen/onderhouden, en men komt dat aan met doekbespannen vliegtuigen van Fokker, en systemen die alleen nog maar voorkomen in de geschiedenisboeken, dan is dat wel heel erg basics, en heeft dat weinig toegevoegde waarde op de vliegtuigen die momenteel vliegen (incl. Fokker 50/70/100)En natuurlijk kun je veel leren door naar de techniek van een Fokker te kijken, want het zijn moderne vliegtuigen als je kijkt naar de systemen die ze tegenwoordig aan boord hebben. Maar de docenten op de ROC hebben daar al niet meer mee gewerkt, en kunnen er dus niks over vertellen.

Het zijn mensen met veel ervaring, maar lopen te ver achter op de huidige techniek. En tussen een Boeing 747 die binnen enkele jaren misschien niet meer vliegt, en een A380 die nieuw uit de fabriek komt, zit niet zo heel veel verschil wat technieken betreft. Alle nieuwe systemen in een A380 komen in grote lijnen overeen met de systemen aan boord van een B747. Dan moet je er niet ineens een Fokker F27 bij gaan halen, want die loopt dan flink achter wat de techniek betreft ;) Voor die tijd was het heel wat, maar tegenwoordig is het niet heel bijzonder meer, de techniek van een F-27.
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Re: ROC Hoofddorp

Post by kiwi »

ssb-spotting wrote:
streep wrote:
ssb-spotting wrote:En alles wat the_wingman heeft gemeld is allemaal waar, en het is nog veel erger. Er staan inderdaad veel docenten met veel ervaring voor de klas. Maar ze hebben allemaal bij Fokker gewerkt hun hele leven lang, en staan op de ROC alleen deze kennis over te brengen. Van Boeing, Airbus e.d weten ze vaak niets af. Na mijn stage kon ik dit bevestigen, want ze vertelde dingen die al lang niet meer toegepast worden, gewijzigd zijn of typisch Fokker zijn, en dus alleen nog bij Aviodrome in Lelystad van toepassing zijn (aangezien KLM al bezig is met het uitfuseren van de trouwe Fokkertjes).
Gelukkig komen die "oude" Fokkertjes nog gewoon bij Stork in Hoogerheide de hal in.
Niet iedereen komt na zijn opleiding bij KLM werken !
Ook op Schiphol moeten er nog genoeg oudere vliegtuigen dan die Fokkertjes afgehandeld worden.

Het duurt na je opleiding toch nog een paar jaar voor je echt GWK wordt, en tegen die tijd liggen de huidige Boeings en Airbussen er weer uit.
Dit proces gaat langzaam maar loopt wel continue door.

Verder is het makkelijker en veel beter om bij de basis principes te beginnen, die vaak in de oudere generaties vliegtuigen worden toegepast.
Als je direct aan stuurcomputers de van digitale vliegtuigen van nu gaat beginnen, mis je veel basis principes en kun je bijna onmogelijk nog terug stappen naar oude systemen.

Ik ontken niet dat het ROC geen problemen kent, maar de wetgeving veranderd in Europa zo vaak, dat je dit soort problemen nog lang zal blijven achtervolgen.

Succes

Ja, natuurlijk moet je bij de basis beginnen! Maar als je ondertussen helemaal up-to-date bent wat betreft de moderne systemen en manier van vliegtuigen bouwen/onderhouden, en men komt dat aan met doekbespannen vliegtuigen van Fokker, en systemen die alleen nog maar voorkomen in de geschiedenisboeken, dan is dat wel heel erg basics, en heeft dat weinig toegevoegde waarde op de vliegtuigen die momenteel vliegen (incl. Fokker 50/70/100)En natuurlijk kun je veel leren door naar de techniek van een Fokker te kijken, want het zijn moderne vliegtuigen als je kijkt naar de systemen die ze tegenwoordig aan boord hebben. Maar de docenten op de ROC hebben daar al niet meer mee gewerkt, en kunnen er dus niks over vertellen.

Het zijn mensen met veel ervaring, maar lopen te ver achter op de huidige techniek. En tussen een Boeing 747 die binnen enkele jaren misschien niet meer vliegt, en een A380 die nieuw uit de fabriek komt, zit niet zo heel veel verschil wat technieken betreft. Alle nieuwe systemen in een A380 komen in grote lijnen overeen met de systemen aan boord van een B747. Dan moet je er niet ineens een Fokker F27 bij gaan halen, want die loopt dan flink achter wat de techniek betreft ;) Voor die tijd was het heel wat, maar tegenwoordig is het niet heel bijzonder meer, de techniek van een F-27.
Wat zeg jij nou? Niet zoveel verschil tussen Boeing 747 en Airbus A380?!
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: ROC Hoofddorp

Post by Hurricane »

kiwi wrote: Wat zeg jij nou? Niet zoveel verschil tussen Boeing 747 en Airbus A380?!
Tja, als iemand daar geen ervaring mee heeft is zo'n uitspraak makkelijk gedaan :wink:

De realiteit = er kan bijna niet meer verschil zijn :mrgreen:
Groeten,
Ron
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: ROC Hoofddorp

Post by ssb-spotting »

kiwi wrote:Wat zeg jij nou? Niet zoveel verschil tussen Boeing 747 en Airbus A380?!
Nee, dat durf ik gerust te zeggen! Dan maar even een voorbeeld:

Boeing 747 besturing: stuurkolom, elektrisch signaal naar een computer (en ja natuurlijk, die heet bij Boeing anders dan bij Airbus!) en die stuurt een bepaald stuurvlak aan, hydraulisch of met een elektrische motor.

Airbus A-380: Joystick (kleine verandering), elektrisch signaal naar een computer, en die stuurt een bepaald stuurvlak aan, hydraulisch of met een elektrische motor.

Alle gegevens worden op digitale displays gepresenteerd, inclusief de technische staat van het vliegtuig. En zo zijn er nog vele andere voorbeelden te noemen.

Dan een voorbeeld van het ROC:

Men spreekt hier over de besturing van een F-28. Stalen kabels door het hele vliegtuig, hier en daar een hydraulische actuator om het sturen wat makkelijker te maken. Het landingsgestel rust op de wheel wells. In de cockpit analoge instrumenten. Laten we maar niet beginnen over de navigatiemiddelen die we tegenwoordig hebben, want die komen niet voor in de F-28.

En als men dan over bijvoorbeeld het landing gear begint, en ik meld de docent dat deze tegenwoordig niet meer op de deuren rust (of zoals bij de Fokker 70/100 continu onder hydraulische druk staan) maar in een speciaal lock-mechanisme valt die de wielen omhoog houd, dan moet men dat eerst gaan nazoeken in de manuals van de Boeing of Airbus, omdat men niet bekent is met een systeem. Computers? Ze weten dat ze bestaan, maar hoe het werkt!?!?!?!

Je kunt een F-28 niet met een Boeing 747 vergelijken. Maar een Boeing 747 kun je wel met een Airbus A380 vergelijken!
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Re: ROC Hoofddorp

Post by kiwi »

ssb-spotting wrote:
kiwi wrote:Wat zeg jij nou? Niet zoveel verschil tussen Boeing 747 en Airbus A380?!
Nee, dat durf ik gerust te zeggen! Dan maar even een voorbeeld:

Boeing 747 besturing: stuurkolom, elektrisch signaal naar een computer (en ja natuurlijk, die heet bij Boeing anders dan bij Airbus!) en die stuurt een bepaald stuurvlak aan, hydraulisch of met een elektrische motor.

Airbus A-380: Joystick (kleine verandering), elektrisch signaal naar een computer, en die stuurt een bepaald stuurvlak aan, hydraulisch of met een elektrische motor.

Alle gegevens worden op digitale displays gepresenteerd, inclusief de technische staat van het vliegtuig. En zo zijn er nog vele andere voorbeelden te noemen.

Dan een voorbeeld van het ROC:

Men spreekt hier over de besturing van een F-28. Stalen kabels door het hele vliegtuig, hier en daar een hydraulische actuator om het sturen wat makkelijker te maken. Het landingsgestel rust op de wheel wells. In de cockpit analoge instrumenten. Laten we maar niet beginnen over de navigatiemiddelen die we tegenwoordig hebben, want die komen niet voor in de F-28.

En als men dan over bijvoorbeeld het landing gear begint, en ik meld de docent dat deze tegenwoordig niet meer op de deuren rust (of zoals bij de Fokker 70/100 continu onder hydraulische druk staan) maar in een speciaal lock-mechanisme valt die de wielen omhoog houd, dan moet men dat eerst gaan nazoeken in de manuals van de Boeing of Airbus, omdat men niet bekent is met een systeem. Computers? Ze weten dat ze bestaan, maar hoe het werkt!?!?!?!

Je kunt een F-28 niet met een Boeing 747 vergelijken. Maar een Boeing 747 kun je wel met een Airbus A380 vergelijken!
Duik jij zelf maar eens even de manuals in van de 747 ;). En als je er toegang tot hebt die van de A380, zal jij zien wat voor wereld van verschil er is.
En hoe jij het control systeem van de 747 beschrijft is als een fly by wire systeem (zoals de A380 die heeft). De 777 was echter het eerste toestel met FBW van Boeing. De 747 is wat dat betreft conventioneel zoals alles voor zijn tijd.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: ROC Hoofddorp

Post by Hurricane »

ssb-spotting wrote: Boeing 747 besturing: stuurkolom, elektrisch signaal naar een computer (en ja natuurlijk, die heet bij Boeing anders dan bij Airbus!) en die stuurt een bepaald stuurvlak aan, hydraulisch of met een elektrische motor.

Airbus A-380: Joystick (kleine verandering), elektrisch signaal naar een computer, en die stuurt een bepaald stuurvlak aan, hydraulisch of met een elektrische motor.
Volgens mij vergeet je nu toch een aantal meters-stuurkabels bij je 747 :wink:
Groeten,
Ron
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: ROC Hoofddorp

Post by Hurricane »

Schiet me ook nog te binnen; probeer maar eens een flight deck window te openen bij een 747 :twisted:

(... dat lukt je zelfs met een F28, ook met de 380 maar ammernooit niet met een 747)

Adios, H.
Groeten,
Ron
Post Reply

Return to “'t Praethuys”