ROC Hoofddorp

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: ROC Hoofddorp

Post by ssb-spotting »

Mensen, als ik Boeing 747 zeg, betekent dit dan gelijk dat ik het prototype uit de jaren 60 bedoel? Nee!

Als je iets wilt vergelijken, moet je kijken naar iets dat beide uit de zelfde periode komt. Hierbij kun je kijken
naar de Airbus A-380, en bijvoorbeeld de Boeing 747-8. Dit zijn twee vliegtuigen die beide over de "laatste
technieken" beschikken, en in ieder geval nog enigsinds vergelijkbaar zijn. Of kijk dan in ieder geval naar
de Boeing 777. En niet direct denken aan een Boeing 747 die bij het Aviodrome staat... ja die heeft inderdaad nog
stalen besturingskabels en hydraulisch gestuurde stuurvlakken. En de B744 ook. En dat is wel degelijk vergelijkbaar
met een Fokkertje F-28. Maar ik zit niet met mijn gedachte in 1960, maar in 2010... of in ieder geval de jaren '00.
Dus ik houd rekening met die techniek.....

En of het raampje nou wel of niet open kan... vind ik niet echt een heel groot technisch verschil eerlijk gezegd.
Dit heeft in ieder geval geen toegevoegde waarde tot de discussie denk ik. Het gaat meer over de basis van de
huidige vliegtuigen.... en een raampje.... vind ik niet zo heel erg spannend of die nu wel open of dicht kan...
En zulke technieken worden natuurlijk besproken, omdat dit op de B737 ook mogelijk is bijvoorbeeld.
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Re: ROC Hoofddorp

Post by kiwi »

747-8 heeft ook geen fly-by-wire besturing
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: ROC Hoofddorp

Post by ssb-spotting »

nee uiteindelijk niet, in het ontwerp is het echter wel toegepast. Men heeft besloten
dat het goedkoper was de orginele 747-ontwerpen aan te houden, en die te moderniseren
met nieuwe elektronica systemen.

Maar ik denk dat de meeste mensen wel begrijpen wat ik bedoel. Het gaat erom dat men
niet op de hoogte is van de laatste technieken, en maar blijft hangen in dat Fokker tijdperk...
wat (helaas) niet meer bestaat..... De technieken veranderen met de dag. En dat is niet direct
in ieder vliegtuig terug te vinden, maar op een opleiding hoor je daar wel wat over te kunnen vertellen,
en in ieder geval van op de hoogte zijn.....

En dat is niet alleen op de ROC in Hoofddorp zo, het is op heel veel ROC's ver onder de maat wat het
niveau betreft.
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: ROC Hoofddorp

Post by Hurricane »

ssb-spotting wrote:En of het raampje nou wel of niet open kan... vind ik niet echt een heel groot technisch verschil eerlijk gezegd.
Dit heeft in ieder geval geen toegevoegde waarde tot de discussie denk ik. Het gaat meer over de basis van de
huidige vliegtuigen.... en een raampje.... vind ik niet zo heel erg spannend of die nu wel open of dicht kan...
En zulke technieken worden natuurlijk besproken, omdat dit op de B737 ook mogelijk is bijvoorbeeld.
:twisted: ... de techniek steld weinig voor hiervan maar het effect is wel degelijk noemenswaardig; mocht je op een 747 een sliding window maken zal je het gehele frame moeten herontwerpen / bouwen omdat deze de krachten niet kunnen dragen zonder intergratie van de ramen in de struktuur ... Daar heeft Airbus toch wel over nagedacht en een oplossing gevonden ...

Bijkomstig probleem voor de ROC's is dat in de praktijk de instructieframes niet kunnen meekomen in de updates vanwege geld en beschikbaarheid & veel extra equipment nodig is om de praktijk dan ook draaiende te houden (en das ook een probleem) dus kom je steeds uit op de Fokkers (want die kan je wel acceptabel draaiende houden zonder al te veel poespas en daar zit ook wel veel basis kennis in die je daarna weer kan 'updaten' naar de nieuwere methodes)

Adios, H
Groeten,
Ron
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: ROC Hoofddorp

Post by ssb-spotting »

Hurricane, ik heb niet gezegd dat het voor de constructie niet uit maakt of je een sliding window
maakt of niet, het ging om de vergelijking tussen vliegtuigen, en dan voornamelijk de technologische
verschillend tussen de systemen van Boeing en Airbus.

Dat er te weinig geld is voor de praktijk is logisch... Maar ook wat betreft het verhaaltje wat de docent
houd tegenover de leerlingen, dat kan gemakkelijk mee met de tijd! De mensen die voor de klas staan
kunnen toch ook op de hoogte zijn van de laatste technieken! Surf even het internet over en je kunt alles
terug vinden. Ik heb er alle respect voor dat het in de praktijk heel moeilijk is als ROC up-to-date te blijven
(dat hoeft ook helemaal niet, het gaat dan om de basis van het sleutelen). Ik heb er ook alle respect voor
dat de boeken wat achterlopen (je kunt moeilijk ieder jaar nieuwe boeken gaan drukken voor de leerlingen,
je moet een bepaalde standaard hebben) Maar wat meer kennis van de mensen die voor de klas staan kun
je wel verwachten lijkt mij. Zeker ook omdat men ook nog avondscholing geeft aan personeel van o.a
bedrijven werkzaam op Schiphol. Voor die mensen is een beetje kennis die up-to-date is wel aan te raden,
anders komen ze op hun werk en dan is alle techniek die ze tegen komen nieuw voor ze, omdat men op de
ROC niet op de hoogte is van de vorderingen die in de hangaars worden doorgevoerd.

En dan durft de directeur van de ROC nog wel te beweren dat de PART achterhaald is. Dankzij deze zelfde
club vrienden zijn al mijn PART-examens afgekeurd waardoor alles opnieuw kon gebeuren ;) Dan is het hele
idee van de PART beter in elkaar gezet dan het beleid van die mensen.....
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: ROC Hoofddorp

Post by ssb-spotting »

Hurricane wrote:Tja, als iemand daar geen ervaring mee heeft is zo'n uitspraak makkelijk gedaan :wink:
Ik vraag me trouwens wel af waarom je zo makkelijk deze uitspraak doet. We kennen elkaar totaal niet,
laat staan dat jij kan beoordelen of ik wel of geen ervaring hiermee heb! ;) :twisted:
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Re: ROC Hoofddorp

Post by kiwi »

ssb-spotting wrote:
Hurricane wrote:Tja, als iemand daar geen ervaring mee heeft is zo'n uitspraak makkelijk gedaan :wink:
Ik vraag me trouwens wel af waarom je zo makkelijk deze uitspraak doet. We kennen elkaar totaal niet,
laat staan dat jij kan beoordelen of ik wel of geen ervaring hiermee heb! ;) :twisted:
Wauw het is een dag stil geweest in dit topic en je hakt nog maar even door op een lang gedane uitspraak?
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: ROC Hoofddorp

Post by ssb-spotting »

kiwi wrote:
ssb-spotting wrote:
Hurricane wrote:Tja, als iemand daar geen ervaring mee heeft is zo'n uitspraak makkelijk gedaan :wink:
Ik vraag me trouwens wel af waarom je zo makkelijk deze uitspraak doet. We kennen elkaar totaal niet,
laat staan dat jij kan beoordelen of ik wel of geen ervaring hiermee heb! ;) :twisted:
Wauw het is een dag stil geweest in dit topic en je hakt nog maar even door op een lang gedane uitspraak?
Nou, ik kreeg een mailtje van Jimmy over dit onderwerp en zat het weer eens een beetje door te lezen. En nee, ik kon het niet laten hier even op te reageren! ;)
Een aangezien het toch behoorlijk off-topic begon te worden, kon dit er ook nog wel bij.....
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: ROC Hoofddorp

Post by EHAM »

Dan gaan we nu weer even BOT (Back On Topic).
De open dag van vandaag stelde niet echt veel voor. Behoorlijk rustig, nauwelijks studenten van de school, organisatie van de huisvesting was in geen velden of wegen te bekennen en als je de opleiding aviation operations officer terugbrengt van 4 naar 3 jaar, mag je er toch van uitgaan dat er bij de open dag de presentatie daarop is aangepast? Niet dus, getallen e.d. van jaar 4 stonden nog vrolijk in de powerpoint.
Blijkbaar een leerlingenoverschot en proberen ze voor volgend jaar wat minder aan te trekken... :lol:
Joost de Wit
Image
Post Reply

Return to “'t Praethuys”