Waarschijnlijk meer een vraag voor de oudere militaire spotter of iemand met (meer) kennis van zaken over waar ik onderstaande info vandaan zou kunnen halen... wij houden ons aanbevolen voor tips
Alvast met grote dank,
John
Heb jij nog kennisen of een idee, hoe we de markering kunnen achterhalen van deze thunderbolts ?
Zoals vorige week donderdag avond beloofd heb ik gezocht naar de laatste markings van P47 in het 84 squadron van de 78th fighter group, om de zaken zo authentiek mogelijk te maken waren mijn zoek criteria, de laatste actieve piloot op de kist welke alvorens deze bij het 84 squadron uit actieve dienst zou gaan aan het eind ’44 en er zou dan worden overgestapt op de P51. Bij mijn zoek tocht bleek dat twee kisten niet meer vervangen zijn na een crash in de nadagen van ‘44, namelijk de WZ-E en de WZ-T.
Verder heb ik van drie kisten de marking nog niet kunnen achterhalen namelijk de WZ-L, WZ-R en de WZ-T; als er onder ons personen met meer documentatie zijn dan hou ik me aanbevolen voor deze informatie om de lijst te kunnen uitbreiden. Verder staat in de lijst ook het originele serie nummer van de kist vermeld om een zo compleet mogelijk plaatje te maken van het geheel. Het enige wat nog rest is om de soms waarlijk stukjes kunst te achterhalen die vaak op de flanken werden geschilderd, maar dit is echter "a hell of a job" aangezien dan foto’s moeten worden gevonden met daarop de kist met de desbetreffende schilderingen, deze foto’s bevinden zich hoofdzakelijk in privé verzamelingen en zijn vaak geen publiek eigendom.
Met de WZ-P ik heb niet kunnen achterhalen of de marking “No Guts – No Glory” ook daadwerkelijk op de kist heeft gestaan maar de piloot van de kist had namelijk wel de optie op deze marking.