...da's inderdaad een pakkende titel. Of het daadwerkelijk een "groot gevaar" is of dat er sensatie wordt bedreven weet ik niet, maar vanavond:
ZEMBLA: ‘Gif in de Cockpit’, op zondag 21 februari 2010 om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
Gevist van
http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.262 ... &tx_ttnews" onclick="window.open(this.href);return false;[tt_news]=21913&tx_ttnews[backPid]=1974&cHash=1d38068745
en
http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.262 ... &tx_ttnews" onclick="window.open(this.href);return false;[tt_news]=22329&tx_ttnews[backPid]=2623&cHash=65ce02768b
Nieuws Gif in de Cockpit - Zembla - 21 februari 2010
GIF IN DE COCKPIT - ZEMBLA - 21 FEBRUARI 2010
Het wordt het grootste schandaal en het best bewaarde geheim van de luchtvaart genoemd: de giftige stoffen die bemanning en passagiers in vliegtuigen via de airco kunnen inademen. In Australië heeft het al tot parlementair onderzoek geleid en ook in het Engelse parlement zijn er vragen over gesteld. Maar in Nederland wordt het tot nu toe doodgezwegen en ontkend. Ondertussen melden zich wereldwijd steeds meer zieke piloten die niet meer kunnen vliegen, waaronder piloten van de KLM. Hoe veilig is het in de lucht? Die vraag stelt ZEMBLA in de aflevering ‘Gif in de Cockpit’, die wordt uitgezonden op zondag 21 februari a.s. om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
De 36-jarige Belg A. Adriaensen vertelt in ZEMBLA dat hij een half jaar geleden stopte met zijn werk als piloot, toen hij dagen achter elkaar geen normaal gesprek meer kon voeren. Zijn geheugen liet hem zo in de steek dat hij de draad van het verhaal voortdurend kwijt raakte. Nog steeds is het slecht gesteld met zijn gezondheid. ‘Ik ben constant zwaar vermoeid en ik heb last van oncontroleerbare trillingen.’ De ex-piloot verloor zijn vliegbrevet omdat hij lijdt aan wat het ‘Aero Toxic Syndrom’ is gaan heten. Een ziekte, die is veroorzaakt door aantasting van het centrale zenuwstelsel door de toxische stof TCP. Veel piloten die lijden aan het syndroom weten dat niet van zichzelf, en stoppen daarom ook niet met vliegen.
De vergiftiging ontstaat door olielekkage in de motor, zeggen deskundigen. Daardoor kan het giftige oliebestanddeel TCP in het aircosysteem terechtkomen. Soms gebeurt het ongemerkt en betreft het kleine hoeveelheden. Soms is er sprake van een ‘fume event’, een wolk van stank en rook die de cockpit en/of de cabine vult. Sommige toestellen zijn er berucht om. Zo zijn er veel meldingen op vluchten in de Boeing 757 en de BAe 146. In Nederland zijn vliegtuigmaatschappijen verplicht om fume events en olielekkage te melden aan de Inspectie van Verkeer en Waterstaat. Maar in de praktijk blijkt dit niet altijd te gebeuren.
In Engeland zit in het Breakspear Hospital in Hemel Hempstead de neurofysioloog dokter Peter Julu, die tot nu toe al 22 zieke piloten heeft onderzocht. Bij alle onderzochte patiënten ziet hij hetzelfde patroon van afwijkingen. Hij zegt: ‘Ze vertonen allemaal dezelfde verstoringen van het autonome zenuwstelsel, dat bijvoorbeeld de hartslag aanstuurt. Als ze een joystick vasthouden, slaat hun hart al gauw slagen over of gaat het sneller kloppen.’
Samenstelling & regie: Ton van der Ham.
Research: Simone Tangelder en Norbert Reintjens
Eindredactie: Kees Driehuis.
ZEMBLA: ‘Gif in de Cockpit’, op zondag 21 februari 2010 om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.ZOEKEN KLM-piloten onwel door stankoverlast
Afgelopen december heeft de KLM twee keer te maken gehad met zeer ernstige rook- en stankoverlast in één van haar vliegtuigen, waardoor de bemanning last kreeg van duizeligheid. De stank had zeer waarschijnlijk te maken met de giftige stof TCP, die door olielekkage in het aircosysteem terechtkomt. Bronnen binnen KLM bevestigen de olielekkage.
Nieuws: ZEMBLA: 'Gif in de cockpit’
ZEMBLA: 'Gif in de cockpit’Het Circus Jeroen Boschzo 21 feb
Nieuws KLM-piloten onwel door stankoverlast
KLM-PILOTEN ONWEL DOOR STANKOVERLASTAfgelopen december heeft de KLM twee keer te maken gehad met zeer ernstige rook- en stankoverlast in één van haar vliegtuigen, waardoor de bemanning last kreeg van duizeligheid. De stank had zeer waarschijnlijk te maken met de giftige stof TCP, die door olielekkage in het aircosysteem terechtkomt. Bronnen binnen KLM bevestigen de olielekkage. Dit meldt ZEMBLA zondag 21 februari in de uitzending ‘Gif in de cockpit’, om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
Het toestel betreft de PH-OFE, een Fokker 100 van KLM Cityhopper. De overlast was zo erg dat de bemanning zuurstofmaskers opzette. De vlucht, KL1540 van Leeds (Engeland) naar Schiphol op 2 december 2009, werd afgebroken en het toestel keerde terug naar het vliegveld van Leeds. Na de vlucht noteerde de gezagvoerder in het logboek: ‘crew dizzy’, de bemanning werd onwel. Precies drie weken later, op 23 december 2009, had de PH-OFE tijdens de vlucht KL1663 van Amsterdam naar Venetië precies dezelfde problemen. Het toestel moest zonder passagiers vanuit Venetië terugkeren naar Schiphol. De Inspectie voor Verkeer en Waterstaat bevestigt beide incidenten.
ZEMBLA heeft documenten waaruit blijkt dat de klacht over de stankoverlast telkens terugkeert, maar niet wordt opgelost. Een grondwerktuigkundige, die anoniem wil blijven uit vrees voor ontslag, zegt: ‘Die machine zal dus vele vluchten kunnen maken en iedere keer zijn inzittenden vergiftigen.’
ZEMBLA beschikt over onderhoudsgegevens van een ander Fokker-toestel van KLM. Hieruit blijkt dat telkens opnieuw dezelfde klacht terugkomt. Steeds wordt melding gemaakt van een zogeheten ‘wet sock smell’, een penetrante natte sokkenlucht. Voorzitter R. Scherft van de Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici begrijpt niet dat een dergelijk toestel mag doorvliegen: ‘Vanuit de techniek moet je zeggen: deze halen we uit de vaart.’
Er zijn veel Fokker-toestellen, zowel de Fokker 100 als de Fokker 70, binnen de vloot van KLM Cityhopper (KLC) die last hebben van ‘wet sock smell’. Dat blijkt uit een interne KLC-lijst, die ZEMBLA in bezit heeft. De stankoverlast schrijven zowel KLM als Fokker toe aan bacteriën die zich onder meer in het condensvocht van het aircosysteem bevinden. Maar professor J. de Boer, als toxicoloog verbonden aan de Vrije Universiteit, weerlegt dat: ‘Het feit dat wet socks optreedt is een indicator voor mogelijke andere stoffen die kwalijker zijn. Dat hebben we hier op het lab ook aangetoond.’ Ook de anonieme grondwerktuigkundige zegt in ZEMBLA dat de stank door olielekkage wordt veroorzaakt.
De stof waar professor De Boer op doelt is tricresylfosfaat, TCP, die zeer giftig is en die in de motorolie zit. Bij inademing kan het centrale zenuwstelsel beschadigd raken. Het lijdt tot zware vermoeidheid, zware hoofdpijn, tintelingen en trillingen van de ledematen en geheugenverlies. Hierdoor kan de vliegveiligheid in gevaar komen als piloten door blijven vliegen.
Ook sprak ZEMBLA met vier piloten die tijdens hun werk voor KLM arbeidsongeschikt zijn geraakt, mogelijk als gevolg van blootstelling aan giftige dampen in de cockpit. Drie van hen werkten voor KLM Cityhopper.
Navraag bij de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) leert dat de IVW vanaf 2007 17 meldingen heeft gekregen over stank, mogelijk veroorzaakt door motorstoring of problemen in de airconditioning. ‘Er zijn 13 meldingen waarbij de bemanning of de passagiers onwel werden,’ aldus een IVW-woordvoerder.
ZEMBLA: ‘Gif in de cockpit’, op zondag 21 februari 2010 om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
Samenstelling & regie: Ton van der Ham.
Research: Simone Tangelder
Eindredactie: Kees Driehuis.
KLM-piloten onwel door stankoverlast
Afgelopen december heeft de KLM twee keer te maken gehad met zeer ernstige rook- en stankoverlast in één van haar vliegtuigen, waardoor de bemanning last kreeg van duizeligheid. De stank had zeer waarschijnlijk te maken met de giftige stof TCP, die door olielekkage in het aircosysteem terechtkomt. Bronnen binnen KLM bevestigen de olielekkage.