Hans Rolink wrote:Ja, die kant gaat het op. Minder kopen. En daar zit hem voor mij het probleem. Aantallen tellen echt. Dat heb ik een aantal pagina's geleden al betoogd. En die aantallen raken nu echt de ondergrens van een nog bestaansrecht hebbende gevechtsvliegtuigen vloot. Van die 50 kun je verwachten dat er 15 in de VS zijn voor diverse trainingsactiviteiten. Blijft over 35. Die 35 moeten alles doen; QRA, lokale en internationale oefeningen, uitzendingen naar buitenland etc.
En dan zijn we er weer: wie zegt dat we al die taken moeten doen? Misschien wat minder oefeningen in het buitenland draaien? En waarom zou je 15 kisten in de US moeten hebben vor training als je er in totaal maar 50 hebt? Beetje oversized trainingscapaciteit. Bovendien: waarom zou die trainingsunit in de US moeten staan. De trainingseenheid heeft ook jaren in NL kunnen functioneren na het Tucson tijdperk. Nadeel van alle andere types behalve de JSF is dat je niet gezamenlijk met UAVs kan opereren. Bovendien is de overlevingskans tegen een goed uitgeruste tegenstander zienderogen kleiner dan 10 jaar geleden.
Om nou te blijven doormodderenmet een type uit de jaren 70...nou nee, op zn tijd een moderner model nemen kan zeker geen kwaad, als je vooruit wilt tenminste. Met 50 JSFen kan men MI nog best uit de voeten, zeker als er wat UAVs bij worden aangeschaft. Er is al eerder betoogd: hoeveel massa deployments hebben we de afgelopen jaren nog gezien? Na Kosovo steeds 4 tot 6 kisten. En ja, dan heb je er een stuk meer nodig om te kunnen rouleren etc, maar 50 (tot 60) moet zeker afdoende zijn.
Maar wat nou echt zonde zou zijn: dat is het afschaffen van de mijnendienst, die lui doen zeker nuttig werk, ook in vredestijd.