De komende regering hier pas echt inhoudelijk vorm aan kunnen gaan geven; de aanschaf van de JSF heeft al een klap van de molen meegekregen gezien de uitstel van de 2e test JSF en het zenuwslopende proces voorafgaande aan de 1e testkist.Richard from Rotterdam wrote:Voor zover ik het terug kan vinden in de samenvatting en conclusies van het rapport, wordt met geen woord over bezuinigingen op aanschaf JSF of welke concrete bezuiniging dan ook gesproken.
Defensie kan de JSF wel willen, de regering en kamer beslissen. Als je kijkt naar de partijen en de peilingen, dan vraag ik me werkelijk af of er tot een meerderheid voor de JSF kan worden gekomen. In dat geval zijn de wensen van de luchtmacht leuk, maar is het geen gelopen koers.Trueno wrote:Ik ben ervan overtuigd dat er binnen de Staf en Minister van Defensie al zeker is dat de JSF het gaat worden, alleen voor de "buitenwereld" doet men alsof er nog alles mogelijk is...
Wat bezuinigingen betreft; het enige wat onzeker is de cijfers van hoeveel er bezuinigd moet worden, dát er bezuinigd gaat worden is zo klaar als een klontje.
Dat heeft de regering twee jaar geleden ook gedaan en toen weigerden die andere fabrikanten (op SAAB na) om te investeren in een nieuw, hoogstwaarschijnlijk kansloos, sales traject.Trueno wrote:Als de komende Kamer ballen heeft, schrijven ze de fabrikanten aan van Eurofighter, Dassault en SAAB om opnieuw hun produkten aan de Defensie aan te bieden....
Dat wordt wel vaker geopperd in dit topic, maar ik zie niet in hoe we de economie van Nederland stimuleren als we een Frans of Zweeds product kopen. Leuk dat die landen weer wat miljarden bij mogen schrijven, maar wat houden wij eraan over...Trueno wrote:Los daarvan blijf ik bij mijn stelling; als Nederland zo geil is op éénheid binnen Europese Unie, dan zijn ze bijna wel verplicht een Europees produkt te kopen (stimuleert ook de economie van Europa en dus NL)....
Yep, mee eensTrueno wrote:Als de komende Kamer ballen heeft, schrijven ze de fabrikanten aan van Eurofighter, Dassault en SAAB om opnieuw hun produkten aan de Defensie aan te bieden.... en moet er een onafhankelijke commisie komen die dit in goede banen gaat lijden, en geen invloed van "hoge pieten" binnen de Defensie die gevoelig zijn voor omkoperij.... want dat is wat ik voel bij het maar willen hebben van de JSF.
Los daarvan blijf ik bij mijn stelling; als Nederland zo geil is op éénheid binnen Europese Unie, dan zijn ze bijna wel verplicht een Europees produkt te kopen (stimuleert ook de economie van Europa en dus NL).... in plaats van steeds maar meegaan met de niet stoppende kosten verhoging rond de JSF (en die zal vast nog hoger worden...)
Volgens mij begrijp je dan het punt niet.... Het gaat om EUROPEES, niet om Nederlands. Als je een Europese eenheid wilt zijn/hebben dan zal je af en toe de eigen belangen opzij moeten zetten voor de grotere belangen. Uiteindelijk zullen wij daar echter ook van profiteren, want als wij vaker voor Europese belangen kiezen, zal dat ook terugkomen. Net als dat wanneer we niet voor Europa kiezen, we dat ook per kerende post weer terugkrijgen.SquAdmin wrote:Dat wordt wel vaker geopperd in dit topic, maar ik zie niet in hoe we de economie van Nederland stimuleren als we een Frans of Zweeds product kopen. Leuk dat die landen weer wat miljarden bij mogen schrijven, maar wat houden wij eraan over...Trueno wrote:Los daarvan blijf ik bij mijn stelling; als Nederland zo geil is op éénheid binnen Europese Unie, dan zijn ze bijna wel verplicht een Europees produkt te kopen (stimuleert ook de economie van Europa en dus NL)....
Dat hebben ze inderdaad aangeboden, maar je kunt je afvragen hoe realistisch dat hedentendage nog is. Men zou die tegenorders namelijk via de holdingmaatschappij Investor AB uitschrijven en daarin zitten bedrijven als Ericsson (zwaar verliesgevend) en Volvo (nu deel van GM, wordt verkocht aan de Chinezen).roberto wrote:SAAB biedt 100% of meer compensatieorders, lijkt mij wel erg goed voor de economie dat er voor 4,8 miljard werkgelegenheid geboden wordt, zie ik bij LM niet zo snel gebeuren.
Volgens mij heb jij het geopperde standpunt niet goed gelezen: er werd namelijk gesteld dat Europa en dus Nederland erbij gebaat is als we een Europees product kopen. Vervolgens ben ik wel benieuwd naar het verband. Ik kan weinig met de aanname dat het zich 'op de langere termijn op de een of andere manier wel terug zal betalen'.ehusmann wrote:Volgens mij begrijp je dan het punt niet.... Het gaat om EUROPEES, niet om Nederlands. Als je een Europese eenheid wilt zijn/hebben dan zal je af en toe de eigen belangen opzij moeten zetten voor de grotere belangen.
En als we uit isolationistische overwegingen niet voor Amerikaanse producten kiezen krijgen we dat ook wel op onze neus. Je kunt beter met een eerlijke afweging werken, daar kunnen op de langere termijn meer partijen mee leven.ehusmann wrote:Uiteindelijk zullen wij daar echter ook van profiteren, want als wij vaker voor Europese belangen kiezen, zal dat ook terugkomen. Net als dat wanneer we niet voor Europa kiezen, we dat ook per kerende post weer terugkrijgen.
Ja, dat doet Amerika helemaal nooit....Arjan wrote:Maar dan gaan wij dus voor Europese belangen en kopen wij bij een land dat altijd eerst zijn eigen producten verkiest!
Kost gaat voor de baat uit. Als je altijd maar voor eigen belang kiest vanuit het standpunt dat de lange termijn niet interessant is, dan kom je nooit uit je hokje.SquAdmin wrote:Volgens mij heb jij het geopperde standpunt niet goed gelezen: er werd namelijk gesteld dat Europa en dus Nederland erbij gebaat is als we een Europees product kopen. Vervolgens ben ik wel benieuwd naar het verband. Ik kan weinig met de aanname dat het zich 'op de langere termijn op de een of andere manier wel terug zal betalen'.
Simpel antwoord: ja, net zoals de Amsterdamse belastingbetaler meebetaalt aan de problemen in de Rotterdamse haven.SquAdmin wrote:De vraag is hoever je die Europese lijn uberhaupt door wilt trekken. Moeten de Nederlandse belastingbetalers bijvoorbeeld opdraaien voor de massale belastingontduiking in Griekenland? Daar help je Europa meer mee dan met de aanschaf van Gripens.
Met Franse producten, bedoel je daarmee producten uit Parijs, uit Marseille, of uit Toulouse?Coati wrote:"Europese" producten bestaan (helaas) niet, wel Franse, Zweedse, Engelse producten. Een aanschaf baseren op een ideologie is ongeveer het slechtste wat je kan doen.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more