SAR taken outsourcen is ook een discussie opzich. Aan de ene kant zeg ik doen, het is geen primaire taak van Defensie. Aan de andere kant is het SAR detachement / squadron ooit ontstaan om vliegers uit zee te redden die gesprongen waren in het primaire oefengebied, zo rond de Waddenzee.Def spreekt al langer van een SAR detachement vanaf De Kooy (dat civiel kan worden) of Leeuwarden. AB412 moeten ze gewoon afschaffen en SAR met NH90 doen.
Hmm, volgens mij speelt in Engeland een soortgelijke discussie waarbij men twijfelt aan de heldhaftigheid van civiele SAR diensten.Thijs wrote:Deze laatste taak kan natuurlijk ook uitgevoerd worden door een civiele organisatie. De olie maatschappijen hebben ook CHC? Helicopters ingehuurd om SAR taken uit te voeren vanaf De Kooy omdat de capaciteit van de Lynx ontoereikend is in geval van brand op een boor platform. Kortom het werkt wel.
Als Defensie goede contracten sluit, dan kan de primaire taak van gesprongen vliegers, daarin ook verwerkt worden.
Engeland is wel het meest vooruitstrevend met outsourcen in Europa. Maar de Engelsen zijn ook nog niet helemaal over, want de RAF heeft nog steeds SAR detachementen her en der. Bij mijn weten worden deze nog niet opgeheven / staan ze ter discussie.SquAdmin wrote:Hmm, volgens mij speelt in Engeland een soortgelijke discussie waarbij men twijfelt aan de heldhaftigheid van civiele SAR diensten.Thijs wrote:Deze laatste taak kan natuurlijk ook uitgevoerd worden door een civiele organisatie. De olie maatschappijen hebben ook CHC? Helicopters ingehuurd om SAR taken uit te voeren vanaf De Kooy omdat de capaciteit van de Lynx ontoereikend is in geval van brand op een boor platform. Kortom het werkt wel.
Als Defensie goede contracten sluit, dan kan de primaire taak van gesprongen vliegers, daarin ook verwerkt worden.
Arjan wrote:De Vliehors kan natuurlijk ook gesloten worden! Dat bespaart meteen een peperduur NH-90/AB-412 detachement. Er zijn genoeg ranges in de buurt (Nordhorn en Pampa) dus ik betwijfel of wij de Vliehors nog wel zo hard nodig hebben. Waar het overigens de laatste tijd ook al niet meer heel erg druk is.
Dan valt Leeuwarden elke logische keuze weg en vind ik zeker Iwans opmerking over de ligging van de velden in Brabant ivm met woon- /werken van de militairen een erg steekhoudend argument. Ook logistiek veel makkelijker!
Ik heb nog nooit een steekhoudend argument gehoord waarom de KLu een eigen upper area controll eenheid hebben, en uberhaupt aan luchtverkeersleiding moeten doen. In Duitsland doet DFS alles, zelfs tower. Het argument dat de militairen naar voren brengen is dat verkeersleiders (militaire) ook uitgezonden moeten kunnen worden.Dat kan makkelijk door militaire verkeersleiders bij MUAC en LVNL te plaatsen, met de nodige voorwaarden, daar hoef je niet een hele organisatie voor in stand te houden, inclusief eigen opleiding etc.Arjan wrote:Toch kan ik mij voorstellen dat ze terughoudend zijn om Nieuw Millingen en bijvoorbeeld EuroControl samen te voegen, soms moet je dingen gescheiden willen houden omdat het niet altijd militairen en burgers op dezelfde wijze over iets kan laten nadenken (er is nu al enorme ruzie over een vlag op een gebouw in Den Haag).
Ik begrijp dat iedereen argumenten bedenkt waarom "zijn" veld niet dicht zo moeten gaan maar het aantal geluidsklachten op zich zegt helemaal niets. Vaak is een select clubje mensen verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de klachten. Zie hieronder een vrij recent artikel uit het Eindhovens Dagblad.blu109 wrote:Jongens lees even de geluidshinder rapporten. Rond volkel klaagt men steen en been en als de amerikanen weggaan heeft dat veld geen bestaansrecht meer.
Bron?Coati wrote:- Alle trainers en transport naar Woensdrecht, Eindhoven sluiten als militair veld
Woensdrecht heeft een kortere baan, (zeer) kleine geluidsruimte en er mag bijna niet bijgebouwd worden. EHV sluiten als mil veld kan natuurlijk ook makkelijk, dan wordt het een civiel veld met mil medegebruik. Gewoon die trainers afschaffen en opleidingen in het buitenland doen lijkt mij een stuk goedkoper.
(Concept) aanwijzingsbesluit Woensdrecht, gebaseerd op de Luchtvaartwet (artikel 18-27 Lvw) en de daaraan voorafgaande milieueffectrapportage VLB woensdrecht ter definitieve vaststelling van de indicatieve geluidzone welke is vastgelegd in het eerste Structuur Schema Militaire terreinen uit 1986.Voor definitieve vastelling moet een aanwijzingsprocedure lopen volgens de genoemde Lvw artikelen en aangezien het aanwijzingsbesluit m.e.r. plichtig is volgens besluit MER 1994, moet milieu (en dus ook geluid) een volwaardige plaats krijgen in de afweging welke leidt to de definitieve aanwijzing. De indicatieve zone is terug te vinden in het tweede Structuurschema Militaire terreinen (deel 4).Luamax wrote:Bron?Coati wrote:- Alle trainers en transport naar Woensdrecht, Eindhoven sluiten als militair veld
Woensdrecht heeft een kortere baan, (zeer) kleine geluidsruimte en er mag bijna niet bijgebouwd worden. EHV sluiten als mil veld kan natuurlijk ook makkelijk, dan wordt het een civiel veld met mil medegebruik. Gewoon die trainers afschaffen en opleidingen in het buitenland doen lijkt mij een stuk goedkoper.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more