Thijs wrote:SAR taken outsourcen is ook een discussie opzich. Aan de ene kant zeg ik doen, het is geen primaire taak van Defensie. Aan de andere kant is het SAR detachement / squadron ooit ontstaan om vliegers uit zee te redden die gesprongen waren in het primaire oefengebied, zo rond de Waddenzee.
Deze laatste taak kan natuurlijk ook uitgevoerd worden door een civiele organisatie. De olie maatschappijen hebben ook CHC? Helicopters ingehuurd om SAR taken uit te voeren vanaf De Kooy omdat de capaciteit van de Lynx ontoereikend is in geval van brand op een boor platform. Kortom het werkt wel.
Even een paar dingen die niet zo makkelijk liggen en niet kloppen: SAR is een primaire taak van de overheid, vastgelegd in verschillende VN verdragen. Welk ander departement dan Defensie zou geschikt zijn om dit uit te voeren, ook gelet op de 24/7 eigenschappen van SAR?
De maatschappij die op kosten van de oliemaatschappijen SAR vliegt is Bristow, de reden is dat er te weinig Lynxen beschikbaar waren om een minimum dekking te garanderen. Zodra met de NH-90 wel voldoende capaciteit beschikbaar komt zal deze constructie ophouden tebestaan (is van het begin af al duidelijk gemaakt door de olieboeren).
Dus de AB412 uitfaseren is een goed plan wat mij betreft.
Die gaat er zo wie zo uit. besluit is allang genomen.