Wide body-'bezemvluchten'?

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Jeroen van Toor
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 120
Joined: 24 Sep 2005, 23:31
Contact:

Wide body-'bezemvluchten'?

Post by Jeroen van Toor »

Are there already airlines thinking about sending a wide-body to AMS instead of a normal smaller one. I think for example to AF, BA, IB, AZ, AY
I would say that those big airlines need all their big aircraft for the people, who got stuck far away in Asia, America and for the people in LHR, CDG, FRA going to far destinations etc.

rgds,
Jeroen
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: EHAM 17-04-2010

Post by Hurricane »

Jeroen van Toor wrote:I would say that those big airlines need all their big aircraft for the people, who got stuck far away in Asia, America and for the people in LHR, CDG, FRA going to far destinations etc.

rgds,
Jeroen
I agree partly with you; all routes need to start services again and come up to normal routine (might take some days to achieve).
Widebodies might fly on short routes if these are available (one advantage is that all planes 'stuck' on a field CAN recieve more maintenance then required as more time is avail, resulting in more planes that can be used for Flight Ops; sideeffect is @ outstations without propper maintenance facilities / people as these need extra attentions and organisation).

H.
Groeten,
Ron
User avatar
Boudewijn van Oirschot
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2746
Joined: 16 Feb 2007, 18:16
Type of spotter: Wat niet?
Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
Location: Tilburg, NB

Re: EHAM 17-04-2010

Post by Boudewijn van Oirschot »

Bendavid2 wrote:
patric wrote:airspace closed untilll 14.00 lt
Oke I know it is a pity but I can read that at every news site.

Are there already airlines thinking about sending a wide-body to AMS instead of a normal smaller one. I think for example to AF, BA, IB, AZ, AY.
British Airways, Lufthansa and Air France might be possible. As they have a few spare airplanes.
..the funny thing is that I was thinking the same as you a couple of hours ago, and then I realised that airlines like SAS, Iberia, Alitalia, Finnair, Aeroflot, Aer Lingus, Swiss and Austrian need there wide-bodies for other routes. If they might use it on European routes, then they will go to FRA, CDG and LHR.

But of course it is aviation, nothing is sure :)
User avatar
mipo72
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1571
Joined: 10 Nov 2003, 22:17
Type of spotter: Alles wat vliegt en een nummer heeft.
Subscriber Scramble: mipo72
Location: EHPR ( Purmerend ) EHAM ( Schiphol B-platform )

Re: EHAM 17-04-2010

Post by mipo72 »

wellicht een goed alternatief voor als ze weer mogen vliegen is de "huur van vliegtuigen" van andere airliners die nog capaciteit over hebben.

Grt,
Michel
Canon 1000D 18-55 en Canon 55-250/IS en Samsung WB500.
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!... :scramble:
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
User avatar
JS50557
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4126
Joined: 22 May 2003, 13:17
Location: Hoofddorp (Toolenburg)
Contact:

Re: EHAM 17-04-2010

Post by JS50557 »

mipo72 wrote:wellicht een goed alternatief voor als ze weer mogen vliegen is de "huur van vliegtuigen" van andere airliners die nog capaciteit over hebben.

Grt,
Michel
Ondertussen staat de halve Mojave vol dus als ze extra capaciteit nodig hebben halen ze die eerst wel terug.
User avatar
jfaltena
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3005
Joined: 09 Dec 2003, 17:08
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: jfaltena
Location: Home or @ any Airfield

Re: EHAM 17-04-2010

Post by jfaltena »

JS50557 wrote:
mipo72 wrote:wellicht een goed alternatief voor als ze weer mogen vliegen is de "huur van vliegtuigen" van andere airliners die nog capaciteit over hebben.
Ondertussen staat de halve Mojave vol dus als ze extra capaciteit nodig hebben halen ze die eerst wel terug.
Dat denk ik niet; die kisten hebben natuurlijk een tijd in de woestijn niks anders staan doen dan zandhappen; moeten die niet eerst geprepareerd worden voor ze weer in gebruik genomen kunnen worden ? En zo ja, hoeveel tijd hebben ze daarvoor nodig per vliegtuig ?

Grtz, John
Flown from / to; AMS ATH BCN CDG EFL EWR FRA GMP INV LAX LGW LHR LPL MAN RTM SFO VIE YVR YYZ ZRH
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: EHAM 17-04-2010

Post by Hurricane »

jfaltena wrote: moeten die niet eerst geprepareerd worden voor ze weer in gebruik genomen kunnen worden ? En zo ja, hoeveel tijd hebben ze daarvoor nodig per vliegtuig ?

Grtz, John
Indien deze goed 'geconserveerd' zijn is een kist met ongeveer 4 à 5 dagen weer gereed voor inzet. En dan moet deze nog terug komen uit de zandbak dus binnen een week is een redelijke tijdslijn.

H.
Groeten,
Ron
Aviatiek
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 95
Joined: 05 Feb 2008, 20:53

Re: Wide body-'bezemvluchten'?

Post by Aviatiek »

In Duitsland worden mogelijk nachtvluchten toegestaan :!:
Om alle wachtende passagier,s weer zo snel mogelijk op plaats van bestemming te krijgen.

Politiek, heeft alle deelstaten verzocht naar hun regelgeving in deze te bekijken en deze zeer soepel te hanteren

Gr. Ruud
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: EHAM 17-04-2010

Post by aviodromefriend »

Hurricane wrote:binnen een week is een redelijke tijdslijn.
Geloof niet dat dat echt zo snel kan. Dan had de KLu die DC-10 die al meer dan een jaar op Woensdrecht staat allang operationeel kunnen hebben.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: EHAM 17-04-2010

Post by Hurricane »

aviodromefriend wrote:
Hurricane wrote:binnen een week is een redelijke tijdslijn.
Geloof niet dat dat echt zo snel kan. Dan had de KLu die DC-10 die al meer dan een jaar op Woensdrecht staat allang operationeel kunnen hebben.
In mijn verhaal staat ook: indien goed geconserveerd; die DC-10 van de KLu moest geheel worden opgeknapt, gerepareerd enz. (elektro, beplating, motoren, wielen + remmen) dat is zeker geen goede converserving en dan duurd het idd een stuk langer.
Groeten,
Ron
User avatar
Bendavid2
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 455
Joined: 11 Dec 2008, 20:04

Re: Wide body-'bezemvluchten'?

Post by Bendavid2 »

Nou het gaat weer beginnen.

SIA kom maar op met "iets" grootst jullie hebben daar in SIN vast veel mensen die hier naartoe willen!
My pictures at flickr
My pictures at Airliners.net
User avatar
dj_ad
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 314
Joined: 20 Nov 2007, 13:24
Location: Den Haag

Re: EHAM 17-04-2010

Post by dj_ad »

Hurricane wrote:
jfaltena wrote: moeten die niet eerst geprepareerd worden voor ze weer in gebruik genomen kunnen worden ? En zo ja, hoeveel tijd hebben ze daarvoor nodig per vliegtuig ?

Grtz, John
Indien deze goed 'geconserveerd' zijn is een kist met ongeveer 4 à 5 dagen weer gereed voor inzet. En dan moet deze nog terug komen uit de zandbak dus binnen een week is een redelijke tijdslijn.

H.
Als volkomen leek ( en schiet me niet af) vraag ik me af of dat economisch wel zin heeft om zo'n kist
voor zo'n hele, met nadruk op hele korte periode in te zetten. Ik ga er zelf van uit dat mogelijk binnen een
week de boel weer genormaliseerd zal zijn als die ander vulkaan zich maar koest houd.
Bendavid2 wrote:Nou het gaat weer beginnen.

SIA kom maar op met "iets" grootst jullie hebben daar in SIN vast veel mensen die hier naartoe willen!
Ik denk precies te weten wat je bedoeld maar vrees geen A380 hier te zien
http://jetphotos.net/showphotos.php?userid=16298" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: EHAM 17-04-2010

Post by Hurricane »

dj_ad wrote: Als volkomen leek ( en schiet me niet af) vraag ik me af of dat economisch wel zin heeft om zo'n kist
voor zo'n hele, met nadruk op hele korte periode in te zetten. Ik ga er zelf van uit dat mogelijk binnen een
week de boel weer genormaliseerd zal zijn als die ander vulkaan zich maar koest houd.
Het is niet rendabel om een kist voor een paar dagen / weken weer uit de woestijn te trekken; een (wet/dry) lease zou dan beter voldoen (mits beschikbaar natuurlijk).

SIA zal haar 380's hard nodig hebben voor LHR, CDG, FRA, ZRH (er staan er nu 7 op SIN dus naast de EU routes en die naar Australië blijft er geen over voor een route als AMS :evil: ).

Hurricane.
Groeten,
Ron
weetje11
Posts: 13
Joined: 18 Dec 2007, 22:46
Type of spotter: ocasionaly
Location: The Netherlands, The Haque

Re: Wide body-'bezemvluchten'?

Post by weetje11 »

Ik begrijp eigenlijk (als beginner/mee-lezer op dit forum) niet waarom er nu in deze vreemde situatie niet samengewerkt wordt tussen de vervoerders onderling, dus als er op Amsterdam bijvoorbeeld 10.000 passagiers voor Madrid zijn, en 5000 voor Praag, waarom dan niet gewoon (?) even regelen dat er 20 vliegtuigen achter elkaar naar Madrid vliegen, en daar vandaan dan weer naar andere bestemmingen zodat over 4 dagen alles en iedereen op plaats van bestemming kan zijn...
(dus niet alleen je eigen 500 passagiers van Amsterdam naar Praag brengen, maar met alle maatschappijen samen overleggen, en alle passagiers samen in zo weinig mogelijk vluchten (max aantal passagiers per vlucht, grootste toestel beschikbaar etc), zo economisch mogelijk de zaken weer op gang brengen...)

(ps vergeef me mijn "kinderlijke eenvoud" als dit zo dom en onzinnig is, maar dit lijkt mij wel een mogelijke oplossing...)
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11248
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Wide body-'bezemvluchten'?

Post by Key »

In de praktijk kom je dan allerlei factoren tegen. Een voorbeeld is dat met zo'n plan veel vliegtuigen leeg rondvliegen, omdat natuurlijk niet overal evenveel pax gestrand zijn. Maar er speelt veeeel meer...
De methode die de mij'en volgen om weer op schema te komen is grotendeels het oppakken van de draad op het moment dat ze weer mogen. Door te proberen de normale dienstregeling te volgen sluiten al die duizenden stukjes van de organisatie zo snel mogelijk weer op elkaar aan.

Erik
What four words, Jimmy!?!
Post Reply

Return to “'t Praethuys”