Was is nou eigenlijk een sbs ?

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Benjamin
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 140
Joined: 22 Jul 2009, 13:30

Was is nou eigenlijk een sbs ?

Post by Benjamin »

Ik weet wel wat het doet, maar wat is het nou eigenlijk een sbs ?

Ik heb google geprobeerd maar ik heb denk ik een verkeerde zoekterm ofzo gebruikt.

Kan iemand me uitleggen of linken naar info over een sbs ?

Dank alvast :)
User avatar
canberra
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1710
Joined: 01 Dec 2004, 16:57
Type of spotter: not too bad
Location: The Hague

Re: Was is nou eigenlijk een sbs ?

Post by canberra »

SBS is an absolute essential tool for the modern number cruncher :o

For us enthusiasts SBS is a small box that receive signals from the aircrafts mode-S transponders. The transponders send data like a hexcode (that can be translated into registration), callsign, altitude, position, direction and speed. When you connect it to your computer you see the aircraft on a virtual radarscreen. (SBS is used by e.g. Casper and Radarvirtual)

Only aircraft equipped with newer ADSB transponders can be tracked with position etc. Good old transponders only gives you hexcode, *callsign and *altitude (*last two only if the is an groundstation within range (not really an issue in Europe I think))

Hope this helps. (sorry for the english, but it is most likely easier to understand than my broken dutch)
Last edited by canberra on 18 Apr 2010, 03:05, edited 2 times in total.
warbird_nl
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 115
Joined: 25 Oct 2004, 16:57
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble: warbird_nl
Location: VRIES, NL
Contact:

Re: Was is nou eigenlijk een sbs ?

Post by warbird_nl »

Google eens op SBS-1

of kijk op http://www.kinetic-avionics.co.uk/sbs-1.php
Benjamin
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 140
Joined: 22 Jul 2009, 13:30

Re: Was is nou eigenlijk een sbs ?

Post by Benjamin »

Ah dank jullie,

De zoekopdracht sbs gaf niet veel maar met sbs-1 kan ik een hoop!

:)
User avatar
Hans
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4047
Joined: 24 Aug 2002, 11:07
Type of spotter: S5 - Military & Civil
Subscriber Scramble: Yep
Location: The Net
Contact:

Re: Was is nou eigenlijk een sbs ?

Post by Hans »

Hoi,

Hou er alleen rekening mee met de term "SBS-1" in principe alleen maar de ontvanger van Kinetic bedoeld wordt. Maar omdat dit de eerste ontvanger voor hobby gebruik was, is die naam bekender geworden dan waar het eigenlijk om gaat, namelijk het "Mode S" systeem, waar in de tussentijd meer ontvangers voor zijn, of aankomen, dan deze SBS-1.

Gr

Hans
Michel
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6963
Joined: 05 Oct 2002, 16:09

Re: Was is nou eigenlijk een sbs ?

Post by Michel »

Hans wrote:Hoi,

Hou er alleen rekening mee met de term "SBS-1" in principe alleen maar de ontvanger van Kinetic bedoeld wordt. Maar omdat dit de eerste ontvanger voor hobby gebruik was, is die naam bekender geworden dan waar het eigenlijk om gaat, namelijk het "Mode S" systeem, waar in de tussentijd meer ontvangers voor zijn, of aankomen, dan deze SBS-1.

Gr

Hans
Naast de SBS van Kinetic, heb je idd ook de Radarbox van Airnav. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de mensen daarvan vinden? Iemand die zijn ervaringen met de Radarbox met ons wilt delen?
User avatar
canberra
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1710
Joined: 01 Dec 2004, 16:57
Type of spotter: not too bad
Location: The Hague

Re: Was is nou eigenlijk een sbs ?

Post by canberra »

Crizz wrote:Is it? I don't spot aircrafts flying at FL350 and then get the number of SBS.
I would still say yes! I also don't do dots, but if you have an uncommon hexcode descending into your local airport you know it is time for a visit. You are lucky enough to work on an airfield, but most of us cannot hang around the fence day after day.
Crizz wrote:My personal experiance is that SBS is not always correct!
I always think the SBS is correct, but sometimes databases used to translate the hexcodes are either wrong or outdated. You will always need to use you head and other sources as well though, especially in regards to miscodes, recent re-regs, dual use of a code, etc.

Lots of mil hexcodes are unknown, and some countries (Germany comes into mind) change the transponders between aircraft, so same hexcode can be used for several aircraft. On top of that there are still a lot of mil aircraft without mode-s transponders and therefore invisible on SBS.

If you talk civil aircraft most western aircraft are known, so if you have an updated database (with known miscodes) you will have very close to a 100% hit rate. I would say an SBS log is most likely more correct than most logs on most foras as it eliminates misreads and typos.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”