EHAM 09-05-2010 MIL off-topic

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
330/340
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3443
Joined: 21 Jan 2004, 16:38
Type of spotter: S4 Civiel en militair transport
Location: Uithoorn

EHAM 09-05-2010 MIL off-topic

Post by 330/340 »

Klein detail:

Ik houd het op de 96-0111 (cn 560-0426), in 1996 werden er geen 10.000 of meer kisten in gebruik genomen bij de USAF.
(http://www.airliners.net/search/photo.s ... humbnails=" onclick="window.open(this.href);return false;)

Nietemin een USAF kist is altijd meer dan welkom, bedankt voor de tip !!!!
Grtz, Jan
User avatar
KIER
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 758
Joined: 22 Sep 2002, 10:32

Re: EHAM 09-05-2010 MIL

Post by KIER »

Als je het dan over details hebt ;

Het is geen USAF maar US Army. En by the way........US Army kisten hebben altijd een extra 0 (sommige zeggen een O ) voor de regie staan na het fysical year.


Kier
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4658
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: EHAM 09-05-2010 MIL

Post by frank kramer »

Ah nee hè, niet weer DIE discussie... USAF en US Army toestellen worden besteld in "fiscal years"; het individuele toestel heeft een volgnummer binnen het fiscal year (belastingjaar: het jaar waarvoor het geld voor de aanschaf op de Amerikaanse begroting stond) waarbinnen het besteld is. 96-0111 is dus het 111e toestel wat tbv USAF/USAR werd besteld in FY 96. Vaak hebben deze toestellen niet deze volledige registratie op de staart, maar een 5-cijferige combinatie bestaande uit het laatste cijfer van het FY en de "laatste" vier van de individuele regi (bij fighters speelt het niet: die hebben meestal het volledige FY+ de laatste drie cijfers van de individuele regi op de staart staan). Dat betekent dat ze -de USAF en de USAR- per jaar (theoretisch) tot 9999 kunnen gaan met het bestellen van nieuwe vliegtuigen! Voor deze UC-35 is de tailcode dus 60111 (en dat zie je op de foto staan). Probleem is echter als de USAF/USAR kisten langer dan 10 jaar in dienst houden -wat tegenwoordig nog wel eens gebeurt-: 60111 kan dan staan voor 56-0111, 66-0111, 76-0111 etc. In dat geval werd er VOOR het EERSTE cijfer (dus het laatste cijfer van het FY) een "O-" gezet. US Army kisten (vooral, maar niet altijd, bij de helo's) kwamen vaak al niet eens tot het vermelden van het laatste cijfer van het FY, omdat hun individuele regi al uit 5 cijfers bestond. Ook dan werd er echter een "O-" voorgezet als het toestel ouder dan 10 jaar was geworden. De laatste jaren/decennia schijnt men daar weer van af te wijken (anders hadden we morgen de O-60111 langsgehad).

Dat gezegd hebbende: kunnen we nou niet gewoon blij zijn dat 'ie komt :roll: ?
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
User avatar
Richard from Rotterdam
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2679
Joined: 09 Aug 2004, 12:38

Re: EHAM 09-05-2010 MIL

Post by Richard from Rotterdam »

Helaas hebben US Army vliegtuigen tegenwoordig allemaal een 7-cijferig serial, in dit geval 96-00111, en bijvoorbeeld een Blackhawk 78-24385. Omdat de helikopters allemaal in opeenvolgende nummer-reeksen liepen, die sinds ik vermoed eind jaren '60 vijf cijfers na het fiscal bevatten. De fixed wing vliegtuigen hadden allemaal een zes-cijferig serial, maar dat is in verband met standaardisatie in de computersystemen van de USAr allemaal veranderd in 7-cijferige. Vandaar dat ook deze C-35 er een extra nul bij heeft gekregen. Voor de rest klopt de uitleg van Frank over de 0 of 1 vóór het fiscal. Met die verstande dat dit werd gedaan om een dubbeling in de administratie te voorkomen. Bijvoorbeeld KC-135's hebben deze toevoeging ook gehad, omdat vliegtuigen die een decennium later werden gebouwd de laatste vijf cijfers identiek hadden.
User avatar
330/340
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3443
Joined: 21 Jan 2004, 16:38
Type of spotter: S4 Civiel en militair transport
Location: Uithoorn

Re: EHAM 09-05-2010 MIL

Post by 330/340 »

KIER wrote:Als je het dan over details hebt ;

Het is geen USAF maar US Army. En by the way........US Army kisten hebben altijd een extra 0 (sommige zeggen een O ) voor de regie staan na het fysical year.


Kier
Op de foto op A.net staat op de kist United states of America.
Laat dat nou ook op veel Governement kisten staan, en met Abama aan boord is de AF-1
waarschijnlijk nog geen Army kist.
Grtz, Jan
User avatar
r.e.hendriks
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2514
Joined: 25 Nov 2002, 12:05
Type of spotter: fly-by.nl
Subscriber Scramble: 1990>
Location: Uden, The Netherlands
Contact:

Re: EHAM 09-05-2010 MIL

Post by r.e.hendriks »

330/340 wrote:
KIER wrote:Als je het dan over details hebt ;

Het is geen USAF maar US Army. En by the way........US Army kisten hebben altijd een extra 0 (sommige zeggen een O ) voor de regie staan na het fysical year.


Kier
Op de foto op A.net staat op de kist United states of America.
Laat dat nou ook op veel Governement kisten staan, en met Abama aan boord is de AF-1
waarschijnlijk nog geen Army kist.
Spijt me zeer, maar volgens mij heb jij geen flauw idee waar je het over hebt!! Als je nog even doorgaat, ga je dalijk nog beweren dat de VC-25s van Obama civiel zijn........... :? Die kist heet niet voor niets Airforce One, als Obama aan boord is. Op zijn heli's staat dezelfde tekst, en die heten Marine One, als Obama aan boord is. Volgens jou moet persé met grote letters op de kist staan of ie Army, Air Force of Navy is.

Precies was hierboven al vertelt is, hebben de US Army kisten tegenwoordig allemaal vijf cijfers na het fiscal year.
Of je nou leuk vindt of niet. Maar als jij het maar met vier cijfers wilt noteren, moet je dat zelf weten.

En weer even terugkomend op de UC-35, de US Air Force heeft helemaal geen UC-35s. Alleen de Army en de Marines vliegen met dit type.

Maar ja, noteer jij nou maar wat jij wilt..... ik neem mijn hobby in ieder geval wel serieus.

Groeten, Rob.
Last edited by r.e.hendriks on 09 May 2010, 17:58, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: EHAM 09-05-2010 MIL off-topic

Post by Key »

Die 'O', die zoals gezegd helemaal los staat van zes- of zevencijferige serials, is overigens een nul: http://www.oldwings.nl/content/o0/not_oh.htm" onclick="window.open(this.href);return false; .

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
Rob van R
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 317
Joined: 24 Dec 2008, 19:23
Subscriber Scramble: Rob van R
Location: Hoofddorp

Re: EHAM 09-05-2010 MIL off-topic

Post by Rob van R »

ff zeiken...........

Het is fiscal year, niet fyscal
Groet Greetings Rob van Ringelesteijn

Gevlogen met:B717/B727/B737/B747/B757/B767/B777/DC3/DC4/DC6/DC9/DC10/MD11/MD80/MD90/ L1011/A300/A310/A320/A330/A340/TU134/TU154/IL18/IL62/IL76/AN2/AN24/AN30/MIL2/MIL8/L188/EMB110/EMB120/EMB190/F27/F28/F50/F70/F100/CRJ200/ATR42/DHC6/BAC1-11/BAE146/CV580/CE172/CE206/CE208/SF340/R44C130[/b
Post Reply

Return to “'t Praethuys”