Forum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.
danbu wrote:iemand een idee om welke toestel het ging?
PH-HZW, maar dat kan ook de vervangende machine zijn voor deze vlucht, welke nu rond 23:00u vanavond gaat vertrekken. Grt, Eric
Ik denk dat de originele kist de PH-HZJ was.
Groeten Martijn
Op de foto van de telegraaf is te zien dat het de PH-HZM of de PH-HZW is. Foto's is van een afstand genomen en niet al te scherp. Lijkt mij in dit geval dan de PH-HZW.
Volgens de pers vliegt het betreffende toestel al weer. De APU is afgekoppeld en wordt volgende week vervangen. Tot die tijd gebruikt men een extern agregaat ipv de APU.
Derice wrote:Wat betreft dat agregraat, kreeg de vraag van iemand of die op de plek van APU werd geschroeft.
Zie het al voor me.
Is een los extern apparaat, aansluiting zit onder de romp tussen de motoren in.
Je hebt deze 'airstarter' nodig om de motor(en) op te starten...tijdens de grondtijd kan er ook een heater worden aangesloten op dit punt...moderne airstarters hebben de funktie airstarter/heater ineen...zal er technisch niet al te veel op ingaan..., maar dit apparaat gaan NIET mee de lucht in.
sebah wrote:Zondag 9 mei B772 PH-BQA moest ook terugkeren vanaf polderbaan naar de gate. Weet iemand wat was er aan de hand?
Ik stond bij de brug over het kanaal maar was op dat moment met iemand in gesprek dus lette even niet op de scanner.
Ik vroeg mij ook af waarom hij terug keerde.
Voor de geïntereseerde, de SHY190 die rond 10.45 vertrok van de 18L trok bij lage snelheid zijn neus wiel omhoog, denk rond de 50 kts.
Vervolgens raakte het neuswiel de grond weer ( was een flinke klap zover ik dat zag ) en later werd de kist airborne op de juiste snelheid.
airlinepilote wrote:Voor de geïntereseerde, de SHY190 die rond 10.45 vertrok van de 18L trok bij lage snelheid zijn neus wiel omhoog, denk rond de 50 kts.
Vervolgens raakte het neuswiel de grond weer ( was een flinke klap zover ik dat zag ) en later werd de kist airborne op de juiste snelheid.
Heb ik nog nooit gezien bij een commerciële kist.
Ik vraag me af of je met 50 knopen het voorwiel omhoog krijgt......
airlinepilote wrote:Voor de geïntereseerde, de SHY190 die rond 10.45 vertrok van de 18L trok bij lage snelheid zijn neus wiel omhoog, denk rond de 50 kts.
Vervolgens raakte het neuswiel de grond weer ( was een flinke klap zover ik dat zag ) en later werd de kist airborne op de juiste snelheid.
Heb ik nog nooit gezien bij een commerciële kist.
Ik vraag me af of je met 50 knopen het voorwiel omhoog krijgt......
Dat kan al vrij snel hoor. Ik weet ook niet precies hoe hard hij ging, kan ook harder zijn, maar heel de take off run bekeken zou ik gokken op 50 kts. Het was in ieder geval vreemd om te zien.