Luchtvaart wil 'aswolktaks'
De vulkaan onder de gletsjer Eyjafjallajökull blijkt onvermoeibaar. ANP
SCHIPHOL (GPD) – Vliegpassagiers zouden per ticket voortaan één of twee euro moeten afdragen aan een noodfonds in het geval van natuurrampen. Met deze ‘aswolktaks’ zou de schade voor luchtreizigers door onvoorziene gebeurtenissen kunnen worden gedekt.
Die suggestie wordt gedaan door de vereniging van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, vertegenwoordigd in de Barin. Hierbij zijn alle Nederlandse maatschappijen aangesloten.
Secretaris-generaal Frank Allard van de Barin zegt dat een solidariteitsheffing een goed antwoord zou kunnen zijn op de enorme schade, ontstaan door de aswolken van de afgelopen weken. Allard: ‘We zouden een financieringssysteem moeten opzetten, waarbij de schade wordt gedekt die thans op de schouders van de vliegmaatschappijen terecht dreigt te komen. Met één of twee euro per passagier heb je alle risico’s weggenomen.’
De Barin zegt het onverantwoord te vinden dat de internationale vliegmaatschappijen straks een extra last van 1,3 miljard euro zouden moeten dragen, ontstaan door aswolken van de vulkaan onder de IJslandse Eyjafjallajökull-gletsjer. Volgens Europese wetgeving draait de luchtvaart voor die extra kosten op, waardoor veel vliegmaatschappijen in problemen dreigen te komen.
Reacties
De Consumentenbond zegt in een reactie niet tegen een solidariteitsheffing te zijn, maar vindt niet dat de passagiers daarvoor moeten opdraaien. ‘Links- of rechtsom betaalt de consument of de belastingbetaler de rekening vaak alsnog’, zegt Henk Verhagen van de Consumentenbond. ‘De vliegmaatschappijen zouden zeker zelf moeten meebetalen.’
Volgens Verhagen staat het de luchtvaartmaatschappijen vrij aansluiting te zoeken bij het Calamiteitenfonds van de Stichting Garantiefonds Reisgelden. ‘Daar waren ze ooit lid van, maar daar zijn ze zelf uitgestapt.’
De Consumentenbond heeft een eerste inventarisatie gemaakt van de nasleep van de aswolk van medio april, waaruit blijkt dat de gedupeerden doorgaans slecht zijn geïnformeerd. Ruim tweederde van de klagers zegt geen informatie te hebben gekregen over hun rechten op vergoeding van verblijfskosten. Een meerderheid van de gedupeerden moest in strijd met de Europese regels zelf onderdak regelen en wacht daarvoor nog op een vergoeding.
Veel luchtreizigers zijn afwachting van de afhandeling van hun schadeclaim. De KLM schort de uitbetaling van de claims op totdat dat Europese transportministers op 24 juni duidelijkheid scheppen over de vraag wie aansprakelijk is. De KLM hoopt dat de schade wordt betaald uit een Europees noodfonds, waarin een kleine 2,5 miljard opgepot is. ‘We moeten dit niet uitvechten over de rug van de passagiers’, zegt een woordvoerder van de maatschappij.
Transavia heeft de indieners van schadeclaims een brief geschreven, waarin wordt aangegeven dat afhandeling vanwege de drukte zeker enkele weken gaat duren. Ook deze KLM-dochter wil afwachten hoe de discussie over de aansprakelijkheid verloopt.
De verzekeraars hebben intussen aan begin gemaakt met de uitkering van schadeclaims, die zij overigens in een later stadium bij de luchtvaartmaatschappijen zullen deponeren.
De Europeesche, één van de grootste reisverzekeraars, zegt ‘we zullen de verzekerden niet aan hun lot overlaten’. Het Verbond van Verzekeraars zegt nog geen beeld te hebben van aantallen gedupeerden en hun claims. Wel is volgens Jan-Willem Wits van het Verbond duidelijk wie er uiteindelijk zal moeten betalen: ‘Ook de politiek vindt dat de claims ook bij overmacht bij de luchtvaartmaatschappijen thuishoren. Wij beseffen dat er onduidelijkheid is over de juridische uitleg, maar we willen de verzekerden in elk geval niet in de kou laten staan.’
bron:de stentor
groetjes petra