Naar aanleiding van de gewijzigde behoefte wordt al enkele jaren met de fabrikant NHIndustries onderhandeld over een aanpassing van het contract uit 2000. Deze onderhandelingen verlopen moeizaam. Eind mei 2009 zou NHIndustries een offerte overleggen. Defensie heeft de offerte uiteindelijk begin 2010 ontvangen en deze bleek hoog te zijn. Daarnaast is het nog niet duidelijk of het aanbod voldoet aan alle eisen zoals gesteld door Defensie. Momenteel onderzoekt Defensie de alternatieven om in de behoefte te kunnen voorzien.
Hierover zal de Kamer in het voorjaar van 2011 met de beleidsbrief worden geïnformeerd.
Hm, misschien een aantal toestellen die niet worden aangeschaft, en daarvoor een ander type in de plaats?
Verder staat er ook in dat er dit jaar nog een derde toestel zou moeten worden geleverd.
s
Wie heeft er een update van de NH90 aanwezigheid op De Kooy.
N-088: in Italy?
N-102: in Italy?
N-110: at De Kooy? seen waiting for maintenance 8-9-2010
N-164: at De Kooy? seen waiting for maintenance 8-9-2010
N-175: at de Kooy, active, flew 10-3
N-195: at De Kooy, arr 25-3
CSX81730: at De Kooy? arr 07-3
Op het ogenblik vliegen de Hotel90 en Windmolen 05.
De 90 staat weer aan dek(13.35Lt.) en de 05 heeft een kikker aan de hoist.
Ook nog vliegend,de Orange formation(262 & 266)
Last edited by boeij on 30 Mar 2011, 14:07, edited 3 times in total.
Correctie Henk: Hotel90 CSX81730 for circuittraining and Windmill05 N 175 for hoistex at area A.
@ Piet: Naast deze 2 staan er N110, N 164 & N 195.
De CSX81730 gaat binnenkort weer terug naar Italie en de eerstvolgende welke afgeleverd wordt is de N 102.
Piet Luijken wrote:s
N-088: in Italy?
N-102: in Italy?
N-110: at De Kooy? seen waiting for maintenance 8-9-2010
N-164: at De Kooy? seen waiting for maintenance 8-9-2010
N-175: at de Kooy, active, flew 10-3
N-195: at De Kooy, arr 25-3
CSX81730: at De Kooy? arr 07-3
Hoi Piet, de officiele regi aanduiding is (dankzij de inspanningen van SH-14D) N 195 (zonder streepje, met spatie)
Volgens de nieuwsbrief van Den Helder Airport van oktober zouden er volgens huidige planning aan het eind van dit jaar zes toestellen op de Kooy moeten staan.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
De N102 zou eind oktober afgeleverd moeten worden.
Verrassende wending, men is momenteel gestopt met SAR trainingen vanwege problemen op dit gebied en de slechte beschikbaarheid van operationele kisten om op te trainen.
Is dit de eerste stap naar een doorstart van 303sqn met 3 Cougars??
Voor evacuatie van gewonden vanaf offshoreplatformen is de NH-90 in mijn ogen ook een tikkeltje te zwaar aangezien de meeste platformen een helideck hebben met een d-value van 9.3 of 9.6 ton.
Voor evacuatie van gewonden vanaf offshoreplatformen is de NH-90 in mijn ogen ook een tikkeltje te zwaar aangezien de meeste platformen een helideck hebben met een d-value van 9.3 of 9.6 ton.
Er is weer goed nagedacht door al die slimme mensen bij de luchtmacht.
Als je een nieuwe heli wil inzetten voor SAR taken dan bekijk je toch eerst wat de randvoorwaarden zijn. Het kunnen landen op een boorplatform lijkt me zo'n randvoorwaarde.
The empty weight of the NH90 is 6.400kg
The usefull load is 4.200kg
Internall fuel capacity 2.035kg
If the maximum weight on a oil platform is 9.600kg the usefull load, landing on the platform will be 3.200kg.
So a crew of 5 (5x100kg incl equipment)
3.200 - 2.035 - 500 = 665kg
Average weight of a wet saved person 100kg. 6 up to 7 can be saved
And during the rescue mission the weight gets less and less.
6 or 7 souls saved is always more than a Lynx can carry.