Brandstofplanning

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Brandstofplanning

Post by B767-300ER »

angel77 wrote:"After all was cleared the pilot requested to return to the pier because he was below critical fuel level."

Are they leaving EHAM towards SMJP so critical that only after aborted take off and engines idle already are under critical fuel level ?

What if fuel level is becoming low during cruising and no divertion airport is close by ?
Je haalt 2 dingen door elkaar.
De minimum hoeveelheid brandstof die je meeneemt (critical fuel level) is de brandstof voor de vlucht, plus voor het stuk van bestemming naar je alternate, plus een minuut of 20. Bij een rejected take-off en even stationair draaien kom je al snel onder dat minimum, Als het brandstof onder het kritische nivo (critical fuel level) komt, betekend dat dat jeniet meer aan bovenstaande voorwaarde voldoet. Het betekent niet dat je dan de plaats van bestemming niet meer zult bereiken, maar je hebt dan wellicht niet genoeg meer om door te vliegen naar je alternate. JE mag dan dus niet meer vertrekken. Hoop zo eea duidelijk te hebben gemaakt voor je.

Critical fuel level is niet voor het vliegen van A naar B, maar critical fuel level is voor het vliegen van A naar B, eventueel door naar C (alternate)en dan nog 20 min
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Lars
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 280
Joined: 08 Sep 2002, 12:41
Subscriber Scramble: Lars
Location: EHAM

Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Lars »

30 minutes on a jet..

and i don't think he is mixing things up.

planning your fuel uplift critical is in principle the most economic thing to do. carrying extra fuel adds weight so you need to burn even more fuel to carry the extra fuel.

but what counts is not the actual amount of fuel onboard, but the expected amount of fuel at destination.
because those are legal requirements. In this case, he burned so much fuel on the ground that the expected amount at destination became below required.
if during cruise the expected amount at destination is below legal amount there are a lot more options than a diversion.
i.e. lower speed, burns less fuel, so you usually will have more fuel at destination.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by B767-300ER »

Lars wrote:30 minutes on a jet..

.
I stand corrected :oops:

And about the minimum fuel at destination. That must me fuel to the alternate plus 30 min.
Am I right?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Starbucks
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 495
Joined: 10 Mar 2008, 20:27
Type of spotter: Female (Cabin) Crew
Subscriber Scramble: Starbucks
Location: Hillegom, Netherlands
Contact:

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Starbucks »

B767-300ER wrote:
Lars wrote:30 minutes on a jet..

.
I stand corrected :oops:

And about the minimum fuel at destination. That must me fuel to the alternate plus 30 min.
Am I right?
Still not completely :P

List of fuel types:

Taxi Fuel (taxi to runway, usually a fixed number stated in Standard Operating Procedures if i'm correct)
Trip Fuel (Fuel from A to B, Take-off --> Climb --> Cruise from TOC to TOD --> Descend --> Landing)
Contingency Fuel (5% of trip fuel, 3% in case of Enroute Alternate, this is fuel to compensate for situations like higher fuel consumption than planned etc...)
Fuel to Alternate (Diversion fuel, consists of Missed approach procedure --> Climb --> Cruise --> Descend --> Landing at Alternate)
Final reserve fuel (30 minutes of holding at 1500 ft for a jet, 45 minutes for prop)
Aditional fuel (Subject to Captains decision)

This makes your block fuel.

Some rules, from the moment you start burning your final reserve fuel you have to declare a low fuel emergency.

This is a list out of my bare head, for the exact names and definitions I'll have to look it up in my books :oops:
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Brandstofplanning

Post by Key »

Interessant vanuit ATC-oogpunt: '(low) fuel emergency' bestaat niet officieel, het heeft geen status. Een emergency call is PAN-PAN of MAYDAY, dat zijn de keuzes. Pan call is vaak het meest toepasselijk bij brandstofprobleem. Waar mogelijk zal ATC na informeren (zonder pan-pan of mayday) wel helpen, maar met plotseling slecht weer of een geblokkeerde baan zijn er bij een flink veld meteen tientallen kisten 'low on fuel'. Er zijn dus maar twee kreten waarmee je dan echt voorrang krijgt, en die moeten uiteraard gegrond zijn.

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Post Reply

Return to “'t Praethuys”