Magnetische declinatie

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
topgun1984
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2007, 06:45
Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
Location: Gorinchem
Contact:

Magnetische declinatie

Post by topgun1984 »

Otto wrote:Na de baanwerkzaamheden heeft de Kooy baan RWY 03/21, dit komt door magnetische variatie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetische_declinatie
Aan de hand van deze toch wel opzienbarende feit toch maar een losse topic gestart ivm het volgende.

Gebeurd het vaker dat runways hun nummers veranderen??

Moeten als de ene baan nu andere nummers krijgt de andere vliegvelden niet volgen??? vind het een beetje raar... Waarom wel bij dit vliegveld? maar niet toen de runways van Gilze onder handen zijn genomen...

Iemand die hier meer over kan uitleggen?


Grtz,

TG1984
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
Image
Spine24
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1711
Joined: 09 Oct 2003, 16:46
Location: PALO

Re: Magnetische declinatie

Post by Spine24 »

Is op Leeuwarden ook gebeurd, jaren geleden. Runway 28-10 is nu 27-09.
Naar ik meen op Schiphol ook met de westelijke banen. 19-01 naar 18-36, of vergis ik me nu vwb AMS?
User avatar
Otto
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6809
Joined: 30 Oct 2002, 20:02
Subscriber Scramble: Otto
Contact:

Re: Magnetische declinatie

Post by Otto »

In het geval van EHKD lag de magnetische variatie altijd tussen 035-040 en werd afgerond naar 040 (RWY 04). Door minimale veranderingen ligt deze nu meer tussen 030-035 en wordt afgerond naar 030 (RWY 03).
User avatar
phkza
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2260
Joined: 21 Nov 2005, 22:38
Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!

Re: Magnetische declinatie

Post by phkza »

Schiphol heeft de rwy 19/01 inderdaad niet zo heel lang geleden gewijzigd. Weet niet meer precies, maar langer geleden dan 15 jaar schat ik het niet...

Edit: het was in 2003.
User avatar
Slijfie
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 782
Joined: 23 Sep 2002, 13:14
Subscriber Scramble: Slijfie
Location: Hillegom
Contact:

Re: Magnetische declinatie

Post by Slijfie »

Op Valkenburg gebeurde hetzelfde halverwege of eind jaren 80: 06-24 werd 05-23. Later ging ook de dwarsbaan om 17-35 werd 16-34.
Duidelijk geen zeldzame gebeurtenis!
User avatar
ebauer
Moderator
Moderator
Posts: 12084
Joined: 14 Jul 2004, 18:58
Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
Location: Amersfoort, NL

Re: Magnetische declinatie

Post by ebauer »

Bedoelen ze DAT nou met een loopbaan? :lol: :worship:
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
HvH
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 111
Joined: 16 Jun 2009, 10:19
Type of spotter: S2

Re: Magnetische declinatie

Post by HvH »

OK, interessante gebeurtenis. Wat ik me nu nog afvraag: Is de variatie in een groot aantal jaren steeds groter, of is de functie van de tijd en plaats (zie quote hieronder) op en neergaand?
Wikipedia link uit eerste bericht: De variatie heeft een eigen waarde en een eigen teken. In navigatie is geen sprake van + of - teken maar gebruiken de beroepsmensen, maar ook bijvoorbeeld de pleziervaarders, de indicatie O (oost) of E (east) voor het plus teken en de indicatie W (west) voor het min teken. De waarde vinden we terug op variatiekaarten of in de kompasrozen van zeekaarten. De waarde is veranderlijk als functie van de plaats en de tijd.
gr,
HvH
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Magnetische declinatie

Post by aviodromefriend »

phkza wrote:Schiphol heeft de rwy 19/01 inderdaad niet zo heel lang geleden gewijzigd. Weet niet meer precies, maar langer geleden dan 15 jaar schat ik het niet...
Volgens mij was dit gedaan ter gelegenheid van de ingebruikname van de Polderbaan. In ieder geval moesten ze toen al aan de gang met de aanduidingen van de Zwanenburgbaan (L en R moesten C worden), toen hebben ze het meteen maar helemaal goed gedaan toen ze toch bezig waren.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Spine24
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1711
Joined: 09 Oct 2003, 16:46
Location: PALO

Re: Magnetische declinatie

Post by Spine24 »

aviodromefriend wrote:Volgens mij was dit gedaan ter gelegenheid van de ingebruikname van de Polderbaan. In ieder geval moesten ze toen al aan de gang met de aanduidingen van de Zwanenburgbaan (L en R moesten C worden), toen hebben ze het meteen maar helemaal goed gedaan toen ze toch bezig waren.
Dit is onzin natuurlijk!
verdiep je even in de materie, is best interessant.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Magnetische declinatie

Post by aviodromefriend »

Spine24 wrote:Dit is onzin natuurlijk!
verdiep je even in de materie, is best interessant.
Verdiep je even in de kaartjes van Schiphol voor en na de ingebruikname van de Polderbaan en de verschillen. (Wacht wel even op je excuses)
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Spine24
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1711
Joined: 09 Oct 2003, 16:46
Location: PALO

Re: Magnetische declinatie

Post by Spine24 »

aviodromefriend wrote:
Spine24 wrote:Dit is onzin natuurlijk!
verdiep je even in de materie, is best interessant.
Verdiep je even in de kaartjes van Schiphol voor en na de ingebruikname van de Polderbaan en de verschillen. (Wacht wel even op je excuses)
Excuses kun je krijgen hoor, bij deze.
Ik bedoelde gewoon dat deviatie niets te maken heeft met verbouwingen. Kijk maar naar De Kooy en andere voorbeelden, denk dat die post van Oscar wel duidelijk is.

Beetje hetzelfde als Beethoven die gaat regeren, gaat ook nergens over, doet hij toch niet.
Hans Rolink
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1568
Joined: 07 Sep 2002, 22:53
Type of spotter: F4.5
Subscriber Scramble: Hans Rolink
Location: The North of the Netherlands
Contact:

Re: Magnetische declinatie

Post by Hans Rolink »

Misschien ten overvloede; de magnetische noord-en zuidpolen vallen niet samen met de geografische. De geografische polen geven de draaiingsas van de aarde aan. Het aardmagnetisch veld echter heeft polen die liggen op resp. 82.3°N 113.4°W en 63.5°S 138.0°E (situatie 2005). Die polen verplaatsen zich door allerlei veranderingen in het stromingspatroon van het vloeibare metaal in de aardkern over het aardoppervlak en knap snel ook, enkele tientallen kilometers per jaar. Nog gekker is dat de magnetische polen niet exact tegenover elkaar liggen, het scheelt maar liefst zo'n 500 km.
Je kompas wijst met zijn eigen zuidpool dus naar het magnetische noorden wat dus niet stil ligt. De baannummers zijn geen nummers, maar globale kompasrichtingen. 09 betkent ongeveer 90 graden, dus alles tussen 85 en 94 graden. Als de afwijking tussen de globale richting en de werkelijke richting te groot wordt, moet de baanrichting opnieuw worden gedefinieerd.
Dit alles heeft dus niks te maken met een nieuw aangelegde baan of zo, maar wordt misschien samen met de verbouwing gedaan omdat je dan alles mooi in een keer kunt doen.

Hans.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Magnetische declinatie

Post by Key »

Hans Rolink wrote:wordt misschien samen met de verbouwing gedaan omdat je dan alles mooi in een keer kunt doen.
Zeer zeker! Het samenvallen van die twee is dus absoluut geen toeval maar een bewuste planning. Baannummers zijn gerelateerd aan de magnetische koers maar ze zijn er geen direkte functie van (in de trant dat ze onmiddellijk veranderen als de heading 'door de vijf graden gaat'). LFPG heeft bv. twee banen 08 en twee banen 09, om ze uit elkaar te houden, en die zijn toch echt alle vier parallel. Dit is niet ongebruikelijk.

De verandering van de variatie is voor praktische doeleinden per gebied constant en staat ook op de kaart, bv. "VAR 1° W 2005, ANNUAL RATE OF CHANGE 6' E". Dit komt van de EHAM aerodrome chart, en de variatie hier is nu dus slechts 0,5°W.

Erik

[edit] Ff voor de zekerheid: wat Otto en anderen uitleggen als basis klopt uiteraard. Daar kan, mag en zal echter om operationele redenen soepel mee omgegaan worden.
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
Gerard
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3941
Joined: 25 Feb 2007, 20:00
Subscriber Scramble: Jawohl
Location: 9.9NM NE of Büdingen AAF (closed)

Re: Magnetische declinatie

Post by Gerard »

Hans Rolink heeft het m.i. perfekt uitgelegd :respect:

Eén opmerking v.w.b. het volgende:
Hans Rolink wrote:09 betkent ongeveer 90 graden, dus alles tussen 85 en 94 graden.
Om het plaatje kompleet te maken - hoewel het om uitzonderingen gaat, zijn er ook situaties waar een baannummer deze logica niet volgt!

Er schiet me één voorbeeld te binnen:
Frankfurt, RWY 25L, 25R en 26L, allemaal met een magnetische richting van 249° (stand JAN2008).

25L en 26L zijn één en de zelfde baan, maar de threshold van ILS 26L is 1500m verschoven t.o.v. 25L, om parallelle landingen op 26L en 25R toe te staan.
Dit is de zogenaamde HALS/DTOP (High Approach Landing System/Dual Threshold OPeration) procedure. Een goede uitleg vind je hier.

Groet,
Gerard

Edit: sorry, ik ben nog niet helemaal wakker, want ik zie dat Key hierboven ook al een voorbeeld noemde :oops:
.          |
          /O\
\_______[|(.)|]_______/
  o   ++   O   ++   o
Post Reply

Return to “'t Praethuys”