Op 480mm om precies te zijn. (300 x 1.6)Leech wrote:Ik heb een 7D, dus samen met de 300 zit ik dan op 420mm, als ik het goed begrijp
@ bvdboomenbvdboomen wrote:Dag Leech, los van het feit dat ik niet weet wat voor mm's je nodig hebt op Leeuwarden, kan ik je wel vertellen over mijn research naar dezelfde mm's als hierboven besproken.
Ik heb uitgebreid de recensies van de 100-400 doorgenomen en ik kom tot de conclusie dat de kwaliteit van de lens overall exemplarisch is. Je moet er blijkbaar geluk mee hebben een goede te treffen. Wat wel opvalt is dat de meesten zeggen dat ie tegen de 400mm soft wordt. En daar willen we 'm nou juist voor hebben nietwaar? Toch wordt de lens veel gebruikt, dus zo slecht zal het allemaal niet zo zijn, waarschijnlijk als je het diafragma een stop dicht gooit.
Parallel aan mijn research over de 100-400 ben ik de mogelijkheid gaan bekijken om mijn 300mm f/4.0 IS uit te breiden met een 1.4 extender. Dit heb ik hands-on kunnen uitproberen met een extender van een vriend. Ik moet zeggen, de geweldige scherpte van de 300mm wordt er zeker niet minder op met een 1.4 extender!
Ik zelf ben dan ook van plan om een relatief goedkope 1.4 extender te kopen om mijn 300mm uit te breiden naar liefst 420mm f/5.6. Ik heb dan een lens die zich misschien net niet kan meten met een native 400mm f/5.6 maar ik heb dan wel 420mm én IS. Let wel, op een 1.6 crop camera heb je dan 672mm. En f/5.6 is over het algemeen voldoende voor luchtvaartfotografie. We knijpen zelfs nog maar dat is met de 300mm/1.4 extender combinatie niet nodig voor wat betreft de IQ.
En dan nog even over primes (lenzen met een vast brandpuntafstand). Het is een gegeven dat deze altijd zichtbaar scherper zijn dan een zoom omdat in een prime geen compensatie gemaakt hoeft te worden voor de bewegende lensgroepen. Met een prime moet je inderdaad anders fotograferen. We spreken dan ook van een "voetzoom" lens. Nu is dat niet altijd mogelijk maar in dat geval kun je er dan nog voor kiezen om de extender er tussen uit te halen.
Mijn ervaring met een 300mm is, dat ik de vliegtuigen in de landing prima kan framen maar een bankende F16 is dan niet te doen. Ik hoop dat met de 1.4 extender te kunnen tackelen.
Hhhhmmm, geen AF meer, is dus ook niet echt een optie. oke thanks, gaan we op zoek naar een ander alternatief.Leech wrote:Indien je van een 2.0 extender gebruik maakt wordt de minimum diafragma 8.0 en dat betekend dat je op nagenoeg alle Canon's (behalve de 1D series) de autofocus verliest. IS werkt nog wel als het goed is. Optische kwaliteit schijnt wel achteruit te hollen...
Iwan, op zich heb je ook helemaal gelijk hoor. Maar heb momenteel een Nikon D200 met o.a. een 80-400. Nou heeft Nikon een 1.5 factor zoals je waarschijnlijk al wel wist, dat komt dus ook op een goeie 600MM, en toch heb ik daar af en toe te kort aan inderdaad (vind het sowieso geen toplens, maar dat even terzijde).......Het gaat voornamelijk om shots, over de runway heen geschoten, banking aircrafts en opnamen tijdens airshows............in dat soort situaties kan ik wel wat extra MMtjes gebruiken, hebben jullie dat nooit dan? Die 400MM/2.8 is neem ik aan de voorloper zonder IS? ff uit nieuwsgierigheid, wat wil je daar voor beuren?Iwan Bogels wrote:Effe kijken.....
300mm x 1.4x extender x 1.6x crop camera = 672 ouderwetse milimeters
En dat is niet genoeg ?
Ik heb nog wel een 400mm / f2.8L voor je te koop. Die kun je combineren met een 2.0x extender, waardoor je een 800mm / f5.6 krijgt, en als je die op je EOS zet dan krijg je het equivalent van een 1260mm lens met behoud van AF. Is dat wat ?
En dan te bedenken dat je in de jaren 80 al een stoere vent was met een 200mm lens !
Succes met je zoektoch naar een geschikt alternatief,
Iwan
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more