Forum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.
Incident: KLM Cityhopper F100 near Amsterdam on Aug 17th 2010, electrical problems
By Simon Hradecky, created Tuesday, Aug 17th 2010 20:28Z, last updated Tuesday, Aug 17th 2010 20:28Z
A KLM Cityhopper Fokker 100, registration PH-OFM performing flight WA-1537/KL-1537 from Amsterdam (Netherlands) to Durham Tees Valley,EN (UK),
was climbing out of Amsterdam when the crew reported electrical problems, levelled off at FL180 and subsequently returned to Amsterdam's runway 27 for a safe landing 32 minutes after departure.
Deze twee dingen hadden niets met elkaar te maken. VOS 1 melding was voor een net gelande kist op de Polderbaan. Taxiend op de rijbaan Victor werd mogelijk brand in 1 van de motor gezien. Het rondje wat men 's ochtends rijdt langs de 06-24 is volgens mij standaard. De kazerne (Post Rijk) uit, langs de 06-24, langs het S-platform en dan weer terug.
angel77 wrote:Bedankt voor de duidelijke info Martijn. Groetjes Theo
Graag gedaan.
Kleine toevoeging op mijn eigen verhaal: stel dat 1 van de drie brandweer posten (Post Vijfhuizen, Post Sloten of Post Rijk) er uit moeten voor een vliegtuig brand bestrijding melding, dan gaan de andere twee posten zich 'strategisch' opstellen. Zodat het hele airside gedeelte weer gedekt is.
SPL wrote:Deze twee dingen hadden niets met elkaar te maken. VOS 1 melding was voor een net gelande kist op de Polderbaan. Taxiend op de rijbaan Victor werd mogelijk brand in 1 van de motor gezien.
Om het verhaal van de OFM even te verduidelijken. De kist had een Engine Driven Generator die stuk was. Hiermee mocht men vliegen als de APU ook tijdens de vlucht zou draaien waardoor er, naast de andere Engine Driven Generator (er zijn er twee aan boord) en tweede electrische bron is. De APU stopte er tijdens de vlucht ook mee en het gevolg hiervan dat je stuk aan de grond staat na de eerst volgende landing. Aangezien er geen maintenance beschikbaar op de bestemming heeft men besloten terug te keren naar Schiphol. Je kan er dus gewoon mee doorvliegen alleen sta je stuk na de landing.
Incident: KLM Cityhopper F70 near Amsterdam on Sep 1st 2010, air conditioning problems
By Simon Hradecky, created Thursday, Sep 2nd 2010 10:11Z, last updated Thursday, Sep 2nd 2010 10:11Z
A KLM Cityhopper Fokker 70, registration PH-KZV performing flight WA-1749/KL-1749 from Amsterdam (Netherlands) to Luxembourg (Luxembourg), stopped climb at FL230 after the crew reported air conditioning problems and returned to Amsterdam for a safe landing about one hour after departure.
A replacement Fokker 70 registration PH-WXD reached Luxembourg with a delay of 100 minutes.
Ik zag net een Airbus van Alitalia volgens mij omstreeks 1720lt (ben ik niet zeker van) boven leiden al met zijn gear eruit... hij zat ook vrij hoog poor planning of iets anders? gr
Heb ff Casper gecheckt, komt rond die tijd een Alitalia vanuit het zuiden, (AZ132) dus het lijkt een gewone inbound te zijn.
Verklaring voor het gear kan zijn dat hij nog te hoog zat om netjes de glideslope te pakken en dus zoveel mogelijk weerstand probeert te creëren om sneller uit de lucht te "donderen".
Vanmorgen is de TFL411 rond 535 vertrokken vanaf de polderbaan om direct erna (5.50) weer ta landen op de kaagbaan.
Iemand de reden? De KLM 588 heeft daardoor zelfs wat langer in de lucht moeten hangen.