Schuifdak Fokker S-11 tijdens start/landing

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Schuifdak Fokker S-11 tijdens start/landing

Post by ssb-spotting »

Beste mensen,

Wie kan mij het antwoord geven op de volgende vraag:

Waarom moet het schuifdak van de Fokker S-11 open zijn tijdens de start en landing?

Toen ik vandaag mijn foto's eens zat door te kijken kwam ik een foto tegen die ik laatst heb gemaakt, van de cockpit van een Fokker S-11.
In de cockpit zit boven de instrumenten een rode sticker met de tekst "Bij starten en landen schuifdak open"

Hieropvolgend de vraag, of dit bij vergelijkbare toestellen ook geldt (Dan denk ik aan bijvoorbeeld de T-6 Taxan / Harvard, die met een zelfde
soort schuifdak rondvliegen.

alvast mijn dank voor uw aandacht :)
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
LV84
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 139
Joined: 04 Jun 2008, 10:43

Re: Schuifdak Fokker S-11 tijdens start/landing

Post by LV84 »

Dit heeft te maken met eventuele noodgevallen, volgens mij is het verplicht gesteld vanuit de typecertificering of zo. Stel dat er tijdens de start of landing eentje op z'n dak beland is het makelijker om eruit te komen of eruit gehaald te worden. Ik geloof dat dit met meerdere types met schuifdak is. zal er wel iets mee te maken hebben dat het dak kan blokkeren of zo. maar dat weet ik niet zeker.
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: Schuifdak Fokker S-11 tijdens start/landing

Post by ssb-spotting »

Dit is inderdaad een optie waar ik aan dacht. Maar aangezien ik niemand op ideeën wilde brengen en een inbreng van iemand wilde afwachten wordt mijn vermoeden wel bevestigd. Het is wel erg logisch... dank je wel!
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4496
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: Schuifdak Fokker S-11 tijdens start/landing

Post by Alpha Kilo One »

Niet alleen als het ding op z'n dak ligt, maar bij elke calamiteit stap je gewoon makkelijker uit.

gr.

Ronald
"Nix bliev wie it es"
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Schuifdak Fokker S-11 tijdens start/landing

Post by aviodromefriend »

Misschien dat het in het begin helemaal off-topic lijkt, maar toch:

Ik heb ooit een TV programma gezien van iemand die onderzoek deed naar zijn vader in WOII en hoe die was omgekomen bij de landing met een Spitfire. (Kist was omgeslagen.)

Die man dacht dat de grote reden van het omkomen was dat het dak open stond, en als het dicht zou zijn geweest dit de piloot (in dat geval dus zijn vader) had beschermd. In het kader van dat onderzoek (vast geholpen door het feit dat er TV camera's bij waren en de totale niet-publiciteitsschuwheid van een bepaald persoon) werd hij op Paleis Soestdijk ontvangen door Prins Bernhard. Deze vertelde dat het verplicht was om met een Spitfire met open dak te landen omdat dit het zicht op de baan veel makkelijker maakte.

Ik ken de precieze zichtlijn niet die een vlieger in een S-11 die op de grond staat heeft, maar omdat het wel een staartwiel heeft, zou het misschien een zelfde reden kunnen hebben?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: Schuifdak Fokker S-11 tijdens start/landing

Post by ssb-spotting »

Een hele nuttige toevoeging wat ook zeker een optie zou kunnen zijn!
Prins Bernhard was mijn buurman vroeger, maar helaas kan ik het hem
niet meer vragen! (Paleis Soestdijk is bij mij om de hoek ;))
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
Post Reply

Return to “'t Praethuys”