Ah, zo ken ik er nog wel een paar. Ik vind dat de kwaliteit èn kwantiteit erg achteruit gegaan is. Want het dichtstbijzinde militaire veld met operationele NF-5'en zit hier 2.500 km vandaan en dat is nou eenmaal MIJN referentiekader voor 'leuke kisten'Iwan Bogels wrote:aviodromefriend wrote:In ieder geval mis ik Eindhoven en mijn thuisveld De Kooy in dit rijtje.Nee hoor, goed lezen.... Melsbroek, Bierset, Bentlage, Koksijde en Keulen-Bonn staan er bewust ook niet tussen...Iwan Bogels wrote:Als je binnen 500 km van Utrecht een beetje aardig militair vliegveld zoekt.....
Weet niet precies welke jaartelling je aan deze generatie hangt maar de kisten zoals de genoemde Tornado worden ook snel geschiedenis (zeker nu er in Duitsland ineens 100 verdwijnen en er 80 overblijven) en deze gaan de goede ouwe tijd in als je ze begint te missenCoati wrote: En vergeet ook niet: voor onze "generatie" zijn we ook steeds verder en verder gegaan. Als je al die verslagen leest in de meest exotische oorden, tsja, dan is het niet gek dat je in Duitsland nog opgewonden raakt van een Tornado, die je al 25 jaar ziet rondvliegen.
Werd er door Hurricane, terecht, op gewezen dat wij nu ook nog steeds met Al-III vliegen. De Fokker 50 uit dienst is en de Lynx en AB-412 ook spoedig het toneel verlaten. Ja is wel zo, maar nu zie je nog ze nog. In 1990 nam het aantal vliegende F-5'en ook al flink af! Anders zou het 7 om 9 zijn. Nog steeds een vooruitgang. En straks komt er een overgangsperiode bij naar een nieuwe fighter (als ie er ooit nog komt, maar daar is een andere discussie).Arjan wrote:En tja, om eerlijk te zijn. Onze luchtmacht is heden meer gevarieerd dan bijvoorbeeld in 1990;
Toen hadden wij bijvoorbeel 8 types vliegen ;
PC-7
Bo-105
Al-III
Lynx
P-3C
Fokker 27
NF-5
F-16
Nu in 2010 hebben wij 12 Types....goed de Fokker 50 gaat eruit, of is dat zelfs al en de Lynx zal ook snel volgen...;
PC-7
F-16
Cougar
AH-64
CH-47
Fokker 50
C-130
KDC-10
Gulfstream
AB-412
NH-90
Lynx
Alleen hadden wij van alles meer..........., blijft schrijnend. Zeker als je naar de inkrimping van de luchtmachten om ons heen kijkt. Valt mij nog steeds op trouwens dat Spanje nog steeds zo een grote luchtmacht heeft!
Ik woon zelf ook in de buurt van Leiden, en dan is Schiphol nog wel te fietsen, duurt minder dan anderhalf uur als je even doortrapt.Stratofreighter wrote: Valkenburg? Het dichtstbijzijnde vliegveld voor een jongen/puber uit de omgeving Leiden is nu Schiphol, en dat fiets je niet "even".
Heb dat gevoel nog steeds. Kan zo 50 landen opnoemen waar ik nog een keer naartoe wil.Iwan Bogels wrote:Soms wist je van gekkigheid niet waar je naartoe zou gaan, zoveel aanbod was er voor de liefhebber.
Ik denk dat de leeftijd wel mee valt hoor, de NTM valt op schooldagen.. niet iedereen kan of mag spijbelen om dit soort vliegfeestjes bij te wonen.SquAdmin wrote:Ik denk dat de hobby wel voort zal bestaan, maar door minder mensen beoefend zal worden (en dan heb ik het over mil spotten). Tekenend waren de wachtrijen bij de NTM: de poortjes waren in leeftijdscategorieen verdeeld en het werd akelig duidelijk hoe weinig jonge aanwas er is. Daarmee zijn we een vergrijzend gezelschap dat heel langzaam uitsterft...
mailman wrote:Zelf ben ik begonnen met spotten tijdens (of beter gezegd: door) de TAM ' 84 op Gilze-Rijen. Dat was nu precies zo'n oefening waarvan je nu zou willen dat ze weer terug zouden komen. En als ik zo eens terugkijk in mijn boekje waren er dagen waarop een dagje tienertoer + fietsen naar Wildenrath en Brüggen meer kisten opleverde dan de gemiddelde open dag tegenwoordig...
Snipes wrote:Bij mij is het allemaal veel minder geworden, eigenlijk nog maar het bezoeken van een aantal airshows(die straks ook een jaar wordt overgeslagen bij de KLu). Bij mij heeft het ook te maken met mijn persoonlijke situatie. Verhuizen, samenwonen, ander werk, een kindje, een hond, noem maar op. Er is dus voor mij veel minder tijd om de hobby uit te oefenen(daarbij ook nog eens andere hobby's).
Het fanatiek spotten is bij mij ook daardoor minder geworden. Maar ook het feit dat gewoon een dagje naar een veld "in de buurt" niet meer de moeite waard is, heeft daartoe bijgedragen
SquAdmin wrote:Ik denk dat de hobby wel voort zal bestaan, maar door minder mensen beoefend zal worden (en dan heb ik het over mil spotten). Tekenend waren de wachtrijen bij de NTM: de poortjes waren in leeftijdscategorieen verdeeld en het werd akelig duidelijk hoe weinig jonge aanwas er is. Daarmee zijn we een vergrijzend gezelschap dat heel langzaam uitsterft...
Stratofreighter wrote:Veel huidige enthousiastelingen zijn opgegroeid "op fietsafstand van" een vliegbasis -of vliegveld. Daar hebben ze al op jonge leeftijd "the bug" te pakken gekregen. En ze hoefden er weinig voor te doen om hun "begeerte te voeden". En dan heb ik het nog niet eens over "de concurrentie" van computerspelletjes, internet en andere al dan niet multimediale bezigheden. Kortom, leuk dat de huidige al dan niet "(jong)volwassenen" met een redelijk gevulde beurs nu veel verder kunnen reizen dan vroeger, maar de hen opvolgende generatie gaat nu niet echt uit de verf komen...
Laat ik beginnen met mijn eigen referentiekader. Ik ben in 1981 als 13 jarig knulletje begonnen met de hobby. De eerste maanden was ik na schooltijd regelmatig langs het hek van mijn lokale vliegveldje Valkenburg te vinden, en daar stonden toen nog regelmatig vele leeftijdsgenootjes te kijken. Eigenlijk behoorde het gros van de groep tot de tieners, waarvan de meesten op de fiets naar het veld toe kwamen, en een enkeling met de brommert. Ik denk dat er maar een handje vol Valkenburgers was die over een eigen auto kon beschikken. In het begin van de jaren '80 was een dagje Wildenrath een echte trip, en iets waar je lang naar uit kon kijken. In de zomer was de Tienertour uitermate populair, en slechts een select groepje ging de sloot over om in Engeland naar Greenham Common of Mildenhall te gaan voor de airshows en het bezoek aan wat operationele velden.Arjan wrote:Ben het er mee eens dat de hobby alleen maar meer gaat vergrijzen, maar ik denk dat het voorbeeld van computerspelletjes en andere technologie daar misschien toch wel meer mee te maken heeft. Ik merk al sinds 1990 dat er steeds minder jongeren langs het hek gaan staan.
Coati wrote:Aantallen zijn (in dit deel van de wereld) afegenomen, maar diversiteit van wat er te zien is, is alleen toegenomen. Sinds begin jaren 90 een heel oostblok. Leuk dat er in de jaren 80 zoveel kisten in het oostblok stonden, maar die kon je toch niet zien! Nu kan je er tenimste heen en zo nu en dan zien we iets onze kant op komen. Oefeningen met Israeliers of kisten uit India? Was ondenkdaar 20 jaar geleden.
Als je de twee bovenstaande quotes zo leest zou je bijna denken dat het vroeger minder was dan nu, maar dat wil ik bestrijden. Het hoogtepunt van de variëteit ligt waarschijnlijk ergens tussen 1990 en 1995, toen de poorten naar het Oostblok open gingen en het westen nog op de sterkte van de koude oorlog opereerde. Maar die tijden liggen al 15 jaar achter ons! Na het einde van de koude oorlog werden de westerse types uit de jaren 70 in rap tempo wegbezuinigd of bijna universeel vervangen door F-16's, Tornado's en Mirage 2000's. Maar ook in het Oostblok ontstond een andere situatie en werden de luchtmachten bijna gedecimeerd. Veel leuke types zijn daar in rap tempo bijna helemaal uitgestorven, zoals de MiG-21, An-12, MiG-23 en Su-25, en westerse types zoals de F-16, C-130 en de Gripen deden er hun intrede in veel kleinere aantallen.evhest wrote:De toegenomen variëteit is wel een goed punt. Vorig jaar stond ik op Dijon toch aardig te genieten van de Saoedi's en laatst ook op Kecskemet van de Israelis. Daar hoefde je jaren geleden toch niet mee aan te komen, los van een verdwaalde Saoedische Tornado op Fairford.
Coati wrote:Vergeet ook niet dat de mogelijkheden om verder te reizen gigantisch is verbeterd en goedkoop is geworden. In mijn begindagen was het ondenkbaar om voor een paar tientjes een vliegtuig te pakken naar de UK, Zwitserland of Italië, dat kan nu wel. Dus een nieuwe generatie moet vliegtuigen van wat verder halen, maar heeft ook de mogelijkheden. Kijk maar waarom busreizen vrijwel niet meer bestaan, bijna iedereen heeft eigen mogelijkheden om ergens te komen.
Hurricane wrote:Nee, er blijven nog steeds classic types vliegen maar je moet er meer naar gaan zoeken. De toegankelijkheid blijft in veel gevallen gewaarborgd en via het internet kan je bijna alles in detail voorbereiden (via google earth kan je je plek letterlijk uitstippelen en dan de chase en hunt voor de movements en lokale condities), de eerder genoemde spottersdagen komen ook steeds meer naar voren. Verder stimuleerd dit juist weer tot nieuwe trips naar voorheen ondenkbare landen.
pjotrtje wrote:Er zullen altijd liefhebbers zijn! En één daarvan ben ik. Niet meer elke zomervakantiedag op de fiets naar Soesterberg, maar gelukkig zit ik nu de situatie dat ik andere prioriteiten heb, en geniet ik van een dagje Tiger Meet (F-16's overal) al was het alleen maar omdat het geluid "instant vakantie" betekent... En ben ik maanden vantevoren al nerveus als ik een spottersvakantie met mijn vrouw en zoon aan het voorbereiden ben. Want ook al heb ik al veel gezien, gewoon op een nieuw veld staan is leuk (al heb je al die F-16's daar al gezien toen ze nog op Hahn, Ramstein, Spang of Torrejon stonden)!
Voor veel gepassioneerde hobbyisten is de speeltuin zo groot als de aardbol. Met een goede baan kunnen we het ons veroorloven om op trip naar Japan te gaan, een oefening in Brazilië bij te wonen of basisbezoeken in de States aan te vragen. En ook om even op en neer naar Marseille of Athene te vliegen om lokale open dagen te bezoeken is voor velen tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld. Maar ja, we moeten wel, want na 10, 20 of in mijn geval bijna 30 jaar heb je nieuwe uitnodigingen nodig om de hobby spannend te houden. Nu gaat dat nog goed, maar hoe gaat het straks als heel Europa op z'n militaire luchtvloten aan het bezuinigen is ?Stefan wrote:Kan zo 50 landen opnoemen waar ik nog een keer naartoe wil.
Op de eerste vraag, ja dat vrees ik inderdaad ook. Ik probeer het nummers schrijven te vuur en te zwaard te verdedigen, maar helaas is het bijna vechten tegen de bierkaai. Als ik zie hoe vaak er hele topics met (middelmatige) foto's van een open dag hier gepost worden, maar geen enkel verslag, dan weet ik wel hoe laat het is.Iwan Bogels wrote:Het schrijven van deze tekst zet me nog wat verder aan het denken. Ik heb het idee dat de digitale fotografie voor velen een flinke impuls in de hobby is geweest. Heb ik het goed als ik concludeer dat er binnen de hobby langzaam een verschuiving plaatsvindt van nummers naar foto's ? En is het dan zo dat de digitale boom binnenkort uitgewerkt raakt en het aantal beoefenaars van onze geliefde hobby weer verder terug loopt ?
Goed punt maar hier komt (buitenland) politiek ten sprake en de gevoeligheid van respectievelijk Israel en China op defensie gebied zorgen voor een goede mediastilte. Israel is tricky vanwege het EU-lidmaatschap van Roemenië vs de blijvende controversie van de IDF & China en Turkije is geen gelukkige combinaitie vanwege de sneer die word gegeven naar de VS (die juist extra terrein probeerd te winnen op Turks grondgebied / van hier uit verder het M-O in en wellicht nog belangrijker; de grootste bedreiging van de USA krijgt hier een first-hand experience in state of the art equipment van Amerikaanse makelij dus dat ligt gevoelig.Iwan Bogels wrote:Dat gebrek aan informatie is iets van alle tijden, want wie wist er iets van Israelische CH-53's in Roemenie dit jaar en van Chinese Su-27 Flankers en MiG-29 Fulcrums in Turkije enkele weken geleden ?
Wil ik bij deze alvast mijn plek in het reservaat aanvragen (het is idd zoals je zelf al aangeeft; de aanhouder trekt aan het langste eind ondanks dat er steeds meer obstakels komen)Iwan Bogels wrote:De huidige harde kern binnen de hobby wordt langzaam kleiner en de jaarlijkse aanwas is op één hand te tellen. We worden nog net geen zeldzame verschijning, maar de status van bedreigde soort zit er wel aan te komen. Met steeds minder beoefenaars en een steeds groter territorium krijgen we de komende jaren nog best een paar mooie kansen, en kunnen de volhouders nog wel even genieten van deze mooie hobby. Maar wat dan ?
(vanuit mijn visie gezien als foto-persoon, altijd al geweest, bekeken) De betekenis van een opgeschreven nummer is voor de intimie van betekenis terwijl je met een foto iets blijvends in handen hebt en je tig jaar later hier nog eens naar kan terugkijken; visualisatie werkt beter met een foto ipv een nummertje & als je het goed doet heb je op een foto de nummers en sqn's in 1-klap-er-bijIwan Bogels wrote:Heb ik het goed als ik concludeer dat er binnen de hobby langzaam een verschuiving plaatsvindt van nummers naar foto's ? En is het dan zo dat de digitale boom binnenkort uitgewerkt raakt en het aantal beoefenaars van onze geliefde hobby weer verder terug loopt ?
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more