Alsof het gaat om hoeveel een vastgesteld aantal toestellen gaat kosten...
Er is een bepaald budget toegewezen en daar mogen toestellen (plus wat er allemaal bijhoort) voor gekocht worden. Het sommetje wordt niet vast aantal toestellen * stuksprijs = op te hoesten bedrag, maar vastgesteld bedrag / stuksprijs = aantal aan te schaffen toestellen. (Bron: KLu personeel.)
Aangezien we nog niet weten hoe hoog de stuksprijs werkelijk wordt waarvoor Nederland de JSF mag aanschaffen (in tegenstelling tot de Gripen NG) is ieder aantal niet meer dan speculatie.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Maximaal vijftig tot zestig F-35's haalbaar voor Nederland
25-10-2010
AMSTERDAM - De Koninklijke Luchtmacht (KLu) krijgt niet de geplande 85 Lockheed Martin F-35’s, maar hooguit vijftig of zestig van deze gevechtsvliegtuigen. Dat meldt De Telegraaf maandag (25 oktober). In de Tweede Kamer zou een meerderheid tegen de aanschaf van 85 zogenoemde Joint Strike Fighters (JSF) zijn.
PVV heeft liever dat er maximaal 56 F-35’s worden gekocht, terwijl de linkse oppositie van PvdA, SP en GroenLinks de plannen voor de aanschaf van het moderne vliegtuig helemaal van tafel zien verdwijnen. D66 vindt 85 toestellen eveneens te veel.
Het geplande aantal is te hoog omdat er bij Defensie flink in het budget moet worden gesneden. Bovendien wordt de F-35 duurder dan in de plannen begroot was.
Is het niet zo dat de beslissing over de aankoop pas door een volgende kabinet gemaakt wordt?
Beetje voorbarig dan om nu al stellig te melden hoeveel er niet zullen komen.
Ja, vond ik ook vreemd. Maar het kan om andere redenen wellicht al nodig zijn om een aantal af te nemen toestellen als uitgangspunt te definieren (onderhandelingstraject, begrotingen, voorbereidingen voor in gebruikname, etc.)
ehusmann wrote:Is het niet zo dat de beslissing over de aankoop pas door een volgende kabinet gemaakt wordt?
Beetje voorbarig dan om nu al stellig te melden hoeveel er niet zullen komen.
Erwin
Ligt er aan hoelang deze blijft zitten
De Hollandse nuchterheid leerde ons al eerder dat als er max. 50-60 kunnen komen de richtlijn op ongeveer 40 komt te liggen.
SquAdmin wrote:Ja, vond ik ook vreemd. Maar het kan om andere redenen wellicht al nodig zijn om een aantal af te nemen toestellen als uitgangspunt te definieren (onderhandelingstraject, begrotingen, voorbereidingen voor in gebruikname, etc.)
Campagne starten voor de volgende verkiezingen mis ik nog in jouw rijtje.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
ehusmann wrote:Is het niet zo dat de beslissing over de aankoop pas door een volgende kabinet gemaakt wordt?
Beetje voorbarig dan om nu al stellig te melden hoeveel er niet zullen komen.
Erwin
Ligt er aan hoelang deze blijft zitten
De Hollandse nuchterheid leerde ons al eerder dat als er max. 50-60 kunnen komen de richtlijn op ongeveer 40 komt te liggen.
Je bedoelt dat als alles lekker snel gaat, ook de volgende de keuze nog niet zal maken.....
Kijk, de Turken gaan volgend jaar 100 F-35A JSFen bestellen en hebben zich al gecommit voor die 100, alsdus de defence procurement secretary. Er komen mogelijk nog 20 toestellen bij om vanaf een schip te opereren, maar Eurofighter heeft ook nog een klein kansje om die laatste order binnen te slepen...
Dus na Australie, Canada, Israel en de VS wordt Turkije dan al het 5e land dat de JSF zou gaan aanschaffen.
Mijn Turks is niet veel meer dan het ooit geweest is, dus ik begrijp niets van het artikel. Maar zeg je nu dat de Turken een carrier willen aanschaffen??
SquAdmin wrote:Mijn Turks is niet veel meer dan het ooit geweest is, dus ik begrijp niets van het artikel. Maar zeg je nu dat de Turken een carrier willen aanschaffen??
Komen een paar beschikbaar in Engeland .
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Het lijkt erop dat ze een soort LPD willen aanschaffen a la US Marines/Italianen/Spanjaarden, maar ik weet het ook niet precies. Vaag plan en volgens mij ook iets voor de lange termijn.
Edit:
Even googlen en ja hoor, een berichtje uit 2009:
Turkey has also stated that a Light Aircraft Carrier project (15,000tons) will soon follow the above acquisitions. It is said that Turkeys Aircraft Carrier will be something similar to Spains Príncipe de Asturias (R-11).
Het blijkt dat ze al ruim tien jaar bezig zijn met een studie om een kleine carrier aan te schaffen, en dat dit het laatste jaar wat serieuzere vormen aan begint te nemen.
Pentagon May See Higher F-35 Costs, Delays Up to Three Years
Lockheed Martin Corp.’s F-35 Joint Strike Fighter, the Pentagon’s costliest program, may see more price increases and new schedule delays of as much as three years, two government officials familiar with the matter said.
Defense Secretary Robert Gates is scheduled to be briefed tomorrow on new cost and schedule assessments for the F-35 and other aircraft, said the officials, who requested anonymity because details aren’t public. Software, engineering and flight difficulties are greater than expected, the officials said.
The projections are based on a preliminary analysis of test and production data, the officials said. The F-35 “Technical Baseline Review” is being prepared for an in-depth examination of the $382 billion JSF program, set for Nov. 22 by the Pentagon’s Defense Acquisition Board, the officials said.
“Another delay to the JSF would be negative to Lockheed’s revenue profile on the program,” Robert Stallard, an analyst at RBC Capital Markets in New York, said in a note to clients. Suppliers at risk include United Technologies Corp.’s Pratt & Whitney, said Stallard, who advises holding Lockheed.
New delays and higher prices would add to the struggles in development and combat testing of the F-35, which is more than four years behind schedule. Designed for missions including bombing and aerial combat, the JSF will be used by the Air Force, Navy and Marine Corps.
“It’s premature to discuss anything,” said Cheryl Irwin, a Pentagon spokeswoman. John Kent, a spokesman for Bethesda, Maryland-based Lockheed Martin, said the company was preparing a comment.
Briefing for Gates
Tomorrow’s briefing with Gates will draw in part on a review prepared by the F-35 program manager, Vice Admiral David Venlet, who won’t be present, the officials said. When finished, his review will disclose broad ranges of potential expense growth, they said.
Gates “is engaging in a broader tactical-aircaft discussion of which the Joint Strike Fighter is obviously an important piece,” a spokesman, Geoff Morrell, said in an e- mailed statement.
The $50 billion development phase may cost as much as $5 billion more, and Pentagon analysts now estimate the JSF may be as much as 1 1/2 times more expensive to maintain than the warplanes it will replace, according to preliminary estimates in Venlet’s review, the officials said.
Different Models
Slippage in the JSF’s timetable may be as much as one year for the Air Force and Navy versions and two to three years for development of the Marine Corps model capable of short takeoffs and landings, the officials said.
The potential increases would be on top of changes unveiled this year by the Pentagon: a 13-month extension to the current development phase to November 2015, shifting of $2.8 billion in production funds for continued research and delaying the purchase of 122 jets to beyond 2015.
“How many more reviews will Gates have to hear before he acknowledges the F-35 is an unaffordable failure?” said Winslow Wheeler, a program critic who is director of the Washington- based Straus Military Reform Project. “The F-35 is rapidly becoming a millstone around his neck.”
Lockheed rose 18 cents to $71.47 at 4:02 p.m. in New York Stock Exchange composite trading. The shares have fallen 5.1 percent this year.
The JSF review is part of the preparation for the Defense Department’s fiscal 2012 budget, which is scheduled to be released in February. Long-range Pentagon plans call for requesting 45 aircraft in fiscal 2012, 71 in 2013, 90 in 2014 and 113 in 2015.
2011 Plan
Congress hasn’t completed work on the fiscal 2011 defense budget in which the Pentagon requested 43 aircraft.
The House of Representatives’ defense bill approved funding for all 43 planes while limiting spending to 30 aircraft pending Pentagon certification that the JSF meets certain test parameters.
In its measure, the Senate Appropriations Committee cut $1.5 billion and 10 aircraft from the Pentagon’s request, saying, “Production has not moved as quickly as previously planned and has not kept pace with scheduled increases.”
The full Senate hasn’t acted on the request.
Bloomberg, Nov 1, 2010 Nov 1, 2010 9:46 PM GMT+0100
Het volledige artikel is erg interessant. Klein stukje van de inhoud.
“WIKI” STYLE ESPIONAGE LANDS $300 BILLION DOLLAR SUPER-PLANE PLANS
By Gordon Duff STAFF WRITER/Senior Editor
“Another spy disaster like Pollard, shoved under the rug too long due to pressure from the powerful Israeli lobby.”
On April 21, 2009, the Department of Defense announced the theft of 1.5 terabytes of data on the F-35 Joint Strike Fighter, the platform meant give the United States and her allies air superiority for the next 40 years. In a flash, all that was gone, $300 billion dollars of funding down the drain, every system, defense, offense, stealth, everything needed to build one or shoot it down, all gone. Day one, China was accused but it wasn’t China, it wasn’t Iran, it wasn’t Pakistan. The theft left a clear signature, one identical to the data Wikileaks has been receiving, sources inside the Pentagon repeating the actions of Israeli-Soviet spy, Jonathan Pollard. As vital as the F-35 is to America’s defense, Pollard’s triumph on behalf of Soviet Russia and Israel dwarfs the current espionage coup.
Mooi citaat
The stolen data on the F-35 covers more than simple materials but all jamming and other defensive systems and performance characteristics. Air defense systems can now be tuned specifically to find only the F-35 if so required.
Hoe het ook zal zijn.... feit is dat de eerder genoemde aantal van 85 never nooit zullen komen naar Nederland..... en bij 50 of minder toestellen kan je jezelf gaan afvragen of het dan nog wel rendabel is om twee vliegbasis operationeel te houden
Ben er zeker van dat die discusie er zeker gaat komen binnen de 10 jaar!!!