Yup!
B-73: Gecrasht bij het hoveren op vliegbasis Soesterberg. Vlieger is niet gwond geraakt, maar enkele omstanders wel.
Volgens mijn info omdat de sticklock nog geplaatst was, daardoor werd de vlieger gehinderd in het maken van uitslagen met de cyclic stick. Dit heeft geleid tot een modificatie waarbij de sticklocks voor de cyclics werden verwijderd. Meer aanvullende informatie is welkom.
B-65 Na het raken van een aantal bomen gecrasht bij Ibbenburen (D). Twee bemanningsleden niet gewond geraakt.
Naar mijn info niet gecrasht, maar heeft hij een geslaagde voorzorgslanding gemaakt. Echter, bij het bergen is het misgegaan. Al hangend onder een Duitse CH-53 is hij gaan koppeltjeduikelen en kwam hij ondersteboven in de sling te hangen. Daardoor moesten ze de kist op zijn kop op de grond zetten waardoor hij w/o is geraakt. Mochten hier aanvullingen op zijn, dan hoor ik dat ook graag.
Van de B-46 heb ik nog wel een krantenartikel uit het AD van 04-02-1992:
Ik dit krantenartikel wordt gesproken van 2 kisten onherstelbaar beschadigd, klopt dit wel? Aangezien ik 1x Bo-105 w/o kan vinden op die bewuste datum. Wel is de B-41 zwaar beschadigd geraakt bij dit voorval, maar is later opgelapt en weer in actieve dienst genomen. Of was de 41 één van de 6 kisten die schade opliep? Zo ja, welke kist is er dan nog meer afgeschreven? Meer beeldmateriaal is ook welkom.