Rel tussen stewardessen

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
fan31

Rel tussen stewardessen

Post by fan31 »

Stewardessen van KLM staan op hun achterste benen over plannen om een kleine tweehonderd rode collega's van Martinair prachtige nieuwe functies binnen KLM te geven.

Het stopzetten van de vakantievluchten van Martinair dreigt daarmee tot een opstand te leiden bij de stewardessen van KLM.

"De pursers en stewardessen van KLM pikken dit niet. Velen van hen wachten door de crisis al jaren op promotie en zien nu een groot aantal collega's van Martinair er plots tussenschuiven", aldus cabinevakbond VNC. Veel KLM'ers staan letterlijk op hun strepen en vinden dat de Martinair-mensen blij moeten zijn dat ze überhaupt allemaal onderdak krijgen en niet op straat komen.

De VNC en FNV staan daarmee lijnrecht tegenover vakbond De Unie, die juist knokt om zo veel mogelijk rode stewardessen met behoud van functie en senioriteit naar KLM over te hevelen. "Je kunt het niet maken dat een grote groep weer bijna helemaal onder aan de ladder moet beginnen. Het voorstel van de KLM-directie is daarom juist een goede eerste stap", zo stelt de bond.

KLM zelf wil op dit moment niet inhoudelijk op de discussies ingaan, omdat deze nog in volle gang zijn. "Ons doel is en blijft dat we de familie bij elkaar willen houden. Maar we gaan nu niet in op wat de bonden allemaal roepen."

De uiterst lastige puzzel zal komende weken nog tot stevige onderhandelingen leiden nu Martinair half januari al de eerste van haar vier Boeings afstoot. De discussie over de circa honderd piloten verloopt daarentegen opvallend soepel, nu deze groep waarschijnlijk integraal kan overstappen naar de - wel doorvliegende - vrachtvloot van Martinair.

Behalve onder het personeel wordt in de reiswereld met spanning afgewacht wat KLM volgend jaar met de eindigende Martinair-routes gaat doen. De maatschappij heeft al aangegeven dat het vluchten naar Florida en Cuba zal overnemen. Maar heeft nog steeds niet bevestigd dit ook in Kenia, Mexico en de Dominicaanse Republiek te zullen doen. Touroperators als Oad en Neckermann, die voor veel verre reizen nu afhankelijk zijn van Martinair, willen daarover snel duidelijkheid.

bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/8317 ... sen__.html

groetjes petra
Maartje
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 204
Joined: 20 Aug 2010, 11:49

Re: Rel tussen stewardessen

Post by Maartje »

Dat was te verwachten.
User avatar
phkza
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2260
Joined: 21 Nov 2005, 22:38
Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!

Re: Rel tussen stewardessen

Post by phkza »

Tsja, wat moet je hier nu van vinden?

Enerzijds logisch dat de KLM'ers niet blij zijn met nog meer concurrentie op senior posities. Aan de andere kant kun je de collega's van MP natuurlijk ook niet in de kou laten staan.

Denk dat de beslissing om beide pools samen te voegen onder dezelfde senioriteitsvoorwaarden het beste plan is, hoe zuur ook voor mensen die al lang op een promotie wachten.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Rel tussen stewardessen

Post by aviodromefriend »

phkza wrote:Tsja, wat moet je hier nu van vinden?

Enerzijds logisch dat de KLM'ers niet blij zijn met nog meer concurrentie op senior posities. Aan de andere kant kun je de collega's van MP natuurlijk ook niet in de kou laten staan.

Denk dat de beslissing om beide pools samen te voegen onder dezelfde senioriteitsvoorwaarden het beste plan is, hoe zuur ook voor mensen die al lang op een promotie wachten.
En volgens mij is het zo ook volgens de geest en letter van de Nederlandse wetgeving. Martinair is en was al een tijdje van KLM, dan neem je in dit soort gevallen je arbeidsverleden gewoon mee van MP naar KL.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Rel tussen stewardessen

Post by ehusmann »

"Meestal" of in elk geval vaak worden bij overnames (of outsourcing) zogenaamde ´fenced´ afdelingen gecreëerd in het begin. De nieuwe mensen komen in die afdeling, met al hun senioriteit en voorwaarden. Ze ´stelen´ op die manier dus niet de baantjes waar anderen recht op menen te hebben. Gedurende een bepaalde periode (2 jaar bijvoorbeeld) kunnen ze daar blijven, of kunnen ze via normaal verloop het bedrijf instromen. Na die periode worden de afdelingen dan gewoon samengevoegd en meestal is het dan allang geen probleem meer.
In dit geval zou dat volgens mij ook best kunnen, door de Martinair crews in eerste instantie dedicated in te zetten op bijvoorbeeld de nieuwe A330s. Nemen ze ook geen plekken van andere in en heb je dus ook geen gezeur zoals bovenstaande.

Erwin
Image
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Rel tussen stewardessen

Post by pjotrtje »

aviodromefriend wrote:En volgens mij is het zo ook volgens de geest en letter van de Nederlandse wetgeving. Martinair is en was al een tijdje van KLM, dan neem je in dit soort gevallen je arbeidsverleden gewoon mee van MP naar KL.
Zelfs al was MP niet van KL geweest: de Wet Overgang Van Onderneming heeft daar heel heldere spelregels voor.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5535
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Rel tussen stewardessen

Post by cHabu »

pjotrtje wrote:
aviodromefriend wrote:En volgens mij is het zo ook volgens de geest en letter van de Nederlandse wetgeving. Martinair is en was al een tijdje van KLM, dan neem je in dit soort gevallen je arbeidsverleden gewoon mee van MP naar KL.
Zelfs al was MP niet van KL geweest: de Wet Overgang Van Onderneming heeft daar heel heldere spelregels voor.
En dat horen de VNC en de FNV ook te weten...
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Silvester
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 147
Joined: 24 Aug 2008, 06:15

Re: Rel tussen stewardessen

Post by Silvester »

Tja .. wat zal ik hier nou verder eens over zeggen ..

Bron = Televaag , sorry Telegraaf

Dit artikel zegt niets over de feitelijke kwaliteiten en inzet van KLM personeel dan wel niets over de kwaliteiten en inzet van Martinair personeel.
Dit artikel ( en reakties van 'lezers' ) zegt wel alles over de manier waarop de Telegraaf het publiek van nieuws voorziet.
Reakties van 'lezers' zeggen alles over wat voor publiek de Telegraaf weet te trekken.

Ik neem het maar met een korreltje .. nee de hele wintervoorraad (strooi) zout.

Zoals Erwin ( Ehusman ) het verwoordt zal het een geleidelijk proces worden, allerminst reden tot een rel.
Maar een rel dat is dan weer wat de lezers van Telegraaf erg leuk vinden , en wat de Telegraaf zijn lezers wil verkopen.
User avatar
Mr. Pringles
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 112
Joined: 05 Oct 2005, 21:41
Subscriber Scramble: Mr. Pringles
Location: EHAA FIR
Contact:

Re: Rel tussen stewardessen

Post by Mr. Pringles »

Ik ben het met Erwin eens. Ex-MP'ers/MP-sters aannemen met hun senioriteit, etc., maar in geval van promotie hebben KLM-ers/-sters voorrang omdat, ik heb het ergens gelezen maar weet niet meer waar, de promotie bij de KLM langer op zich laat wachten dan bij MP. Totdat de club van de KLM-ers/-sters op zijn en dan pas ex-MP'ers/-sters aan de beurt zijn. Maar geen idee hoe dat in elkaar steekt.

Toen er bekend werd dat MP ging stoppen met haar pax-vluchten, is er door de KLM gezegd (ik meen door dhr. Y. de Haan :?:) dat de stewards/stewardessen van MP moe(s)ten solliciteren bij KLM of Transavia en dat ze niet moe(s)ten verwachten dat ze kunnen overstappen van het rode uniform in het blauwe of groene uniform.

Grtz Mr. P.

edited 2 times
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
nick777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 360
Joined: 27 Jan 2008, 16:50
Subscriber Scramble: nick777

Re: Rel tussen stewardessen

Post by nick777 »

phkza wrote:Tsja, wat moet je hier nu van vinden?

Enerzijds logisch dat de KLM'ers niet blij zijn met nog meer concurrentie op senior posities. Aan de andere kant kun je de collega's van MP natuurlijk ook niet in de kou laten staan.

Denk dat de beslissing om beide pools samen te voegen onder dezelfde senioriteitsvoorwaarden het beste plan is, hoe zuur ook voor mensen die al lang op een promotie wachten.

Vergeet ook niet dat er al 2 jaar geen aannames meer zijn geweest vanuit buiten KLM. Waardoor die mensen die als laatst zijn toegetreden al 2 jaar lang het minst senior zijn. Wat zonder economische crisis natuurlijk ook helemaal niet aan de orde was geweest. Met dan natuurlijk doorlopende aannames.
User avatar
Piet Luijken
Moderator
Moderator
Posts: 3946
Joined: 27 Dec 2003, 14:19
Subscriber Scramble: Piet Luijken
Location: Amstelveen

Re: Rel tussen stewardessen

Post by Piet Luijken »

Er is besloten dat martinair cabine per 1 feb 2011 in dienst kan komen bij de KLM als eenbander en onderaan de senioriteitslijst. Hierna zal een deel gestationeerd worden bij martinair tot het einde van de passagiersvluchten.

[ Post made via Mobile Device ]
Greetings,

Piet Luijken
Scramble Editor
User avatar
marcel32us
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 999
Joined: 10 Feb 2005, 11:50
Type of spotter: Alles wat vliegt, als er maar een motor aan zit.
Subscriber Scramble: marcel32us
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Rel tussen stewardessen

Post by marcel32us »

Silvester wrote:Ik neem het maar met een korreltje .. nee de hele wintervoorraad (strooi) zout.
Da's toch ongeveer het zelfde? :mrgreen:
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Rel tussen stewardessen

Post by streep »

Totaal onbegrijpelijk !
Pursers met jaren ervaring als een bander plaatsen, en in korte tijd het salaris daar naartoe bijstellen.
Door de toename van vloot en netwerk, die redelijk gelijk is aan de toename van het rode-personeel, lopen de blauwe meisjes echt geen vertraging op.
Sterker nog door de toevoeging van die nieuwe toestellen die komen voor de MP-routes, zullen er dus blauwe meisjes gaan door stromen naar hogere functies. Zij 'pikken' eigenlijk de baantjes van de Martinair collegas !!

Streep
User avatar
OA152
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 92
Joined: 10 May 2005, 10:57
Location: Amsterdam-West

Re: Rel tussen stewardessen

Post by OA152 »

Nou, daar valt wel wat op af te dingen...het had even anders moeten lopen en MP passage was failliet geweest. De MP'ers mogen, van die kant bekeken, blij zijn dat ze tegen redelijk gunstige voorwaarden mogen instromen en door kunnen blijven vliegen.

Wel onderaan beginnen, maar volgens mij wel met behoud van hun salaris én zonder selectie.
Denk dat er menig KLM éénbander en afgewezen sollicitant wat voor over zou hebben om voor een (MP) pursersalaris te gaan vliegen...:-)

Maar het verlies van senioriteit zal een aantal mensen pijn doen. Van een aantal andere MP'ers hoop ik dat ze het geduld zullen hebben om te wachten op (nieuwe) promotiekansen tot ze weer zijn (purser ICA) waar ze nu al zijn bij MP.

Overigens loopt de strijd over de positie van de overtollige vliegers volgens mij nog; benieuwd hoe dat gaat aflopen.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Rel tussen stewardessen

Post by B767-300ER »

OA152 wrote:Nou, daar valt wel wat op af te dingen...het had even anders moeten lopen en MP passage was failliet geweest. .
Bron????

MP Passage kan (kon) niet failliet gaan, het is een bedrijfsonderdeel dat onderdeel is van het geheel. Onderdelen kunnen niet faiiliet, wel het geheel. Onderdelen kunnen wel rode cijfers schrijven.
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”