Vliegen is veruit de veiligste manier van reizen, maar áls het fout gaat, gaat het ook goed mis. De meest gevaarlijke vliegmaatschappijen op een rijtje.
Livestyle magazine Askmen nam de moeilijke taak om vliegmaatschappijen met elkaar te vergelijken op zich. Het tijdschrift vergeleek alleen transcontinentale vluchten, en keek naar het aantal ongevallen in verhouding tot het aantal gemaakte vluchten.
Vliegmaatschappijen die alleen nationaal opereren, waaronder enkele dubieuze maatschappijen in Congo of Kirgizië, zijn buiten beschouwing gelaten.
10. Garuda
Deze nationale luchtvaartmaatschappij van Indonesië is nog net in de top 10 terug te vinden. De maatschappij mocht in 2007 niet meer op Europa vliegen, maar verdween twee jaar later van de zwarte lijst. Ondertussen worden er weer gewoon vluchten uitgevoerd naar Amsterdam. Ondanks dat Garuda veel maatregelen genomen heeft om de veiligheid te verbeteren, hebben zich verschillende ongevallen voorgedaan. In 1997 gebeurde de ergste crash met 234 doden.
Aantal uitgevoerde vluchten: 2 miljoen
Fatale ongevallen: 4
Aantal doden: 431
9. Thai Airways
Thai Airways heeft meerdere awards in de wacht gesleepd, onder meer voor 'Best Cabin crew' en 'Best Airline in the World'. Toch had de vijftig jaar oude maatschappij niet altijd zo'n goede reputatie. Vooral in de jaren '80 en '90 vonden er een paar fatale ongevallen plaats.
Aantal uitgevoerde vluchten: 1,98 miljoen
Fatale ongevallen: 4
Aantal doden: 352
8. Avianca
De Zuid-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Avianca heeft zich net als Thai Airways hersteld na een mindere periode in het verleden. De maatschappij heeft de achtste plaats bovendien mede te danken aan de Colombiaanse rebellen van de 'Farc', die het regelmatig gemunt heeft op toestellen van Avianca. In 1989 ontplofte een bom net voor het opstijgen (107 doden) en in 1983 crashte een vliegtuig in Madrid (181 doden).
Aantal uitgevoerde vluchten: 1,47 miljoen
Fatale ongevallen: 4
Aantal doden: 500
7. Pakistan International Airlines
Deze Pakistaanse luchtvaartmaatschappij is in handen van de staat en voert vluchten uit naar 25 verschillende landen. Sinds haar ontstaan in 1950 heeft Pakistan International Airlines te kampen gehad met redelijk wat ongevallen. Het ergste ongeluk deed zich voor tijdens een vlucht naar Nepal toen het vliegtuig veel te laag vloog (167 doden).
Aantal uitgevoerde vluchten: 1,43 miljoen
Fatale ongevallen: 5
Aantal doden: 440
6. Egyptair
Egyptair heeft niet zo'n beste reputatie. Sinds de jaren '70 hebben zich bij de grootste luchtvaartmaatschappij van Egypte verscheidene ongevallen voorgedaan. Enkele daarvan waren het gevolg van een terroristische aanslag.
Aantal uitgevoerde vluchten: 1,07 miljoen
Fatale ongevallen: 4
Aantal doden: 402
5. Kenya Airways
In 1977 zag Kenya Airways het levenslicht. In de afgelopen twintig jaar vonden er twee ongevallen plaats, beide 's nachts. in 2000 stortte een vliegtuig neer in de Atlantische Oceaan (169 doden) en in 2007 verloren 114 mensen het leven tijdens een crash in moerassig gebied.
Aantal uitgevoerde vluchten: 450.000
Fatale ongevallen: 2
Aantal doden: 283
4. Philippine Airlines
Philippine Airlines, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Filipijnen, dankt haar hoge notering in deze ranglijst aan het feit dat ze meerdere keren het doelwit was van een terroristische aanslag. Minstens drie bomaanslagen en één gijzelingsactie kreeg de maatschappij te verwerken.
Aantal uitgevoerde vluchten: 1,18 miljoen
Fatale ongevallen: 6
Aantal doden: 107
3. Iran Air
Sinds dit jaar staat Iran Air op de Europese zwarte lijst voor vliegverkeer. Gedurende de laatste tien jaar deden zich drie grote ongelukken voor.
Aantal uitgevoerde vluchten: 970.000
Fatale ongevallen: 5
Aantal doden: 708
2. China Airlines
China Airlines komt door een aantal desastreuze ongelukken ook niet goed uit de verf. Een vliegtuig dat in 2002 op weg was van Taiwan naar Hong Kong stortte neer in zee (225 doden). De crash was volgens specialisten te wijten aan een gebrek aan onderhoud.
Aantal uitgevoerde vluchten: 910.000
Fatale ongevallen: 6
Aantal doden: 763
1. Cubana Airlines
Van alle luchtvaartmaatschappijen die het tijdschrift onder de loep nam, kwam Cubana Airlines als slechtste uit de bus. De oude vloot, die voornamelijk bestaat uit toestellen van het type Antonov, heeft hier zeker mee te maken. In 1999 vond het laatste ongeval plaats.
Aantal uitgevoerde vluchten: 320.000
Fatale ongevallen: 8
Aantal doden: 404
Aargh, begint men hier nu ook al met het gebruik van het woord "vliegmaatschappij"? Dat woord bestaat helemaal niet, zoek het maar op in de Van Dale (wat je dus niet zal lukken). Het is "luchtvaartmaatschappij".
Sorry, moest er even uit, want ik kan me daar mateloos aan ergeren.
Een vliegmaatschappij is een samenleving of bedrijf van vliegen. Net als een vliegbeweging een verplaatsing van een vlieg is. Is idd luchtvaartmaatschappij en vliegtuigbeweging.
het komt inderdaad van de Televaag, heb het gisteren ook op hun site gelezen. de bijnaam van de krant zegt het al, eigenlijk is het gewoon een sensatiekrant en ook over de airlines zijn de meningen verdeeld, het is maar net wat iemand er zelf van vind
why is there lock on a door of a shop which is 24/7 open?
Tsja...beetje oude koeien uit de sloot halen is het niet? Logisch dat een maatschappij die al langer opereert er slechter af komt dan een nieuwe maatschappij. Als je ongevallen uit '70 en '80 gaat bespreken... Interessanter vind ik de afgelopen 10 jaar en of het al dan niet aan de maatschappij te wijten is. Voor zover ik het al interessant vind... Ik zal m'n reisschema er in elk geval niet op aanpassen.
En hoe hebben die lui dat lijstje samengesteld? cq waar kijken ze als eerste naar?
En waar staat de KLM die in die periode ook ongevallen heeft meegemaakt? Ik denk alleen maar aan Tenerife?
Volgens mij geeft IATA of ICAO ook regelmatig een dergelijk lijstje uit, maar dat is over het algemeen wel wat duidelijker, en beter te begrijpen. En inderdaad staat de KLM daarin altijd nog hoog. Maar dat zal het "Leve Holland" Telekwaakpubliek niet kunnen waarderen, dus komt het niet in dat geschrift.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Elk lijstje is discutabel. Zo werd mij ooit eens verteld dat Air Koryo juist heel erg veilig was, want ´ze hebben nog nooit een ongeluk gehad´. Maar ja, is zo´n maatschappij met pakweg 20 vluchten per week te vergelijken met andere maatschappijen en tientallen en honderden vluchten per dag?