Zucht, daar gaan we weer.......Richard from Rotterdam wrote:Volgens mij maak je wel een denkfout in je redenatie dat je aan de hand van online gepubliceerde foto's kunt vaststellen dat een bepaald merk camera een bepaald dynamisch bereik heeft. Volgens mij wordt je onderzoek namelijk 'vervuild' vanwege de nabewerking. Zo'n vergelijkend onderzoek is namelijk alleen representatief als je onder gelijke omstandigheden etc je gegevens verzamelt. Het lijkt mij dat je derhalve juist RAW bestanden nodig hebt.
Gr.
Richard
[ Post made via Mobile Device ]
ik neig te zeggen Nikon, maar waarschijnlijk zit ik uitgerekend nu verkeerd.....(zul je altijd zien, hahaha). Misschien zit ik r wel helemaal naast trouwens, met m´n dynamic range, en had ik gewoon moeten zeggen, de plaatjes van Canon hebben wat meer leven en warmte......heb dat alleen vertaald in dynamisch.Key wrote:Waar komt deze testplaat voor jou uit, op de NiCa-indruk-schaal?
Ik denk dat dat inderdaad correcter is - en ook wat Richard bedoelt.wild weasel wrote:Misschien (...) had ik gewoon moeten zeggen, de plaatjes van Canon hebben wat meer leven en warmte......heb dat alleen vertaald in dynamisch.
Hhmmmm, en dan begint het nu pas echt interessant te worden. Ik denk trouwens dat ik de hele lading wel heb gedekt als ik zeg, de image van canon vertoont wat meer leven en warmte, dat is het eigenlijk wel. kan daar een heel moeilijk woord voor gaan zoeken, maar da's eigenlijk niet meer nodig, ik heb het licht gezien en weet nu wat mij dan zo aanspreekt in een Canon image....Key wrote:Ik denk dat dat inderdaad correcter is - en ook wat Richard bedoelt.wild weasel wrote:Misschien (...) had ik gewoon moeten zeggen, de plaatjes van Canon hebben wat meer leven en warmte......heb dat alleen vertaald in dynamisch.
Maarrr je hebt het goed: dit is een Nikon-plaat. Alleen wel eentje die ik meer aangedikt heb dan ik normaal zou doen. Toch sterk dat jouw indruk zich daar niet door laat foppen. Als reden hou ik het echter nog steeds bij verwerking van de sensordata, dus default-instellingen van software (mogelijk zowel in de body als in RAW converters).
Erik
Over dat laatste kan ik alleen maar inschattingen maken want ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Dat zouden RAW's zijn uit beide soorten camera's, genomen onder dezelfde omstandigheden. Wat ik echter 100% zeker weet is dat we beslist níet allemaal gebruik maken van dezelfde post processing, ook niet ongeveer.wild weasel wrote: ik ben d'r van overtuigd dat ik dat warme en levendige van een Canon image niet kan evenaren met een Nikon image (even de knuppel in het hok gooien hoor ), en ik kan niet anders dan concluderen dat dat toch echt door de sensor komt. Immers, we maken allemaal gebruik van dezelfde post processing zo ongeveer. Of denk jij dat de schakel ligt bij het converteren van alle informatie in de software van de camera?
Nah, sorry, maar hier kan ik me echt niks bij voorstellen. Jetwash zie je als de omstandigheden er goed voor zijn, en dat is m.n. bij een combi van veel mm, een egale of egaal gestructureerde achtergrond, en een korte sluitertijd. Ik kan dat echt niet naar het merk herleiden. (voorbeeldjes - #12 ?)wild weasel wrote:Nog iets wat mij bijvoorbeeld is opgevallen. JETWASH...........zie ik op mijn foto's bijna nooit wat van terug. Ik ben daar op een gegeven moment wat meer op gaan letten, en ook hier heb ik het idee dat Canon wat meer detail vertoond als Nikon, omdat de jetwash daar altijd zo duidelijk aanwezig is...
Tuurlijk, weetiktoch. Ik drukte mij wat onnauwkeurig uit elkaar. Sorry.wild weasel wrote:Erik, 1 ding moet me nog wel even van het hart. al mijn bevindingen zijn puur op basis van wat ik heb gezien en van wat ik als prettige ervaar. Dat van die jetwash is serieus
Ha polecat: gezellig dat je je even mixed in dit wat onverwachts ontstane topic (laten we het geen discussie noemen, want alles is op basis van persoonlijke bevindingen). Over de sharpening van de canon boys kan ik persoonlijk niet zo heel veel kwijt, maar misschien dat Tomba hier wat over kwijt kan/wilt, hij schiet met een 1D mrkIII, maar hoeveel sharpening hij toepast is mij eigenlijk niet bekend, om over de andere canon boys nog maar te zwijgen. Waarschijnlijk hoor ik trouwens bij de Nikon boys die wel veel sharpening toepast en soms zelfs wat teveel (witte randjes, jagged edges), maar dat komt omdat ik op een onwijs (excuse my language) drollenscherm zit na te bewerken (komt verbetering in binnenkort).....ik ben dus niet echt representatief wat dat betreftPolecat wrote:En dan nog iets, en dat bedoel ik absoluut niet naar of als waarde-oordeel. Gek genoeg heb ik wel eens de indruk dat de canon-boys heel veel aggressiever sharpening (editing) toepassen dan veel nikongebruikers. Kan me vergisen, (en het is een te simpel inkoppertje om gelijk te zeggen dat die canon objectieven gewoon scherper zijn), maar da's een conclusie die een tijd terug in een lekker "langs-de-baan-gewauwel" gesprek hadden met een paar man.
Vroeger had je dat met Kodachrome diafilm, over de scherpte was iedereen het wel eens, maar over de kleurtint konden ook mooie bomen worden opgezet. (Zelf hield ik wel van dat onderkoelde grijzige)
P.Terlouw wrote:Hoi Menno,
Als Nikon gebruiker kan ik mij jouw bevindingen wel voorstellen, maar dan alleen ten tijde van de Nikon D100/D70 welke destijds t.o.v. Canon ver achterliepen qua beeldverwerking. Inmiddels is Nikon ver ingelopen en zijn beiden zeer aan elkaar gewaagd. Nikon stelt zich altijd zeer neutraal op als het gaat om "in-camera" bewerkingen, maar "levendige" plaatjes zijn zeker te maken. Als je bijvoorbeeld deze bekijkt http://i122.photobucket.com/albums/o262 ... C_2755.jpg zal je misschien in eerste instantie niet zeggen dat het met een Nikon D90 is gemaakt. Tenminste, ik neem aan dat je een dergelijke scherpte/kleur bedoelt als je over Canon praat?
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more