@ Fly boeing:
Hier een Nikkor 80-400 gebruiker. Zoals gezegd heeft deze lens een vrij trage focus (kwam op de markt in 2000/2001, Nikon´s eerste VR lens), maar dit betekend niet dat deze lens niet geschikt zou kunnen zijn voor onze vorm van fotografie. 1 voordeel hebben we alvast, we weten in de regel waar ons onderwerp zich naar toe beweegt, dus richten, foscussen, vuur. En met mijn D200 op continue focus zit ie d´r eigenlijk altijd wel bovenop. Wat ik enorm prettig vind van deze lens is dat je van 400 mm (de mijne is overigens niet soft op het eind bereik) ineens terug kunt gaan naar 80 mm (mooiste bereik van deze lens ligt tussen 80 en 320 mm), en zo een panshot kunt maken van een landend of stijgend vliegtuig (moet je natuurlijk wel even gauw de settings aanpassen
). Ander verhaal word het als je een airshow gaat bezoeken met het echt snelle spul, die ook nog eens alle kanten op geen behalve de goeie. Ik heb dit gedaan op de airshow 2009 en dan zitter er natuurlijk wel wat meer missertjes tussen, maar dan nog valt het me mee voor een lensje van 10 jaar oud...
Komt nu de downside van deze lens. Wil je echt scherpe foto´s maken, zul je minimaal naar F8 moeten gaan, maar F11 is eigenlijk nog beter, in mijn optiek presteert ie dan op z´n best. je zult dus een enigszins goede ISO performance moeten hebben, maar voor zover ik weet zit dat bij de D90 wel goed. Overigens komt Nikon Q2 dit jaar uit met de mrkII versie van deze lens zoals de geruchten nu zijn.
Denk hier ook eens over na trouwens. een 300mm F4 afs (eventueel met 1.4 TC converter), een sublieme lens die erg veel waar bied voor z´n geld. VR heeft ie niet, maar die had ik op de 80-400 ook bijna altijd uit staan, dus die zal ik niet missen (hier even een paar voorbeeldjes met deze lens)
Bij vragen hoor ik het wel
groet Menno
En hier wat voorbeeldjes van de 80-400