KLM heeft geen horizontale crewrest in haar 332's.
Daarom is er in de 332 CAO van de KLM ook de 25% regel opgenomen, wat in het kort betekend dat slechts maximaal 25% van de 332 vluchten een vlucht mag zijn die met een meermanscrew (dus meer dan 2 op de flightdeck) gevlogen moet worden ivm het ontbreken van horizontale rust, welke op de overige long-haul types (777, M11 en 744) wel aanwezig is.
Was een bewuste keuze. Heeft niets met AF te maken, de order die KLM begin jaren 2000 plaatste van de 332 was een zelfstandige KLM order.
Je laatste zin kan ik niet helemaal volgen.
Wat ik met die laatste zin bedoel was dat als AF icm KL de 332 aangeschaft heeft er daar ook geen sprake zou zijn van een horizontale crewrest. En aangezien KL vroeger weinig of geen Airbussen in het bestand had de synergie van de samenvoeging met AF hier al zichtbaar zou zijn geweest. Nu jij dus aangeeft dat het een zelfstandige order van KL is geweest, vraag ik mij dan ook af waarom de VNV hier niet aan de bel getrokken heeft mbt de inzet op de diverse lijnen en men dus een 25% regel ingevoerd heeft.
Even afgezien van het feit dat je dus nu een type met horizontale crewrest ( MD11) gaat vervangen door een 332 zonder geeft aan dat je dus beperkingen voor lief neemt in je routenetwerk. Dat de MD11 aan vervanging toe is laat ik hier buiten beschouwing want het wordt nog steeds gezien al een van de trouwe werkpaarden binnen de KLM.
De 332 kwam begin/mid jaren 2000 en de VNV heeft wel degelijk aan de bel getrokken. Daardoor ook de invoering van de 25% regel. Was een bewuste keuze.
De M11 wordt in de toekomst vervangen door de 333 of die een horizontale crewrest gaat krijgen weet ik niet. Is mi ook niet echt nodig gezien het vliegbereik. Er is overigens nog geen 333 KLM CAO, enkelt een 332
Bij het verdwijnen van de M11 zal de 772 enkele verre bestemmingen van deze overnemen. Korte 772 en M11 bestemmingen kunnen dan probleemloos met de 333 gevlogen worden. Minder overkill aan performance.
Kijk, dit vermoeden had ik al vandaar dat ik waarschijnlijk dus de 2 dingen door elkaar haalde.
Overigens de MD-11 zijn eigendom van KL of lease en zo is er iets bekend wat ze na hun dienst bij KL gaan doen. Vermoed dat ze wel in de conversie gaan tot freighters
KLM is nagenoeg de enige die de M11 nog in een pax uitvoering vliegt. De kans op conversie is groot, al is dat wel een redelijk dure operatie.
Volgens mijn gegevens (nagenoeg) allemaal geleased. De meeste van WTC. Weet niet of die info nog actueel is.
De KLM zei ook dat de B737-800 alleen maar high-density short-haul zou gaan vliegen, maar ja...het is wel stukken goedkoper met een B738 naar AMM, BEY, TLV, damascus en casablanca. Dus een belofte is gauw gebroken.
Piet Luijken wrote:Dat zegt de KLM en daarom is die regel gemaakt.
.
De regel die jij bedoeld is specifiek voor de 332, niet voor de gehele 330 serie.
Voor de 333 zal er een nieuwe CAO moeten komen. Of daar de 25% regel ook in voorkomt?
76-er, bedankt voor de verwijzing. Echter dat topic is in het Engels, en dit is het KLM speculeer topic. Ik prefereer hier verder te gaan, daar het de KLM betreft