Waarom eigen kisten voor opleiding in de VS? In het verleden (België, Canada, VS) hadden we daar ook geen eigen kisten. Andere landen hebben dat ook niet. We kunnen daar toch gewoon complete opleidingen inkopen, zonder daar eigen kisten voor te moeten leveren. Scheelt weer een flink stuk.Lightning wrote:Mijn persoonlijke mening is dat een aantal van 60 F-35's mooi zou zijn. 12 kisten in de VS voor opleiding, de rest op Volkel.
- Tsjechie: heeft nog zwikkie L-39's en L-159 voor CAS doeleinden, Nederland heeft daar geen dedicated kisten voor. Overigens is een voormalig oostblokland moeilijk als referentiekader te gebruiken.wamovements wrote:Denk dat Nederland nu pas echt bij de bezuingingen is aangekomen waar andere landen al jaren terug mee begonnen zijn.
Vergelijk
Tsjechie: nu nog 12 Gripens, inclusief QRA en enkel L-39ZA's; 10 jaar terug: Mig21/23/29/Su25
Denemarken: Nog maar 24 F-16's inclusief QRA
Belgie: Nu nog 60 F-16's, worden niet opgevolgd
Duitsland 10 jaar terug: 26xMig29, 357x Tornado, 175x F-4F, toekomst max 180 EF2000
Laten we maar niet over Enegeland en Frankrijk beginnen.....
Met de aantallen waar we het nu over hebben, zou Leeuwarden dat echt niet aankunnen? Stuk of 30 a 35 is volgens jou sommetje in het verleden 2 squadrons, die stonden toen ook op Leeuwarden.Lightning wrote:Argumenten om Volkel te behouden? Ik ken de interne overwegingen niet, maar een paar die ik me zo voor kan stellen:
- Volkel heeft de infrastructuur om zonodig drie squadrons te huisvesten (in het verleden stonden er drie sqns met elk 18 kisten, nu nog 3 met 15 toestellen).
De meeste inmiddels gesloten velden binnen de NAVO hebben vlak voor ze zouden worden gesloten een gigantische investering gehad, dat zou dus eerder pleiten voor sluiting van Volkel dan Leeuwarden.Lightning wrote:- Er zijn de afgelopen jaren veel investeringen gedaan (squadrongebouwen, nieuwe verkeerstoren).
Kan me niet voorstellen dat dat die extra capaciteit nog zo nodig is met de hoeveelheid toestellen die we in de toekomst nog zouden overhouden. En of parallelle runways nou een voordeel is.... Kruisende banen geven meer keus bij veranderende windrichting.Lightning wrote:- De capaciteit voor starten en landen is hoger dan op andere basis, door de parallele runways.
Los van de vraag hoelang dat nog zo blijft (Obama's hoop op reducties/uitbanning van die wapens) hoef je die niet in een oorlogssituatie over te brengen, maar slechts een keer in het sluitingsproces (dat, indien het zover komt, waarschijnlijk in in Nederland vredestijd zal plaatsvinden).Lightning wrote:- Niet onbelangrijk detail is ook dat Volkel de Amerikaanse kernwapens huisvest. Die ga je in een oorlogssituatie niet eerst overbrengen naar Leeuwarden....
Zou een voordeel kunnen zijn, maar of er nog zoveel chemistry tussen de verschillende bases bestaat als er een fighterveld dicht gaat en alles wat overblijft echt zijn eigen specialiteit overhoudt en die niet overeenkomt met een ander veld (muv EHGR en EHKD) ... Twijfelachtig. En als het verhaal waar is dat de staf in moet gaan trekken bij CLAS, zal het puur Noord-Brabant verhaal ook niet aan kracht winnen.Lightning wrote:- Verder is er nog de ligging ten opzichte van andere bases die in het voordeel is van Volkel. Logistiek is het een stuk eenvoudiger voor de KLu om alle bases in Noord-Brabant te hebben, dat scheelt veel kilometers en betekent voor het personeel dat er bij een eventuele overplaatsing minder vaak een noodzaak is om te verhuizen.
Daarover wordt alleen nog gebrainstormed, net als over alle andere mogelijke opties. http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... bij-marineThijs wrote:Qoute van Hans Hillen "Taboe's zullen doorbroken worden". Opzich doet hij dat al door onder andere de onderzeedienst op te heffen. Toch een paradepaarde van de Marine.
Doen we toch in feite met de F-35? (alle landen die participeren in de ontwikkeling) En wat betreft Duitsland: die zitten al een heel stuk verder in hun vervangingstraject (opvolger al operationeel inzetbaar) dan Nederland. België is nog minder ver (weet nog niet of er vervanging komt). Dan is nu met hen willen samenwerken eerder elkaar voor de voeten lopen dan versterken. Lijkt me ook niet echt de bedoeling.Thijs wrote:Waarom geen samenwerking wat betreft de aankoop van nieuwe Fighters?
Was een uitvloeisel van 9-11. (Hoewel ik de werkelijke argumentatie om het daarna weer in eigen hand te nemen/houden ook niet meer tot in de details weet.)Lightning wrote:Nederland en België hebben een tijdje de QRA gezamenlijk gedaan, ik meen zo tussen 1998 en 2000. Waarom daarmee gestopt is weet ik eigenlijk niet
De gezamelijke QRA heeft ook in 2001 nog bestaanS&B extra wrote:9-11 was in 2001 beste avriend
Men heeft toch nog niet zo lang geleden besloten om de SAR met de NH90 op De Kooij te concentreren? Ik geloof dat het dan ook de bedoeling was de AB412s af te stoten.roberto wrote:Verwachte bezuinigingen binnen defensie wandelgangen, voor wat het waard is:
1. 131sqn/EMVO wordt opgeheven, opleiding elders evt. samen met andere landen.
2. De Kooij dicht, NH90's naar Gilze en 3 SAR NH90 heli's roterend op Leeuwarden
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more