Weet een van jullie toevallig van wanneer tot wanneer CP Air met haar DC-10's op Schiphol vloog. Ik neem zelf aan tot aan 1986 toen CP Air opging in Canadian Airlines maar ben vooral benieuwd wanneer "het prachtigste kleurenschema ooit" AMS voor het eerst aandeed. En zijn er wellicht 'die hards' die nog weten op welke dagen de DC-10's AMS aandeden?
De eerste CP Air DC-10 zag ik in 1982 toen ik begon met spotten.De laatste klassieke CP Air fotografeerde ik in juli 1986 (één van de drie gehuurde United kisten). Echter al vanaf begin 1986 werden de CP Air titels beetje bij beetje vervangen door de tijdelijk nieuwe naam Canadian Pacific. De Franse spelling op de ene kant en de Engelse spelling op de andere kant. Nog wel in de oranje kleuren. Vanaf 1987 werd het Canadian Airlines met de blauw/oranje kleuren (in het begin nog met een aantal variaties).
De laatste CP Air kist die ik gezien heb (de half oranje schitterende ex PIA kisten) was in januari 1987 op SPL... Maar toen was ik nog een klein jochie dus het kan zijn dat ze na die tijd ook nog even geweest zijn.
In de 50'er jaren kreeg CPAir als een van de twee intercontinentaal vliegende Canadese maatschappijen de Canadese rechten op Amsterdam plus Italie, Griekenland en Portugal. De maatschappij opende de routes non-stop met de vier motorige Britse Bristol Brittanias. TransCanadaAirlines, later Air Canada, kreeg de rechten op UK, Duitsland, Frankrijk. Dus niet op AMS, reden waarom Air Canada pas veel later en nooit echt met success op AMS gevlogen heeft.
In de zestiger jaren (nog op het oude SPL) introduceerde CPAir het moderne rood/oranje kleurenschema op de korte en later ook de lange DC8. Dit was om haar vliegtuigen bij pool ongelukken gemakkelijker te kunnen herkennen vanuit de lucht. CPAir heeft jaren van zowel Vancouver, Calgary, Edmonton en Winnipeg (over de pool), als ook vanaf Toronto/Montreal via Amsterdam naar Rome, Milaan en Athene gevlogen. De machines kwamen dagelijks s'ochtends binnen op de heen weg naar het zuiden en vlogen s'middags weer via AMS terug.
De CPAir DC10-30 arriveerde op SPL in de vroege jaren '70, evenals de B747-200. Door een nauwe samenwerking met KLM, werd Schiphol CPAirs grootste Europese station met wel 6x dagelijks vluchten - heel veel in die tijd. Het was niet ongewoon om in de zomer s'ochtends en s'middags 1x DC8S, 3x DC10 plus 1xB747 naast elkaar geparkeerd te zien staan. CPAir had een van de allereerste "scissor hubs" ooit op AMS met routes YVR-AMS-ATH, YYC-AMS-FCO, YYZ-AMS-MXP, YMX-AMS, etc. De machines stonden altijd keurig naast elkaar om het overstappen te vergemakkelijken.
In de laatste jaren van CPAir heeft nieuw management de hele AMS operatie op de schop gegooid, met als resultaat bijna faillisement en uiteindelijk overname door Air Canada. KLM verloor een hele belangrijke partner. Toen was het snel afgelopen met de grote Canadese operatie op AMS. Wel is KLM vandaag de dag nog steeds een van de grootste buitenlandse airlines in Canada met YYZ, YUL, YVR, YYC en vroeger Halifax, Quebec City en Edmonton. KLM's sterke positie in Canada is nog steeds te danken aan haar jarenlange samenwerking met CPAir.
Zie Airlinersnet voor fotos van CPAir at AMS:
- DC8 in 1970s
- DC10 in 1980s
- B747 in 1980s
XYZ wrote:In de zestiger jaren (nog op het oude SPL) introduceerde CPAir het moderne rood/oranje kleurenschema op de korte en later ook de lange DC8. Dit was om haar vliegtuigen bij pool ongelukken gemakkelijker te kunnen herkennen vanuit de lucht.
Bron? Het lijkt mij namelijk bijzonder onwaarschijnlijk dat je een kleurenschema introduceert zodat je bij een ongeluk dan beter zichtbaar zou zijn... Is namelijk een apart statement van de maatschappij: "we zijn héééél veilig maar toch... als we crashen hebben we een lekker handig kleurtje." Waarop de klant denkt: "dan zal het wel vaak voorkomen want anders zou je wel een andere kleur hebben verzonnen." En vliegt dan dus keurig met Air Canada. Dus: bron?
Is namelijk een apart statement van de maatschappij: "we zijn héééél veilig maar toch... als we crashen hebben we een lekker handig kleurtje."
Vind het op zich overtuigend overkomen. Airliners doen toch ook het cabinelicht uit tijdens het taxien? En geven toch saftey briefings?? Daarmee geven ze toch ook niet aan "we zijn heel veilig maar er gebeuren eigenlijk heel veel ongelukken"
Aan de andere kant gaat er ook een gerucht dat de oranje kleur te danken is aan een CP Air executive die toen hij in San Fransisco een sinaasappelboom zag en van het mooie plaatje zo onder de indruk was dat hij besloot dat de kisten oranje moesten worden
Vond zojuist dit nog; een timetable uit '86 voor vluchten vanuit AMS van CP Air waarin je de codeshare met de KLM nog kan terug zien. Ze vlogen vaker van AMS dan ik dacht.
Bedankt voor het uitgebreide stukje XYZ
I always say a boy can learn more at an airport than at any school.
- Homer J Simpson -