maar beste Polecat, tot waar moet je bezuinigen? Heel defensie opdoeken dan maar? Dat scheelt een boel geld hoor.
of houden we op bij het niveau dat de geloofwaardigheid NATO-normatief net wel of net even 'een paar jaar' geen hout meer snijdt?
(Nog even over de verkoop van de Orions, De marine kreeg een keuze uit twee kwaden voorgelegd, 'slikken of stikken'. Niks eigen keuze!)
Als de staat failliet dreigt te gaan, dan moeten 'we':
-wat geld gaan cashen bij de IJslanders.
maar eerst
- Alle bankmanagers, -beleggers en -bestuurders 'aan de ketting' leggen, allemaal modaal salaris tot de GIGANTISCHE schuld aan de staat is vereffend. met terugwerkende kracht.
- zware en duurzame bezuinigen op de salarissen van top- en bestuur van alle zorginstellingen.
- zware en duurzame bezuinigen op de salarissen van top- en bestuur van het overheidspensioenfonds.
- betere controle en beveiliging van pensioenfondsen op hoog-risico-investeringen,
- vrijmaken van provinciale super-oppotpotjes, (ze doen er geen ruk mee, alleen bankiertje spelen....)
- excessive salarissen bij de publieke omroep drastisch en duurzaam omlaag (zo geweldig zijn die Beelen, P&W, en de leeuw nou ook weer niet....tijd voor nieuw en goedkoper bloed.)
enz. enz.
militair kun je denken aan
-Nucleaire opslag sites definitief sluiten, scheelt - in lijn wat over valkenburg werd geschreven- 'exploitatiekosten', en uiteraard ook beveiligings-/personeelskosten etc.
-De twee helikopterschepen (tijdelijk) uit de vaart nemen en / of verkopen. Wat willen we überhaupt daarmee? hoe nuttig zijn die tot dusver geweest? Hoe nuttig kunnen die zijn in de toekomst?
Luchtmacht open dagen, Een (paar) jaar met veel minder vliegtuigen, minder vliegbewegingen.
-Geen toertocht met muziekbandjes op bevrijdingsdag. (Die huren maar een commerciële heli, ook ter voorkoming van broodroof-rechtzaken)
enz. enz.
ps
De NH-90 vloot was toch iig goeddeels vervanger voor de SH-14D boordhelihoppers? De landversie-constructie kwam dacht ik iets later in beeld en er werd in wisselende getallen over gesproken.
De cabine van de NH-90 is minder hoog dan de AS532, (gaan we nu alleen kleine Luchtmobielertjes aannemen.)